محسن هاشمی: یکچهارم از ۲۷۰ هواپیمای ایران به دلیل فرسودگی ناشی از تحریم، زمینگیر است

به گزارش «فراز»، او در این یادداشت که در روزنامه شرق منتشر شده، ادامه داد: جهت اطلاع، وضعیت صنعت هوایی ایران، به دلیل ۴۰ سال تحریم بحرانی است، حدود حداقل یکچهارم از ۲۷۰ هواپیماها به دلیل فرسودگی و کمبود قطعات یدکی زمینگیر است. ۱۷۵ هواپیمای فعال، عمر متوسط حدود ۲۰ سال دارند، درحالیکه عمر متوسط در هواپیمایی در منطقه مانند قطر پنج سال، هواپیمایی امارات ۹ سال و ترکیه ۱۰ سال با مجموعا حدود (۳۳۵+۲۶۵+۲۰۰) ۸۰۰ هواپیماست که به بیش از ۳۰۰ مقصد جهانی پرواز میکنند.
اگر صنعت هوایی ایران بخواهد نوسازی شود و جایگاه خود را در صنعت هوایی جهان بازیابی کند، نیاز به خرید دستکم ۳۷۵ هواپیمای نو یا دستدوم با طول عمر زیر پنج سال با ظرفیت متوسط ۱۲۰ صندلی دارد، یعنی حدود ۴۵ هزار صندلی درحالیکه صندلیهای فعال امروز در صنعت هوایی ایران به ۱۰ هزار صندلی فرسوده هم نمیرسد.
این حرکتی بود که وزیر راهوشهرسازی وقت آقای روحانی بعد از امضای برجام شروع کرد و صحبت از سفارش و تأمین ۳۰۰ هواپیما میشد که مورد تمسخر اصولگراها در آن زمان قرار گرفت؛ چراکه آن را در اولویت فعالیتها ندانسته و حرکتی لوکس فرض کردند.
این نوسازی در ابتدا نیاز به حداقل ۳۰ میلیارد دلار اعتبار ارزی دارد، درحالیکه ارزش روز کل ناوگان صنعت هوایی ایران به دومیلیارد دلار نمیرسد. میدانیم در جهان معمولا هواپیما نقد خریداری نمیشود و از روش فاینانس درازمدت ۲۰ ساله خریدار یا فروشنده
Buyers یا sellers
یا اجاره به شرط تملیک استفاده میشود
درصورتیکه فعلا ایران حتی برای خرید نقد هم دچار مشکل خرید هواپیمای نو از شرکتهای معتبر بوئینگ یا ایرباس به دلیل تحریمهاست؛ بنابراین راهی جز رفتن به سوی خرید هواپیماهای دست دوم با فرض عمر زیر پنج سال نیست. هرچند هماکنون از قول بعضی از مقامات تلویحا صحبت از تأمین چند هزار صندلی شده که از کم و کیف آن به دلیل نگرانی از اعمال تحریمها خبری داده نشده و تا در فرودگاههای ایران به زمین ننشینند، قابل ارزیابی نیستند.
برای فهم دقیق این عدد باید اشاره کرد که بودجه عمرانی سال گذشته کل کشور برابر با ۱۶۸ همت یعنی حدود پنج میلیارد دلار است و سهم صنعت هوایی در تولید ناخالص داخلی حدود دو درصد است
برای خرید هواپیمای نو حتی اگر هیچگونه تحریمی وجود نداشته باشد و برجام و FATF توسط دولت آقای رئیسی امضا و اجرا شود و شرکتهای بزرگ ساخت هواپیمایی دنیا، سفارش ایران را بپذیرند و نسبت به سایر مشتریان در اولویت قرار دهند، حدود ۱۵ سال طول خواهد کشید که این تعداد هواپیما تولید و به ایران تحویل شود و حتی اگر امروز هم همه موانع برطرف شود و در اولویت کشور قرار گیرد و توسط بعضی مورد تمسخر قرار نگیرد، دریافت نخستین هواپیماها در عمر دولت آقای رئیسی کار مشکلی خواهد بود.
جناب آقای منطقی، معاون وزارت صمت، در اظهارات دیگری فرمودهاند که:
برنامه همکاری با شرکتهای روسی برای ساخت هواپیما وجود دارد که البته یادآور تجربه هواپیمای ایران ۱۴۰ از اوکراین است. هواپیمایی که نتوانست مشتریای برای تولید جذب کند و فقط پنج فروند از آن تولید شد و تابهحال دو فروند آن سقوط کرده است و اخیرا گفته شد که اوکراین امکان ادامه همکاری با ایران در این زمینه را ندارد و بنابراین سرمایهگذاری انجامشده معطل مانده است.
درمجموع میتوان گفت که گزارشها و وعدههایی که بعضی از مدیران اجرائی کشور به سران نظام میدهند، آنقدر با وضع موجود کشور فاصله دارد که حتی اگر بخشی از آن هم محقق شود، شاهکار است، اما در عمل شاهد هستیم بهجای پیشرفت در شاخصها، پسرفت اتفاق میافتد و ریشه نارضایتی و مشکلات اجتماعی، معیشتی و اقتصادی کشور هم تفاوت فضا و زمین، وعده و عمل و واقعگرایی با خیالبافی است که فقط میتوان به آن، پیشرفتنمایی یا فعالنمایی به جای واقعگرایی و عملگرایی اطلاق کرد.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
خروج ۱.۲ میلیارد دلار از صندوقهای بیتکوین؛ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان
روز تولد مادورو در آسمان ونزوئلا اعلامیه پخش میشود | هدف کاخ سفید از این اقدام چیست؟
رئیس سازمان مدیریت بحران درباره عملیات اطفای آتش در جنگل الیت: با ایجاد معبر معبر ضد آتش، از سرایت آتشسوزی به منطقه مرزنآباد جلوگیری شد
جهش شدید قیمتها در بازار خودرو +جدول
ربودن دختر ۳ ساله برای اخاذی از زوج پولدار؛ ماجرا چه بود؟
توقیف نفتکش با پرچم جزایر مارشال توسط سپاه حامل چه پیامی بود؟
ناترازی بانکها؛ لزوماً به معنای انحلال نیست | موسسه ملل اگر تا یک سال اصلاح نشود، تعیین تکلیف میشود
محسن رضایی: حاکمان جدید سوریه نباید اجازه حمله به لبنان را بدهند
هادی مرزبان درگذشت
هوای ناسالم تهران همچنان ادامه دارد؛ گروههای حساس مراقب باشند
نماینده ترامپ: ما به دو متر آخر رسیدهایم | سفیر اوکراین باید برای مردم خودشان ژست بگیرند
نماینده مجلس: آزادی باید مرز داشته باشد | برخی به نام فیلترینگ دنبال منافع سیاسیاند
سایت یونانی: طارمی یک رهبر آرام که در لحظات دشوار اعتمادبهنفس میبخشد
هزینه ساخت مسکن ملی چرا چند برابر شد؟
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
بیوفایی حامیان سابق به رییس
مراسم ختم احمدینژاد!
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران