وزیر صمت، به سخنان وزیر بهداشت توجه کند!
هر تصادفی که صورت میگیرد بر اثر ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط است. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) درخصوص تصادفات جادهای در سال ۲۰۱۸، تعداد سالانه تلفات رانندگی در جادهها ۱/۳۵ میلیون نفر بوده؛ یعنی هر ۲۴ ثانیه یک نفر در جادههای جهان کشته میشود. مرگ و میر ناشی از تصادفات جادهای بهعنوان یکی از عوامل شایع مرگ در بسیاری از مناطق بهویژه کشورهای در حال توسعه در ردههای سنی ۵ تا ۲۴ سال بیشترین آمار را دارد. کشورهای کمدرآمد و متوسط، کمتر از نیمی از وسایل نقلیه جهان را در اختیار دارند. با این وجود، بیش از ٪۹۰ از کل مرگ و میرهای رانندگی در این کشورها رخ میدهد.
در کشور ما، بهعنوان یک کشور در حال توسعه، میزان میرو مرگ در اثر تصادفات جادهای بسیار زیاد است. براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ایران از نظر تعداد مرگ و میر در اثر تصادفات جادهای، در رتبه 38 در بین ۱۷۵کشور جهان قرار دارد. این رتبه، بسیار قابل تامل و نیازمند برنامهریزی و همکاری دستگاههای اجرایی متولی است. آسیبهای ناشی از تصادفات جادهای در ایران نیز، یکی از پنج علت مهم مرگ و میر بهشمار میرود. تعداد مرگ و میر و نیز آسیبهای جدی منجربه قطع نخاع چنان زیاد است که سازمان بهزیستی از خودروسازان کشور درخواست کرده بود در کنار تولید خودروی غیراستاندارد، مراکزی هم برای نگهداری از مصدومان قطع نخاع شده و معلول در اثر تصادف با خودروی پراید، نیز بسازند. چرا که یک تصادف، علاوه بر اینکه ممکن است همراه با مرگ و میر باشد، حتما با نقص عضو و قطعی نخاع سرنشینان نیز همراه است و نگهداری و درمان این افراد هزینه زیادی روی دست نهادهایی چون بهزیستی میگذارد. ضمن اینکه در اثر تصادفات خودروهای غیراستاندارد داخلی، فرزندانی هم والدین خود را ازدست داده و با مشکلات نگهداری و حضانت مواجه میشوند.
آیا واقعا تولید پراید متوقف شده؟
براساس خبرهای مختلف منتشر شده از سوی خودروسازان کشور، قرار بود تولید پراید-مشهور به کابین مرگ- از اول مردادماه سال 99، متوقف شود. اما هنوز فروش این خودرو ادامه دارد؛ هم پراید و هم وانت پراید، زیرا این خودروی غیراستاندارد و ناایمن، بهصورت انبوه تولید شده و هنوز در انبارهای خودروسازیها موجود است. نکته جالب اینکه برای فروش این خودروها، بهویژه وانت پراید اخیرا قرار است بین ثبت نام کنندگان، قرعهکشی هم انجام شود! این در حالیست که به گزارش پلیس راهور کشور، بیشترین مرگ و میر در اثر تصادف پراید در جادههای کشور اتفاق میافتد. خودرویی که اساسا نه برای جاده که برای تردد در شهر طراحی شده است و طبعا نهادهای ذیربط از همان ابتدا یا باید اجازه تردد بین شهری را به این خودرو نمیدادند، یا آنرا برای این نوع سفرها استانداردسازی میکردند. اما گویا برای دو خودورسازی انحصاری کشور، تنها چیزی که در این میان اهمیت ندارد، جان و سلامتی مردم است و به شدت در مقابل آزاد شدن واردات خودروی خارجی مقاومت میکنند زیرا میدانند بهعنوان دو شرکت تقریبا ورشکسته، با ورود خودروهای حتی دست دوم خارجی، بازار خود را از دست خواهند داد و این روش سوداگری با جان مردم، درست برعکس رفتار وزیر بهداشت است که دست و امید از تولید واکسن داخلی شسته و برای نجات جان مردم، اصرار بر وارد کردن واکسن دارد. شیوه مدیریتی که باید در تمام سطوح مدیران و بدنه دولت از آن الگو برداری شود. نه فقط ساعت، که هر ثانیه برای حفظ جان مردم مهم است، که از قدیم گفتهاند، یک ثانبه غفلت، یک عمر پشیمانی! غفلتی که از سوی خودروسازان انحصاری کشور هر ثانیه اتفاق میافتد اما عجیب است که کسی نه احساس پشیمانی میکند و نه احساس مسئولیت.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
العربیه: مخالفان حماس در غزه در حال «جذب نیرو» هستند | واشنگتن: هیچ تماسی با آنها نداریم
رسالت زیر سایه بحران | مدیر بانکی با تحصیلات نظامی بانک رسالت را زیانده کرد
هشدار کارشناسان: ایوان تاریخی قدمگاه هخامنشی دوباره در معرض تخریب انسانی
نمیتوانیم به رابطه با باکو خوشبین باشیم
نوجوانان استرالیایی سوگواری از دست دادن رسانههای اجتماعی را با طنز درآمیختند
رهبر حماس، مهار حملات را پذیرفت ولی خلع سلاح را خط قرمز دانست
بازداشت برخی بازیگران در یک مهمانی، یک حرکت آتش به اختیار بود
پیشنهاد لبنان برای دیدار با ایران در کشور ثالث؛ «یوسف رَجی» دلیل عدم سفر به تهران را توضیح داد
محسن هاشمی: خاطرات پدرم را به آقا مسعود، فرزند رهبری دادم
نظر حشمتالله مهاجرانی درباره گروه ایران در جام جهانی ۲۰۲۶
اسرائیل سوریه را به عنوان منطقهای برای گسترش استفاده میکند
واکنش پزشکیان به حواشی ایجادشده پیرامون دو ماراتن کیش
خیلیها گمان میکنند مجمع میتواند در همه مسائل کشور ورود کند؛ این درست نیست
ارتباط با کشورهای مسلمان باید صمیمیتر شود
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
مقصود فراستخواه استاد جامعهشناسی در گفتوگو با فراز
حجاب بیش از آنکه مساله دینی باشد، مساله قدرت است l هنوز فرصت آشتی وجود دارد
گفتگوی فراز با امانالله قرایی مقدم، جامعهشناس
ماراتن کیش: حکومت با مساله حجاب چه کند؟!
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید