در این مطالعه، ۲۷۴ زن ایرانی در آزمون چرخش ذهنی — یکی از مهارتهای کلیدی موفقیت در رشتههای STEM — شرکت کردند. نتایج نشان داد اگر زنان پیش از آزمون با پیامهای کلیشهای درباره ناتوانیشان روبهرو شوند، هرچند به شکل آماری معنادار نباشد، عملکردشان کاهش مییابد؛ بهویژه زنانی که علاقه کمتری به ریاضی دارند یا باور دارند ریاضیات «مردانه» است.
این تحقیق همچنین نکات ظریفی را درباره پیوند هویت جنسیتی و عملکرد شناختی آشکار کرد. زنانی که خود را با ویژگیهای سنتی زنانه کمتر توصیف میکردند یا احساس هویت بالایی با جنسیتشان داشتند، در شرایط تهدید کلیشهای واکنشهای متفاوتی نشان دادند؛ بعضی به چالش کشیدند و بعضی عقب نشستند. این یافتهها اهمیت فضای فرهنگی و اجتماعی را در شکلدهی به موفقیت یا شکست زنان در حوزههای علمی برجسته میکند و نشان میدهد که تغییر باورهای جمعی چقدر میتواند در کاهش شکاف جنسیتی مؤثر باشد.
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
علی آذری، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتوگو با فراز:
پاسخ به سوال نماینده طرقبه
محمدصالح جوکار رییس کمیسیون شوراها در گفتوگو با فراز:
جشنی برای کودکان کار
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی