چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ 14 May 2025
دوشنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۰
کد خبر: ۹۳۳۷۲
فاطمه رفیعی در پایان نامه:
چرا حضور زنان در رشته‌های فنی و مهندسی همچنان کم‌رنگ است؟ پژوهشی تازه نشان می‌دهد که یکی از دلایل می‌تواند «اثر تهدید کلیشه‌ای» باشد؛ یعنی اضطرابی که زنان هنگام مواجهه با باور‌های منفی درباره توانایی‌هایشان در ریاضی و علوم تجربه می‌کنند.

در این مطالعه، ۲۷۴ زن ایرانی در آزمون چرخش ذهنی — یکی از مهارت‌های کلیدی موفقیت در رشته‌های STEM — شرکت کردند. نتایج نشان داد اگر زنان پیش از آزمون با پیام‌های کلیشه‌ای درباره ناتوانی‌شان روبه‌رو شوند، هرچند به شکل آماری معنادار نباشد، عملکردشان کاهش می‌یابد؛ به‌ویژه زنانی که علاقه کمتری به ریاضی دارند یا باور دارند ریاضیات «مردانه» است.

این تحقیق همچنین نکات ظریفی را درباره پیوند هویت جنسیتی و عملکرد شناختی آشکار کرد. زنانی که خود را با ویژگی‌های سنتی زنانه کمتر توصیف می‌کردند یا احساس هویت بالایی با جنسیت‌شان داشتند، در شرایط تهدید کلیشه‌ای واکنش‌های متفاوتی نشان دادند؛ بعضی به چالش کشیدند و بعضی عقب نشستند. این یافته‌ها اهمیت فضای فرهنگی و اجتماعی را در شکل‌دهی به موفقیت یا شکست زنان در حوزه‌های علمی برجسته می‌کند و نشان می‌دهد که تغییر باور‌های جمعی چقدر می‌تواند در کاهش شکاف جنسیتی مؤثر باشد.

 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی