صفحه کاربری بابک زنجانی در شبکه ایکس (توییتر) با انتشار یک تصویر با هشتگهای «سال سرمایهگذاری» و «وزارت راه» نوشت: «طی تفاهمی، دات وان ریل در هفتههای آتی مسیر ترانزیت واگنهای خود را از بندر امیراباد و سرخس کشورمان ایران به مقصد روزنک (۶۲ کیلومتر بعد از مرز ایران و افغانستان) افتتاح خواهد کرد». این خبر در حالی منتشر شده که هفته گذشته یک قرارداد ۶۱ هزار میلیارد تومانی بین راهآهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت آوان ریل، یکی از زیرمجموعههای داتوان بسته شد.
پس از گذشت بیش از ۴ ماه از بازگشت بابک زنجانی به شبکههای اجتماعی، سکوت قوه قضاییه در مورد پرونده زنجانی شکست و مرخصی او از زندان و فعالیت اقتصادیاش تایید شد. «اصغر جهانگیر»، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به پرسشی درباره آزادی، فعالیت اقتصادی و مشروعیت قانونی هلدینگ بابک زنجانی گفت: «نامبرده بیش از ۱۱ سال از محکومیتش را بدون استفاده از مرخصی سپری کرد و رد مالش انجام شد؛ لذا در سال جاری برابر مقرراتی که به زندانیان داده میشود ایشان از مرخصی بهرهمند شده است ولی مرخصی که استفاده میکند تحت نظارت ضابطین است. در مورد مسائل اقتصادی ایشان که در حین مرخصی انجام میدهد یا داده است، مسوولیتش متوجه دستگاههای ذیربط است و از نظر قضایی هر فردی در چارچوب مقررات میتواند فعالیت اقتصادی کند و منعی ندارد».
ماهها پیش از انعقاد رسمی قراردادهای شرکتهای بابک زنجانی با مجموعههای دولتی، صفحههای کاربری زنجانی و گروه اقتصادیِ «وان» از «بزرگترین سرمایهگذاری بخش خصوصی در تاریخ راهآهن ایران خبر داده بودند. صفحه مجازی «وان» در این مورد نوشته بود: «افتخار میکنیم که بخشی از بزرگترین مشارکت بخش خصوصی در تاریخ ۹۰ ساله راهآهن ایران خواهیم بود». بابک زنجانی نیز در صفحهاش از واردات «۳۲ فروند هواپیمای مسافری، هزاران کشندهی حمل سوخت و کالا، پنجاه هزار تاکسی برقی و ۶۲۰ واگن قطار» خبر داده و نوشته بود: «سالی پر رونق در سرمایهگذاری تجربه خواهیم کرد».
تمام این نویدهای اقتصادی، ابهامات در مورد سرنوشت پرونده بابک زنجانی در دستگاه قضا را پیچیدهتر میکرد. ۹ دی ماه سال گذشته، درست همزمان با از سرگیری فعالیت زنجانی در شبکههای اجتماعی، «رسول کوهپایهزاده» وکیل بابک زنجانی تصویری تازه از او را در کنار یک شیخ عرب منتشر کرد. عبارت «بسمالله االرحمن الرحیم» که زیر این تصویر نوشته شده بود، به شائبه آزادی و آغاز به کار مجدد زنجانی قوت بخشید. دو روز پس از انتشار تصویر زنجانی، «اصغر جهانگیر»، سخنگوی قوه قضاییه در تکذیب مطالب منتشرشده در فضای مجازی گفت: «با بررسیهای انجام شده ایشان آزاد نشده، در مرخصی هم نیست و موضوعات مطروحه در خصوص آزادی و مرخصی و بیرون بودن ایشان، مورد تایید ما نیست».
بازگشت زنجانی به عرصهی سرمایهداری و سرمایهگذاری در ایران ابهامات زیادی در پی داشت. کامبیز نوروزی، وکیل و حقوقدان در این باره نوشت: «اینکه چنین فردی میتواند یک قرارداد حدود حدود ۶۴ همتی را امضا کند این موضوع از دو جهت باید مورد توجه قرار بگیرد اول اینکه آیا شرکتها متعلق به خود او هستند؟ اعتبار اقتصادی و مالی دارند یا نه و اعتبار سنجی آن چه شده است. دوم اینکه این توان مالی از کجا آمده است اگر آقای زنجانی محکوم به پرداخت وجوه شده و این وجوه متعلق به شرکت اوست، چرا این پول را بابت محکومیتش پرداخت نمیکند؟ این موضوع نشاندهنده وجود پروندههای معمایی است که در آن افراد معمایی به شکل مبهمی نقشآفرینی میکنند».
پس از قرارداد شرکت دات وان با راهآهن جمهوری اسلامی ایران برای خرید و ساخت ۳۰۰ واگن خودکششی دیزلی، ۵۰ لوکوموتیو باری و ۶۰۰ واگن مخزندار، حالا تفاهمنامهی زیرمجموعه ریلی این گروه اقتصادی با طرفهای چینی و افغانستانی، به بحث مهمی در افکار عمومی و تخصصی تبدیل شده است. تا این لحظه جزییاتی از این قرارداد که توسط شرکت بابک زنجانی بسته شده، در دست نیست و باید منتظر اعلام دقیق از طریق شرکت دات وان یا پایگاههای اطلاعرسانی دولت بود. در نهایت باید دید، قطار سرمایهگذاریهای زنجانی با چه سرعتی و به کدام مقصد راهی خواهد شد. پرسشی که وجود دارد این است که آیا محکومیت ناتمام او میتواند مانع اصلی زنجانی در رسیدن به رویای سرمایهگذاریهای نجومی باشد؟
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
علی آذری، سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در گفتوگو با فراز:
پاسخ به سوال نماینده طرقبه
محمدصالح جوکار رییس کمیسیون شوراها در گفتوگو با فراز:
جشنی برای کودکان کار
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی