کارگاه مردمنگاری قشم، الگویی برای تحول در آموزش
رشتههایی مانند جامعهشناسی و انسانشناسی در ایران، عمدتاً بر آموزش نظری متمرکز هستند. دانشجویان بیشتر با تئوریهای انتزاعی و چارچوبهای مفهومی آشنا میشوند، اما کمتر فرصت مییابند که این نظریهها را در میدان واقعی به کار گیرند. نتیجه این روند، تولید فارغالتحصیلانی است که توانایی تحلیل نظری دارند، اما در کاربرد عملی مفاهیم علمی دچار ضعف هستند.

کارگاه مردمنگاری قشم: الگویی برای تحول در آموزش
کارگاه «مردمنگاری در قشم» با حضور دکتر جبار رحمانی و آقای سعید زاهدی، تلاشی بود برای عبور از محدودیتهای آموزش صرفاً نظری. این کارگاه به مدت پنج روز از ۲۸ دی تا ۴ بهمنماه در جزیره قشم برگزار شد و بر مشاهده میدانی و روشهای مردمنگاری متمرکز بود. ویژگیهای متمایز این کارگاه نشان میدهد که چگونه میتوان آموزش علوم اجتماعی را به شکلی عملی و کارآمدتر طراحی کرد:
آموزش در میدان واقعی: به جای محدود شدن به فضای کلاس، آموزش در دل جامعه و فرهنگ محلی قشم صورت گرفت، بهویژه در شهر لافت که تنوع فرهنگی و دسترسی به مردم محلی فرصتهای بینظیری برای مطالعه میدانی فراهم میکرد.

تجربه تیمی و اشتراکگذاری دادهها: شرکتکنندگان از رشتههای مختلف مانند علوم اجتماعی، روانشناسی، هنر، شهرسازی و معماری در این کارگاه حضور داشتند. این تنوع، به غنای بینشهای تحلیلی و تقویت مهارتهای کار تیمی کمک کرد.
کاهش فاصله میان محقق و میدان: حضور افراد بومی در کنار محققان غیربومی، موجب تسهیل تعاملات اجتماعی و افزایش کیفیت گردآوری دادهها شد. این تجربه به محققان جوان کمک کرد تا چالشهای میدانی را بهصورت واقعی تجربه کنند و از تخیلات غیرواقعی درباره میدانهای پژوهشی فاصله بگیرند.
تمرین عملی برای تحلیل دادهها: آموزشها به سه بخش تقسیم شده بود: آموزشهای مقدماتی در تهران، آموزشهای میدانی در قشم، و در نهایت تنظیم و ارائه گزارشهای تحقیقاتی. این روند، یک چرخه کامل از یادگیری نظری تا تحلیل دادههای واقعی را پوشش میداد.
نهادهای سیاستگذار جایگزین برای خلا دانشگاهها
کارگاه مردمنگاری قشم نشان میدهد که نهادهای غیردانشگاهی مانند سازمان منطقه آزاد قشم میتوانند در جبران ضعفهای نظام آموزشی رسمی نقش مؤثری ایفا کنند. این مدل آموزشی نشان میدهد که آموزش علوم اجتماعی باید از فضای کلاسهای درس فراتر رود و در بستر واقعی جامعه انجام شود.

ضرورت تحول در آموزش علوم اجتماعی
تجربه کارگاه قشم تأکیدی است بر این نکته که آموزش عملی، حلقه مفقوده علوم اجتماعی در ایران است. برای پر کردن این خلأ، پیشنهاد میشود: ادغام کارگاههای میدانی در برنامه درسی دانشگاهها، همکاری میان دانشگاهها و نهادهای فرهنگی و پژوهشی برای برگزاری پروژههای مشترک، تمرکز بر آموزشهای میانرشتهای برای تقویت دیدگاههای متنوع، توسعه شبکههای علمی میان محققان جوان بهمنظور اشتراک تجربیات میدانی.
در نهایت، آموزش علوم اجتماعی تنها زمانی میتواند تأثیرگذار باشد که دانشجویان نه فقط در نظریه بلکه در تعامل مستقیم با جامعه نیز توانمند شوند. کارگاه مردمنگاری قشم نمونهای موفق از این رویکرد جدید است که میتواند الگویی برای اصلاح نظام آموزشی در سراسر کشور باشد.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
وزارت خارجه آمریکا: با صراحت درباره لزوم برچیدن نیابتیهای ایران در عراق صحبت میکنیم
«اختلاس و کلاهبرداری»؛ فدریکا موگرینی از ریاست کالج اروپا استعفا داد
پوتین: ترامپ برای پایان جنگ اوکراین نیت صادقانه دارد
فرمانده پیشین نیرو هوایی اسرائیل: یا به ایران حمله کنید یا مذاکره را بپذیرید
رئیس جمهوری آلمان: بریتانیا و اتحادیه اروپا باید روابط آسیب دیده از برگزیت را ترمیم کنند
تلگراف: مادورو به ترامپ گفت اگر بگذارید ثروت ۲۰۰ میلیون دلاریم را حفظ کنم از قدرت کنارهگیری میکنم
ارتش اسرائیل اهدافی را در جنوب لبنان پس از هشدار تخلیه بمباران کرد
اوکراین یک جنگنده میگ ۲۹ روسیه را در کریمه منهدم کرد
استعفای موگرینی از ریاست کالج اروپا پس از بازجویی و بازداشت اخیر
واکنش نخست وزیر عراق به مسدودسازی اموال گروههای مقاومت: فرصتطلبان نمیتوانند نسبت به مواضع دولت عراق مزایده برگزار کنند
ولایتی: رفتارهای امارات شائبه تلاش برای ایجاد یک «امپراطوری فرامرزی» را ایجاد کرده
فرمانده شبه نظامیان مخالف حماس، در غزه کشته شد
دعوت کتبی عراقچی از وزیر خارجه لبنان برای سفر به ایران
باهنر درباره مصوبه جنجالی مجلس درخصوص مهریه: این مصوبه ناکافی و ناقص است | مهریه برای بسیاری از زنان تنها پشتوانهٔ قانونی در برابر نابرابریهاست
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید
دیدگاه مطهری درباره فتوای بحثبرانگیز سیستانی
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد