مراسم افتتاحیه جشنواره چهلوسوم، عصر ۱۱ بهمن در تالار وحدت برگزار شد و به دلیل تاکید بر مفهوم مادر در سینمای ایران، سکانسهایی از فیلم «مادر» در ابتدای مراسم پخش شد. فرزاد حسنی برنامه افتتاحیه را اجرا کرد و تجلیل از رضا بابک، منوچهر والیزاده و سیروس الوند و معرفی برگزیدگان مسابقه تبلیغات سینمای ایران شامل تیزر، عکس و پوستر جزو بخشهای اصلی آیین گشایش بودند.
مرضیه برومند و رضا بابک اولین حاشیهی جشنواره را در برنامه افتتاحیه شکل دادند. رضا بابک پس از دریافت تندیس جشنواره همانطور که با محمدرضا شریفینیا دست داده بود، دست خود را به سوی مرضیه برومند هم دراز کرد و با یکدیگر دست دادند. این حرکت با تشویق حاضران در سالن و واکنش کاربران شبکههای اجتماعی روبهرو شد. از نگاه اغلب کاربران اتفاقی عادی و درست افتاده بود و تعدادی هم آنرا یکی از نتایج منفی وفاق دولت عنوان کردند که حتی تذکری هم داده نمیشود. فرزاد حسنی هم همان لحظه روی سن چنین واکنشی را پیشبینی کرد و گفت: «مجموعهی دولت آقای پزشکیان اینو کم داشت!»
پوستر چهلوسومین جشنواره فیلم فجر حدود ۴۰ روز قبل از آیین گشایش رونمایی شد و نام ابراهیم حقیقی –طراح گرافیک پیشکسوت- را بر خود داشت ولی با نقد و نظرهای منفی زیادی روبهرو شد که دور از واقعیت نبودند. تصویر پوستر بازسازی خامدستانهای از عکس رقیه چهرهآزاد در فیلم مادر علی حاتمی است. نهتنها حالت چهره و دست چهرهآزاد تصنعی و شبیه کولاژی ضعیف است، کل پوستر هم خلاقیت یا ایدهی جدیدی ندارد و گرافیست قدیمی ایران نه گذشته و نوستالژی را بهخوبی تداعی کرده و نه از فناوری روز در انعکاس حال بهرهی درستی برده است.
به نظر میرسد قرار نیست در پوستر جشنواره فیلم هیچ نوآوری و ایدهی جدیدی شاهد باشیم و پس از ۳۵ سال هر بار بنای اشاره به موضوع مادر و خانواده در جشنواره باشد، طراحان هیچ تصویری جز این فیلم و این نماد نمیشناسند. حتی در شرایطی که نسل مخاطبان فیلمهای جشنواره کاملا عوض شده است و چه بسا بعضی یا حتی بسیاری از آنها هنوز فیلم علی حاتمی را ندیده باشند.
پخش ویدئویی کوتاهی در مراسم افتتاحیه که صدا و تصویر خسرو شکیبایی در آن بازسازی شده، یکی از حاشیههای آن بود. ویدئو کیفیت لازم را نداشت و محتوای جالب توجهی هم عرضه نکرد که برای ارائه و بیان آن به چنین ویدئویی و مشخصا با تصویر و گفتار و صدای خسروی سینمای ایران نیاز باشد. برعکس، اشاره به پوستر جشنواره و بهنوعی قرار دادن تایید آن، بر زبان شکیباییِ غیرواقعی، آن هم پس از انتقادهای زیاد به طرح و اجرای پوستر، در نظر مخاطبان مطلوب نبود.
انتقاد یا نظرات منفی و نا درمورد فیلمهای جشنواره پیش از اکران شروع شده بود، از موسی کلیماللهِ ابراهیم حاتمیکیا تا فروغِ جهانگیر کوثری، صیادِ جواد افشار تا ناتور دشت محمدرضا خردمندان... همینطور در شبکههای اجتماعی فهرستی از اسامی فیلمها و فیلمسازان دورههای گذشتهی جشنواره در کنار اسامی امسال قرار گرفتند و مقایسه شدند. کاربران حتی عنوان فیلمها را غیرقابل قیاس با آثار گذشته دانستند و نشانهی دیگری که نشان میدهد سطح فیلمهای جشنواره سینمای ایران پایین آمده است.
با این حال و با وجود تمام نقدها و نفیها، بلیت بسیاری از فیلمها در سینماهای تهران فروش رفته و صندلیهای بیشتر سینماهای جشنواره تا آخر هفته پر شدهاند. بهویژه که پیشفروش بلیتها در تهران از ۱۰ بهمن شروع شده بود.
یکی از گلایههای مخاطبان جشنواره ایراد سایتها و سکوهای فروش بلیت بود که بعضی ساعتها و زمانها پس از نهایی کردن خرید، بلیت را صادر نمیکنند.
امسال ۳۳ فیلم داستانی و چهار فیلم انیمیشن در بخش رقابتی جشنواره پذیرفته شدهاند که در سینماهای مردمی هم نمایش داده میشوند. ۳۴ مجموعه سینمایی و ۵۴ پرده سینما، در سه سانس ۱۵:۳۰- ۱۸- ۲۰:۳۰ فیلمها را در سینماهای مردمی پایتخت نمایش میدهند.
امسال سانس ویژه دانشآموزان نیز در جشنواره گنجانده شده و نمایش ویژه دانشآموزان در سانس صبح از ساعت ۹ تا ۱۲ است. غیر از تهران، بعضی از فیلمهای جشنواره چهلوسوم در ۳۱ استان دیگر هم از ۱۵ بهمن شروع میشود. ساکنان این شهرها میتوانند از یک روز پیشتر یعنی ۱۴ بهمنماه بلیتها را بهصورت آنلاین خریداری کنند.
ویدیو:
دولت موافق واگذاری ایران خودرو به کروز، تندروها مخالف
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟