مسعود کاظمی در نشستی که با ۲۹ شهرداری متقاضی خرید اتوبوس برای حل مهم ترین مشکل مدیریت شهری و تأمین ناوگان اتوبوسرانی شهرداریهای کشور و توسعه حمل و نقل عمومی در سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور برگزار شد، تأکید کرد: تأمین منابع مالی، تدوین استانداردها و ایجاد یک اکوسیستم پایدار، سه رکن اصلی برنامههای اتحادیه برای نوسازی، توسعه و بازسازی ناوگان اتوبوسرانی است،
وی با تشریح وضعیت فعلی ناوگان اتوبوسرانی کشور، گفت: متأسفانه در حال حاضر حدود ۷۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی کشور با میانگین سنی بالای ۱۵ سال، فرسوده است. این آمار نشاندهنده یک بحران جدی در حوزه حمل و نقل عمومی است. علاوه بر این، تعداد ناوگان از ۲۴ هزار دستگاه در سال ۱۳۹۲ به نصف کاهش یافته که فشار مضاعفی را بر شهرهای کشور وارد کرده است.
مدیر عامل اتحادیه حمل و نقل مسافر شهری کشور در ادامه به تأمین منابع مالی برای حل این مشکل اشاره کرد و افزود: با هماهنگیهای انجامشده با سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و رایزنی با دو بانک، مبلغ ۱۱ هزار میلیارد تومان برای خرید تجمیعی اتوبوس در نظر گرفته شده است. این مبلغ از طریق اوراق مشارکت تأمین خواهد شد و سازمان شهرداریها و دهیاریها ۲۵ درصد از آن را به صورت کمک مالی تأمین خواهد کرد. همچنین ۲۵ درصد تسهیلات بانکی و ۲۵ درصد فروش املاک سهلالبیع شهرداریها نیز برای پیشبرد این طرح استفاده میکنیم.
کاظمی تدوین استانداردها را گامی حیاتی برای نوسازی ناوگان دانست و با بیان اینکه یکی از مشکلات اصلی ما در گذشته، تنوع مدلها و برندها بود که نگهداری و تأمین قطعات را بسیار دشوار میکرد، ادامه داد: به همین منظور، یک کمیته فنی-بازرگانی از متخصصان تشکیل دادهایم تا حداقل مشخصات فنی محصولات با قابلیت اطمینان بالا را تدوین کنند. این استانداردها هم برای تولیدکنندگان داخلی و هم برای خودروهای وارداتی اعمال خواهد شد تا از ایجاد مشکلات مشابه در آینده جلوگیری شود.
وی به چالشهای خرید اتوبوسهای برقی نیز اشاره کرد و افزود: برخی شهرداریها بدون تأیید کمیته فنی اقدام به خرید اتوبوسهای برقی کردهاند که متاسفانه این اتوبوسها به پیمایش مورد انتظار (۲۵۰ کیلومتر) نرسیدهاند و پس از بهرهبرداری با مشکلات فنی روبهرو شدهاند. این موضوع باعث نارضایتی و اتلاف منابع شده است و ما با بهروزرسانی مشخصات فنی، در تلاشیم تا از تکرار این تجربیات تلخ جلوگیری کنیم.
مدیر عامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری کشور درباره مشکلات تولید و واردات نیز توضیح داد: با توجه به تحریمها، امکان واردات اتوبوسهایی با فناوری اروپایی وجود ندارد و تولیدکنندگان داخلی مجبور به استفاده از قوای محرکه چینی بدون سابقه در کشور شدهاند. ما در حال ارزیابی دقیق توان تولیدکنندگان داخلی هستیم و برای خودروهای وارداتی نیز استانداردهای مشخصی را تعیین کردهایم تا رقابت سالمی بین شرکتها ایجاد و قیمتها کنترل شود.
کاظمی از طرح اتحادیه برای احداث "شهرک حمل و نقل عمومی پاک" خبر داد و گفت: این شهرک با هدف ایجاد یک اکوسیستم جامع برای توسعه، پشتیبانی و نگهداری وسایل نقلیه دوستدار محیط زیست طراحی شده است. هدف ما ارتقاء کیفیت خدمات، تسهیل خدمات پس از فروش و آموزش و توانمندسازی فنی در این صنعت است. این برنامه در راستای سیاستهای کلان حوزه حمل و نقل شهری و با حمایت وزارت کشور در دست اجراست.
منبع:ایسنا
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
عماد بهاور، رییس دفتر سیاسی نهضت آزادی در گفتوگو با فراز مطرح کرد
استاد مطالعات اسرائیل: