در گفتگو با راستینه این پرسش اساسی را مطرح کردیم که با توجه به اینکه این قانون در زمره مسائل مهم فرهنگی محسوب میشود، در صورت همهپرسی درباره اجرای آن مطابق با اصل ۵۹ قانون اساسی، اکثریت مردم به آن آری میگویند یا خیر؟
در ادامه مشروح این گفتگو را میخوانید.
آقای رئیسجمهور به تازگی گفتند که قانون عفاف و حجاب مبهم است و حتی به شکل ضمنی آن را ناعادلانه دانستند...
آقای رئیسجمهور خصیصه خوبی دارند و آن صداقت ایشان است. مردم هم در انتخابات به صداقت آقای رئیسجمهور رای دادند. اما من این نصیحت را به آقای رئیسجمهور میکنم که به عنوان رئیس قوه مجریه که در کنار صداقت خود که بسیار هم ارزشمند است ضرورت دارد نسبت به شناخت موضوعات به صورت دقیق و ضرورتهای جدی در اجراییسازی قانون که وظیفه اصلی و مهم قوه مجریه است دقت بیشتری داشته باشند. واقعیت این است که قانون حمایت از خانواده از طریق عفاف و حجاب لایحهای بوده که توسط دولت گذشته به مجلس آمد و از سوی قوه قضاییه تنظیم شده بود. امروز قوه قضاییه همان قوه قضاییه است و دولت محترم نیز مجری قانون است.
البته لایحهای که به مجلس آمد فقط ۱۵ ماده داشت...
امروز ما از قانون سخن میگوییم. اتفاقا لایحهای که دولت آورد ۱۵ حکم قضایی داشت، باید با مردم صادق باشیم. ما در مجلس در کنار احکام قضایی ۳۵ حکم فرهنگی اضافه کردیم. من به آقای رئیسجمهور توصیه میکنم حتما یک بار شخصا با توجه به مسئولیتهای سنگین و فرصت کمی که دارند وقت مبسوطی بگذارند و این قانون را مطالعه کنند.
ما در قانون تلاش کردیم تا اشکالات فعلی که در حوزه عفاف و حجاب هست را برطرف کنیم. در این قانون تلاش کردیم جایگاه، شأنیت و حرمت بانوان ایرانی حفظ شود و مبنای کار نیز در این قانون بر پای اقناعسازی، فرهنگسازی، آموزش و افزایش شناخت نسبت به فرهنگ ایرانی-اسلامی و مقوله مهم خانواده است از طریق فرهنگ عفاف و حجاب.
دولت مکلف است قانون را اجرا کند. در این قانون امکان دارد نظراتی دولت محترم داشته باشد و این نظرات برای ما بسیار حائز اهمیت است. پیشنهاد میکنم دولت در قالب لایحهای نسبت به دغدغههایی که در این حوزه دارند اقدام کنند. ما حتما در مجلس دغدغههای دولت را مدنظر قرار خواهیم داد. اما نمیشود نسبت به اجرای قانون شانه خالی کنیم و همچنان با شعارهای دوران انتخابات، حکمرانی بکنیم. حکمرانی علاوه بر صداقت نیاز به تدبیر امور دارد. هیچ ایرانی باغیرتی از هم گسیختگی خانواده ایرانی را نمیپذیرد. هنر جامعه ایرانی حفظ خانواده است و واقعیت این است که امروز باید خانواده خود را حفظ کنیم. حفظ خانواده نیز نیازمند دانش درست برای شناخت ارکان خانواده و فهم خانواده نسبت به مسئولیتها و حقوق خود است. در این قانون تلاش کردیم با حفظ کرامت بانوان عزیز ما قواعدی را بگذاریم که به جامعه کمک کنند که بتواند از چالشهای اجتماعی عبور کند. شما حتما تایید میکنید که جامعه ایرانی با فرهنگ برهنگی غرب فاصله دارد و آن را نمیپذیرد. واقعیت امروز در قانون عفاف و حجاب مسئله چهار تار موی دختران ما نیست، مسئله برهنگی غربی است که به واسطههای مختلف در کشورهای مختلف دنیا نهادینه شده است. آنها تلاش میکنند که امروز جامعه ما را هم به این سمت هدایت کنند.
حساسیتهای زیادی درباره این قانون وجود دارد. مثلا در موضوع امر به معروف اتباع خارجی به شهروندان ایرانی.
گروههای اتباع فقط به اتباع میتوانند تذکر دهند و به هیچ عنوان در این قانون گفته نشده که اتباع میتوانند به ایرانیها تذکر دهند و این خبر کذبی است که توسط خبرسازان مرتب بازنشر میشود.
قبول دارید که این قانون روی مسئلهای بسیار فراگیر و حساس دست گذاشته است. اگر چنین است، به عنوان نماینده مجلس که باور دارد اکثریت مردم طرفدار این قانون هستند، حاضر هستید که اجرای آن به رفراندوم گذاشته شود؟
ببینید اتفاقا، چون اعتقاد داریم که قاطبه مردم ما از عفت و فرهنگ ایرانی-اسلامی راضی هستند و آن را دوست دارند، براساس تمام نظرسنجیها امروز جامعه ایرانی خانوادهدوستترین جامعه جهانی در میان ملتهای دنیاست. وقتی ما جامعهای هستیم که بالای ۹۰ درصد به خانواده علاقه داریم و دوست داریم ارکان خانواده حفظ شود، یعنی بزرگترین رفراندوم. رفراندوم یعنی قاطبه مردم ایران نسبت به خانواده و حفظ ارکان خانواده در تمام نظرسنجیها اعلام کردند که حفظ کانون خانواده برای ما حیاتی و مهم است؛ لذا به نظر میرسد که این قانون مورد استقبال و اقبال مردم قرار میگیرد. یک جمعیت اندکی در این حوزه دیدگاههایی دارند که آنها هم برای ما مهم است. چون آنها نیز جامعه ایرانی ما هستند و ملت ما هستند و ما این دغدغهها را به جان میخریم، میشنویم و گفتگو میکنیم. من مطمئن هستم که دختران ایرانی و بانوانی که امروز احتمالا نسبت به این قانون دغدغههایی دارند اگر کلیت قانون را مطالعه کنند و نسبت به آن شناخت پیدا کنند خواهند دید که این قانون اتفاقا حریم و امنیت بانوان را برای فعالیتهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی حفظ میکند. همچنین این قانون به بانوان ما کمک میکند که در مقاطع مختلف نسبت به رشد شاخصهای خود کمک کنند؛ لذا بنظرم میرسد جامعهای که دغدغههایی نسبت به این قانون دارند...
شما میگویید این گروه اقلیت هستند؟
بله، حتما همینطور است!
اگر فرض بگیریم همه نظرسنجیهایی که شما میگویید هم درست است و گروه مخالف در اقلیت هستند. شما باور دارید که اگر اجرای این قانون به رفراندوم گذاشته شود اکثریت به آن آری میگویند؟
نیازی به رفراندوم این قانون نیست.
به هر حال این یک مسئله بسیار مهم فرهنگی است و قانون اساسی صراحت دارد که در مسائل بسیار مهم میتوان به نظر مردم رجوع کرد.
نه! رفراندوم زمانی است که شما نسبت به قاطبه ملت و اکثریت جامعه تردید داشته باشید که یک قانونی را بپذیرند یا نپذیرند.
شما چطور تردید ندارید؟
نداریم! به این دلیل که اولا جامعه ایرانی یک جامعه ایرانی یک جامعه مسلمان است و جامعه مسلمان به حجاب به عنوان مسئله شرعی نگاه میکند. وقتی قاطبه مردم مسئله حجاب را شرعی میدانند رعایت آن را نه بخاطر قانون بلکه بخاطر الزمات شرعی لازم میدانند. وقتی قاطبه مردم چنین الزامی برای خود احساس میکنند چه ضرورتی به رفراندوم هست؟ مذهب جمهوری اسلامی تشیع است و یکی از ارکان تشیع در مسئله حجاب خانواده و حفظ حریمهاست. جامعه نیز مذهب تشیع دارد و حفظ حریم برای او حیاتی است.
اگر باور به این دارید، آیا با برگزاری رفراندوم موافق هستید؟
من میگویم ضرورتی به برگزاری رفراندوم نداریم.
اما میگویید اگر برگزار شود قاطبه مردم به اجرای این قانون آری میگویند؟
نه! میگویم که قاطبه مردم این اصل را پذیرفتند.
حتی اگر بپذیریم مردم ایران اصل حجاب را پذیرفته باشند با پذیرش قانونی که شما نوشتید متفاوت است و لزوما به معنای تایید آن نیست.
شما قانون را خواندید؟
بله آن را دیدم.
نه، حتما عمیق قانون را بخوانید، حتما شما هم با من همراه میشوید.
ویدیو:
دولت موافق واگذاری ایران خودرو به کروز، تندروها مخالف
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟