بلک فرایدی، جمعه سیاه برای خریدار یا فروشنده؟!
روز شکرگزاری در ایالات متحده در چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر برگزار میشود و روز بعد از آن به بلک فرآیدی مشهور است. این روز به طور غیررسمی شروع خریدهای کریسمس بوده و از دهه ۱۹۵۰ میلادی به عنوان یک روز خرید پرجمعیت شناخته شده است.
هرج و مرج سیاه
اصطلاح بلک فرآیدی اولین بار توسط پلیس فیلادلفیا استفاده شد. آنها از این عبارت برای توصیف ترافیک سنگین و هرجومرجی که در این روز در شهر ایجاد میشد، استفاده کردند. در ادامه این عبارت معنای مثبتی به خود گرفت. در حسابداری، «بلک» به معنای سودآوری و مثبت بودن تراز مالی است. در زمان پیشرفت تکنولوژی و گسترش خرید و فروش آنلاین بود که بلک فرآیدی در سراسر جهان شهرت یافت و امروز در بسیاری از کشورها حتی کشورهایی مانند ایران که جشن روز شکرگزاری در آن رایج نیست، بلک فرایدی به عنوان روز تخفیفهای بزرگ برگزار میشود.
بلک فرآیدی فرزند سرمایهداری
هرساله رقابت برای خرید به وسیله نشان دادن صحنههایی از صفهای طولانی در فروشگاهها در رسانهها خبرساز میشود و این روز به نمادی از مصرف گرایی جهان مدرن تبدیل شده است. امروز دیگر عطش خرید و ایجاد نیاز کاذب محدود به یک روز نیست بلکه در بسیاری از فروشگاهها و سایتهای آنلاین، فروشهای بلک فرآیدی تا چندین روز یا حتی هفتهها ادامه دارد. تبلیغات بلک فرایدی به گونهای طراحی میشود که افراد احساس کنند اگر اکنون خرید نکنند، فرصتهای بزرگی را از دست میدهند. این احساس فوریت، مصرفکنندگان را به خرید کالاهایی ترغیب میکند که شاید به آنها نیازی ندارند. از سوی دیگر برخی از برندها و فروشگاهها با استفاده از تبلیغات گسترده، کالاهایی را ضروری جلوه میدهند که قبلاً بهعنوان کالاهای لوکس یا غیرضروری شناخته میشدند. در نهایت بلک فرایدی بهعنوان آغاز فصل خرید کریسمس، مصرفگرایی را به سطحی بیسابقه میرساند که بخشی از چرخهای است که سودآوری شرکتها را تضمین میکند. در نظام سرمایهداری، برخی از افراد از طریق کالاهایی که میخرند هویت خود را تعریف میکنند. بلک فرایدی فرصتی درخشان است که افراد احساس کنند بخشی از یک طبقه اجتماعی خاص و متفاوت از دیگران هستند.
توجیه اقتصادی بلک فرآیدی چیست؟
در حالی که بسیاری از افراد در سراسر جهان با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم میکنند، بلک فرایدی توانسته است با رواج گسترده خود فرهنگ خرید برای لذت و انباشت کالا را تبلیغ کند. در ایران هم شرایط به همین صورت است و با رشد فروشگاههای آنلاین، فرهنگ تخفیفدهی در مناسبتهای جهانی وارد بازارهای ایران شد. همچنین بسیاری از ایرانیها از طریق سایتهای خارجی و آنلاینشاپها خرید میکنند. فروشگاهها و برندها در ایران با استفاده از تبلیغات گسترده و جذابیت تخفیفها، بلک فرایدی را به عنوان یک فرصت استثنایی برای خرید معرفی کردند. از سوی دیگر در اقتصادی که نرخ تورم بالا است و مردم قدرت خرید ندارند، هر نوع تخفیفی میتواند به فرصتی بسیار جذاب برای خرید تبدیل شود. نسل جدید و طبقهای از ایران که تحت تاثیر رسانهها به خصوص فضای مجازی است، به مصرفگرایی و خرید بر اساس تخفیفها تمایل زیادی دارد؛ بنابراین تبلیغات گسترده در اینستاگرام، تلگرام و سایر پلتفرمها نقش بزرگی در معرفی بلک فرایدی به ایرانیها داشته است.
تمام تلاش برای تطبیق این حراج با فرهنگ ایرانی آن است که برخی از فروشگاهها به جای استفاده از نام «بلک فرایدی» از عناوینی مانند «جمعه شگفتانگیز»، «حراجمعه» و عبارات مشابه استفاده میکنند تا این رویداد را با فرهنگ ما تطبیق دهند. در ایران، این روز به مفهوم سنتی خود (پس از روز شکرگزاری) مرتبط نیست؛ بلکه صرفاً به معنای «روز تخفیفهای ویژه» شناخته میشود. در ایران، اسفند ماه به دلیل نزدیکی به عید نوروز و مهر ماه به دلیل آغاز سال تحصیلی، زمان اوج خرید خانوادههاست، زیرا در این دورهها نیازها و اولویتهای خاصی مانند تهیه پوشاک، لوازم منزل، و لوازمالتحریر وجود دارد. در مقابل، زمان بلک فرآیدی معمولاً زمان مناسبی برای هزینههای بزرگ نیست، زیرا بسیاری از خانوادهها پسانداز یا پول لازم برای خرید در این زمان ندارند. بنابراین، بلک فرایدی با الگوی خرید سنتی و نیازهای مالی خانوادههای ایرانی همخوانی ندارد.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
العربیه: مخالفان حماس در غزه در حال «جذب نیرو» هستند | واشنگتن: هیچ تماسی با آنها نداریم
رسالت زیر سایه بحران | مدیر بانکی با تحصیلات نظامی بانک رسالت را زیانده کرد
هشدار کارشناسان: ایوان تاریخی قدمگاه هخامنشی دوباره در معرض تخریب انسانی
نمیتوانیم به رابطه با باکو خوشبین باشیم
نوجوانان استرالیایی سوگواری از دست دادن رسانههای اجتماعی را با طنز درآمیختند
رهبر حماس، مهار حملات را پذیرفت ولی خلع سلاح را خط قرمز دانست
بازداشت برخی بازیگران در یک مهمانی، یک حرکت آتش به اختیار بود
پیشنهاد لبنان برای دیدار با ایران در کشور ثالث؛ «یوسف رَجی» دلیل عدم سفر به تهران را توضیح داد
محسن هاشمی: خاطرات پدرم را به آقا مسعود، فرزند رهبری دادم
نظر حشمتالله مهاجرانی درباره گروه ایران در جام جهانی ۲۰۲۶
اسرائیل سوریه را به عنوان منطقهای برای گسترش استفاده میکند
واکنش پزشکیان به حواشی ایجادشده پیرامون دو ماراتن کیش
خیلیها گمان میکنند مجمع میتواند در همه مسائل کشور ورود کند؛ این درست نیست
ارتباط با کشورهای مسلمان باید صمیمیتر شود
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
مقصود فراستخواه استاد جامعهشناسی در گفتوگو با فراز
حجاب بیش از آنکه مساله دینی باشد، مساله قدرت است l هنوز فرصت آشتی وجود دارد
گفتگوی فراز با امانالله قرایی مقدم، جامعهشناس
ماراتن کیش: حکومت با مساله حجاب چه کند؟!
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید