سازمان هواپیمایی: طراحی هواپیمای ۸ نفره مجوز ندارد
درحالی وعده معاون فناوری رئیسجمهوری برای رونمایی از هواپیمای ۸ نفره محقق نشد که رئیس سازمان هواپیمایی از عدم هماهنگی با این سازمان و رعایت نشدن مراحل استاندارد در طراحی و تولید هواپیما خبر داد.
نیمه آذرماه امسال معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در یک نشست خبری درباره طراحی و ساخت هواپیمای 72 نفره گفته بود: هیچ مانعی برای اجرای طرحهای فناورانه ایجاد نکردهایم و معاونت هیچگونه محدودیتی برای پیشبرد این طرحها اعمال نمیکند.
وی این وعده را هم داد که در نمایشگاه هوایی که هفته آینده در کیش برگزار میشود، هواپیمای 8 نفره رونمایی خواهد شد. همچنین، مذاکرات برای تحویل این هواپیما به شرکت هواپیمایی ماهان در حال انجام است.
بیش از 2 ماه از این اظهارنظر میگذرد اما هواپیمای مدنظر معاون رئیسجمهوری در نمایشگاه هوایی کیش رونمایی نشد. پیگیریها از متولی حملونقل هوایی کشور نشان میدهد که طراحی و تولید هواپیمای 8 نفره بدون مجوز سازمان هواپیمایی کشوری در حال پیگیری است.
حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در اینباره میگوید: این طرح ایرادات زیادی دارد؛ یک زمانی شما یک کار نظامی انجام میدهید، میتوانید با اختیاری که دارید یک هواپیما را طراحی کرده و آنرا در قالب پروتکل های نظامی تست کنید.
وی ادامه داد: در پروتکلهای نظامی، زمانی که صحبت از "هوانوردی غیرنظامی" (Civil Aviation) میشود، به محض اینکه بخواهید یک محصول تجاری طراحی کنید، اولین گام این است که به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنید که قصد راهاندازی یک "دفتر طراحی" (Design Office) را دارید و درخواست بهروزرسانی اطلاعات را بدهید.
وی افزود: پس از انجام اصلاحات و ادیتهای لازم در دفتر طراحی، باید تأیید شود که این دفتر از صلاحیت کافی برای طراحی هواپیما برخوردار است یا خیر.
وی تاکید کرد: پس از اینکه دفتر طراحی را اصلاح و بهروزرسانی کردیم، باید اعلام کنیم که این دفتر دارای صلاحیت لازم برای طراحی هواپیماست و استانداردهای مورد نیاز را برآورده میکند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به مرحله بعدی برای طراحی و ساخت هواپیما، گفت: پس از اینکه تأییدیه دفتر طراحی (DOA) دریافت شد، کار طراحی هواپیما آغاز میشود.
پورفرزانه بیان کرد: سیوی یا دفتر طراحی در کنار ما و تحت نظارت مستقیم ما عملیات طراحی را به طور کامل رصد میکند تا نهایتاً به گواهی POA (Production Organization Approval) برسد.
گواهی POA (Production Organization Approval) یک مجوز رسمی است که توسط سازمانهای هوانوردی ملی (مانند EASA در اروپا) به شرکتها و سازمانهایی که در زمینه تولید و ساخت هواپیما یا قطعات آن فعالیت دارند، اعطا میشود. این گواهی نشاندهنده این است که سازمان تولیدی، ظرفیت، تواناییها، و فرآیندهای لازم برای طراحی، تولید و تست قطعات یا هواپیماها مطابق با استانداردهای ایمنی و کیفیت را دارد.
معاون وزیر راه وشهرسازی در ادامه یادآور شد:بعد از اینکه گواهی پروداکشن ارگانیزیشن (POA) صادر شد و فرآیند تولید آغاز شد، در این مرحله دوباره ما مسئول نظارت و کنترل کامل فرآیند تولید هستیم. پس از تولید، تمامی تستها و آزمایشهای لازم را انجام داده و نظارت دقیق داریم تا از بروز هرگونه سانحه جلوگیری کنیم. تمامی قوانین هوانوردی و استانداردهای ایمنی بهطور کامل روی تولیدات پیادهسازی میشود. در مورد هواپیمای 8 نفره هیچکدام از این مراحل طی نشده است.
وی با تأکید بر اینکه متولیان طراحی هواپیمای 8 نفره هیچ هماهنگی با سازمان هواپیمایی کشوری نداشتهاند، افزود: یک شرکت خصوصی در اصفهان در حال دنبال کردن طراحی هواپیمای 8 نفره است. من به این شرکت تذکر دادهام. آنها در نمایشگاه کیش حاضر شدند و این موضوع را مطرح کردند. به آنها گفتم که این کار باید طبق اصول و استانداردهای مربوطه پیش برود.
وی ادامه داد: هر کسی به شما توصیهای میکند که خارج از اصول و استانداردها باشد، باید بدانید این کار نه تنها به نفع کشور نیست، بلکه موجب آسیب میشود. ما باید یاد بگیریم که در کشور با قاعده کار کنیم. اگر این روند ادامه یابد، کارها به صورت سلیقهای و بدون استاندارد پیش خواهد رفت. کشور به عقلگرایی نیاز دارد؛ هر کاری که خارج از عقلانیت و عقل جمعی است، باید کنار گذاشته شود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه کشور دیگر کشش تصمیمات سلیقهای، ناگهانی و هیجانی را ندارد، بیان کرد: شرکت مذکور برخی قطعات را هم ساخته است، اما به آنها اعلام کردهایم که باید اسناد را ارائه دهند تا سازمان هواپیمایی کشوری آنها را تأیید کند.
پورفرزانه تأکید کرد: تا زمانی که اسناد مربوطه تأیید نشود، طراحی و تولید هواپیمای 8 نفره عملیاتی نیست.
منبع:تسنیم
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
زاکانی، در ۶۰ نقطه تهران آژیر خطر نصب کردیم
کشف اشیاء مرموز در محل حادثه رازول؛ ماجرا چیست؟
پیشنهاد اضافه شدن بیش از ۱۰ کشور به فهرست ممنوعیت سفر به آمریکا
پوتین؛ اگر اروپا جنگ بخواهد ما همین حالا آمادهایم
هشدار سازمان ملل درباره تاثیر مهم هوش مصنوعی بر روی جوامع
ناامنی در مرز تاجیکستان؛ امامعلی رحمان دستور داد تدابیر فوری امنیتی برقرار شود
نتانیاهو: اگر سوریه منطقه حائل غیرنظامی ایجاد کند، توافق امکان پذیر است
حمله پهپادی به کشتی روسیه در نزدیکی سواحل ترکیه
فتوای آیت الله سیستانی و جزوه آیتالله مطهری
اهرام مصر فراتر از مقبرهها؛ ماجرای انرژی مرموز این سازههای پررمزوراز چیست؟
اینفوگرافیک؛ از ریزعلی خواجوی تا قهرمانان حماسهآفرین بینشان دیگر
تخممرغ چرا گران شد؟
احتمال برقراری آتشبس هرگز بیشتر از حالا نبوده | ممکن است یک همهپرسی در انتظار اوکراین پساجنگ باشد
کیفیت پایین دسترسی به اینترنت به یکی از اصلیترین نگرانیهای نخبگان تبدیل شده
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
امامان جماعتی که از دولت حقوق میگیرند
فتوای آیت الله سیستانی و جزوه آیتالله مطهری
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد
ترامپ از مادورو چه میخواهد؟ | احتمال تکرار «خلیج خوکها»
بیوفایی حامیان سابق به رییس