شنبه ۱۵ شهريور ۱۴۰۴ 06 September 2025
دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: ۴۵۳۷۶

ناکامی کامیون‌داران ایرانی در رقابت با همتایان ترک و روسی

ناکامی کامیون‌داران ایرانی در رقابت با همتایان ترک و روسی
مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اعلام کرد: اگر نوسازی ناوگان در ایران به خوبی اجرا نشود در آینده ممکن است برای ورود کامیون‌داران ایرانی به کشورهای اروپایی به مشکل برخورد کنیم و هم اکنون کامیون‌داران روسی و ترک برنده رقابت در بازار حمل‌ونقل بین‌المللی هستند.

جواد هدایتی اظهار کرد: نوسازی ناوگان تجاری و بین المللی را باید از چند زاویه نگاه کرد، بخشی از آن به ناوگانی که با اروپایی‌ها در ارتباط هستند بر می‌گردد که عمدتا کالاهای حیاتی، مواد اولیه و صنعتی مورد نیاز خط‌های تولید از این طریق تامین می‌شود و ضرورت جدی‌تری دارد چرا که کشورهای اروپایی با توجه به حساسیت‌هایی که روی مسائل زیست محیطی و حمل و نقل سبز دارند، برایشان مهم است که ناوگانی که به کشورشان وارد می‌شود، استانداردهای آلایندگی لازم را داشته باشد.

وی افزود: اگر کامیون‌های ایرانی نوسازی نشوند در آینده با مشکل مواجه خواهند شد و حتی ممکن است که در آینده امکان ورود به اروپا را نداشته باشند یا با جرایم سنگینی مواجه شوند. البته اروپایی‌ها در حال حاضر از این استانداردها نیز عبور کرده‌اند و در حال نوسازی ناوگان خود با خودروهای برقی هستند و به تدریج می‌خواهند در راستای حمل‌ونقل سبز خودرهای سوختی را حذف کنند بنابراین اگر نتوانیم شرایط آن‌ها را که در حالت حداقلی استاندارهای آلایندگی ناوگان حمل و نقل است، تامین کنیم قطعا ناتوگان ما نمی‌تواند در آینده به مبادلاتشان با اروپایی‌ها ادامه دهند و مجبور خواهیم شد که از ناوگان کشورهای دیگر استفاده کنیم.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: نکته مهم دیگر در این زمینه این است که حمل‌ونقل جزو بخش‌های هزینه‌بر تجارت است بنابراین وقتی برای ناوگانی هزینه می‌شود باید بتوان با با کشورهای دیگر رقابت کرد و برای رسیدن به این مهم باید قیمت کامیون نیز منطقی‌تر شود.

ناکامی کامیون‌داران ایرانی در رقابت با همتایان ترک و روسی

هدایتی گفت: به عنوان مثال در موافقت نامه‌ای که با اوراسیا داریم محصولات کشاورزی باید با کامیون‌های یخچالی حمل و به بازار روسیه و اوراسیا ارسال شود اما با توجه به کمبودهایی که در این زمینه داریم این محصولات با کامیون‌های روسی و آذربایجانی حمل می‌شود  که از تکنولوژی روز برخوردار بوده و از نظر هزینه حمل، رقابتی‌تر هستند چرا که قیمت ناوگان در کشور ما بسیار بالاتر از کشورهای دیگر است. بنابراین روش و چگونگی نوسازی ناوگان نیز بسیار مهم است و باید بتوانید کامیون را با قیمت مناسب و رقابتی در اختیار کامیون‌دار قرار داد.

نوسازی گرانتر و سخت‌تر ناوگان در ایران

وی اعلام کرد: در حال حاضر برای بخش عمده کالاهایی که از اروپا می‌آید رقابتی بین ناوگان ایرانی و ناوگان ترک وجود دارد که بار را بگیرند اما در ترکیه کامیون نو را ۸۰ هزار دلار و کامیون دست دوم را حداکثر تا ۵۰ هزار دلار می‌خرند که اگر آن را با دلار ۲۵ هزار تومانیِ آزاد هم محاسبه کنیم حدود دو میلیارد تومان می‌شود. این در حالی است که با سه برابر این قیمت می‌توان در ایران کامیون خرید.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: از سوی دیگر کامیون‌دار ترک همه  ۸۰ هزار دلار را نقدی پرداخت نمی‌کند و نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصدش را نقدا  می‌پردازد و بقیه آن را با سود بسیار پایین یا بدون سود از کرایه و کارکرد ماشین به صورت قسطی پرداخت می‌کند در صورتی که در ایران چنین امکانی وجود ندارد

منبع: ایسنا

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

رئیس هیئت مدیره بانک اقتصادنوین: همه ما باید به اندازه سهم خود، در قبال تحقق برنامه‌های بانک مسئولیت پذیر باشیم

وزیر نیرو قول داده پایان شهریور خاموشی‌ها به حداقل می‌رسد

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها؛ شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴

حامیان حزب‌الله با موتور سیکلت به خیابان آمدند

پاسخ مدافع پاری‌سن‌ژرمن و میلان به پرسپولیس چه بود؟

اعلام پیش‌بینی وضعیت آب و هوا طی روزهای آینده

پیک موتوری، کلاهبردار ۵۰ هزار میلیاردی شد | هشدار مقامات مالیاتی و انتظامی درباره عواقب حسابهای اجاره‌ای

قیمت طلا و سکه در بازار؛ شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴

افشای طرح محرمانه ارتش لبنان برای انحصار سلاح در دست دولت

لغو کنسرت شجریان یعنی نفهمیدن آنچه ایران را مقاوم و دشمن را پشیمان کرد | نگرانی معاون رئیس‌جمهور از مصادره دستاورد مهم جنگ دوازده روزه، فراموشی آن و بازگشت به تنظیمات کارخانه

پاسخ زلنسکی به پیشنهاد پوتین؛ در کی‌یف دیدار کنیم

آمار رئیس پلیس راهور از گواهینامه‌های توقیفی در شهریور

کلاهبرداری اینترنتی باورنکردنی‌ در ژاپن!

ما به جای اینکه بهانه صحبت کردن درباره ایران را از دیگران بگیریم، به آن دامن زدیم | اجازه دادیم درباره ما حرف بزنند | کارهای نکرده‌مان را با بلندگو فریاد زدیم و بلندبلند فکر کردیم

پیشنهاد سردبیر
زندگی