پنجشنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۴ 27 November 2025
چهارشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۴ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۰۷۲۱۸
گفت‌وگوی فراز با مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل، عامل اصلی آلودگی هوا l مازوت‌سوزی آدرس غلط است

فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل، عامل اصلی آلودگی هوا l مازوت‌سوزی آدرس غلط است
مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران اعلام کرد: فرسودگی ناوگان حمل‌و‌نقل چه عمومی و چه خصوصی عامل اصلی آلودگی هوا در تهران است و بیان مازوت‌سوزی به عنوان دلیل آلودگی، آدرس غلط است.

محمدصابر باغخانی‌پور مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفت‌و‌گو با فراز، دلیل اصلی شدت آلودگی هوا را کاهش دمای هوا خواند و گفت: هرچه به زمستان نزدیک‌تر شویم بدلیل عدم جابجایی هوای گرم، آلودگی در طبقات پایین محبوس می‌ماند و به طبقات بالای هوایی منتقل نمی‌شود که اصطلاحا به آن لایه مرزی گفته می‌شود و این لایه مرزی در تابستان ممکن است تا ۲هزار متر باشد و در زمستان به ۳۰ متر کاهش یابد و در محدوده فضای تنفس باقی بماند.

او با بیان اینکه منابع انتشار آلایندگی در تهران چندان زیاد و متفاوت نیست، افزود: ما دو منبع کلی آلایندگی را داریم؛ منابع متجرک و منابع ثابت، که سهم هرکدام در این آلودگی مشخص است و سهم منابع متحرک که شامل خودرو‌های شخصی، دیزلی، موتورسیکلت‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی می‌شود، ۵۰ درصد است و اصلی‌ترین عامل آلودگی هوای تهران نیز همین منابع متحرک است.

این کارشناس با بیان اینکه «طرح مسائلی مانند مازوت سوزی و پسماندسوزی آدرس غلط دادن است» تاکید کرد. موتورسیکلت‌ها سهم بسیاری در این آلودگی دارند و تقریبا صددرصد آنها در این آلودگی موثرند. درصد بسیار ناچیزی از موتور‌ها در سطح شهر برقی‌اند که قابل اعتنا نیست و علی‌رغم ممنوع شدن موتور‌های کاربراتوری همچنان این موتور‌ها در سطح شهر بطور گسترده در حرکتند. ۲۰ درصد از سهم ۵۰درصدی آلایندگی منابع متحرک متعلق به موتورسیکلت‌ها است.

باغخانی‌پور تصریح کرد: استاندارد‌ها باید مورد بازبینی و نظارت قرار گیرند. خودرو‌های شخصی، خودرو‌های دیزلی، اتوبوس‌های شهری و وسایل حمل و نقل عمومی، حتی علی‌رغم ادعا‌هایی که درباره استاندارد‌های این‌ها وجود دارد موجب آلودگی هوا هستند، چرا که بسیاری از اینها با وجود اینکه با استاندارد‌های یورو۴ مطابقت دارند، اما مساله این است که انقضای این استاندارد‌ها چه مدت است. وزارت صمت باید درباره خودرو‌ها با شرکت‌های خودورسازی در این‌باره اقدام کند.

او همچنین درباره اهمیت کیفیت خودرو‌ها گفت: ۶۹درصد از آلودگی خودرو‌ها مربوط به احتراق و موضوع سوخت است، اما از طرف دیگر ۳۱درصد باقی مانده به کیفیت لاستیک‌ها و لنت ترمز مربوط می‌شود که اگر بخواهیم مساله آلودگی را کامل ببینیم باید در آینده به بهبود کیفیت این مسائل نیز توجه کنیم.

او با بیان اینکه همچنان خودرو‌های تولید ۴۰ سال پیش بازار گرمی دارند، گفت: بحث‌های بسیاری درباره معاینه‌های فنی خودرو‌ها تهران وجود دارد. بسیاری برای کسب معاینه فنی در شهرستان‌ها اقدام می‌کنند جون سختگیری نمی‌شود و این خود تبدیل به یک معضل شده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران همچنین گفت: بخش دیگر آلاینده‌ها مربوط به منابع ثابت است که شامل خانه‌ها، صنایع، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها و ... می‌شود. در زمستان به دلیل افزایش استفاده از گاز برای سیستم‌های گرمایشی طبیعتا سهمی از این آلودگی به خانه‌ها تعلق می‌گیرد. بخش خانگی ۳.۲ درصد، سهم صنایع ۱.۹ درصد، پالایشگاه‌ها ۴.۱ درصد، نیروگاه‌ها ۵.۳ درصد در آلودگی سهم دارند.

او در پایان تاکید کرد: موضوع اصلی آلودگی هوای تهران وسایل نقلیه است و بهبود کیفیت هوا در روز‌های تعطیل و با خروج مردم از شهر تهران نیز تایید همین است.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی