يکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ 16 November 2025
شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۶۷۴۲۷

روزنامه هم میهن: قانون حجاب خلاف قانون اساسی است و شورای نگهبان باید کل آن را رد می‌کرد

روزنامه هم میهن: قانون حجاب خلاف قانون اساسی است و شورای نگهبان باید کل آن را رد می‌کرد
هم میهن با اشاره به اظهارات سخنگوی دولت و واکنش قوه قضاییه به قانون حجاب نوشت:مرجع نهایی تصویب قانون نمایندگان مجلس هستند. آنان می‌توانند خودشان هم طرح‌های قانونی پیشنهاد و تصویب کنند. ولی لوایح قانونی را دولت می‌دهد. در لوایح قانونی نیز یک استثناء‌ وجود دارد که لوایح قضایی را رئیس قوه قضائیه به دولت می‌دهد.

لوایح قضایی شامل موارد گوناگون و به‌طور مشخص جرایم و مجازات‌ها می‌شود.

قوه قضائیه پس از اتفاقات گذشته، لایحه‌ای را درباره حجاب با 9 ماده به دولت می‌دهد، در اینجا وظیفه دولت بود که ترجیحاً آن را به همان صورت به مجلس بفرستد، ولی آنان لایحه را تغییر داده و 6 ماده به آن اضافه کردند و به مجلس فرستادند؛ کاری که به عللی که در ادامه خواهد آمد، منطقی نبود. در ادامه و در اقدامی نادرست مجلس کل لایحه را به‌هم ریخت و مصوبه‌ای 72ماده‌ای را نه از طریق صحن عمومی مجلس، بلکه به‌صورت غیرشفاف و براساس اصل 85 در یک جمع محدود تصویب کرد.

این یعنی بلبشوی قانونگذاری و نفی فلسفه قانونگذاری موجود در قانون اساسی.

نتیجه آن شد که بیش از 142 اشکال اساسی بر لایحه گرفته شد و تعداد زیادی غلط‌های املایی و ویرایشی داشت. اگر نامه‌ای به رئیس یک اداره بنویسیم که این تعداد غلط داشته باشد آن را رد می‌کنند. حالا برای موضوع مهمی چون قانون حجاب هر سه قوه دست به کاری زده‌اند که خروجی آن از مجلس یک ناکامی و شکست فاحش و قطعی در قانون‌نویسی است. ولی مسئله مهمتر این است که مطابق مفاد موجود در قانون اساسی این حد از تغییرات، منطق اولیه قانون که قوه قضائیه پیشنهاد کند را به کلی مخدوش کرده و باید از سوی شورای نگهبان رد شود. چرا؟ به این علت که اجرای این قانون با قوه قضائیه و قضات است. اگر دولت لایحه بودجه را به مجلس بدهد و مجلس کل آن را تغییر دهد و چیز دیگری بدهد، طبعاً دولت نمی‌تواند مسئولیت اجرای آن را بپذیرد.

همین‌طور در لوایح قضایی نیز قضات و دستگاه قضایی نمی‌توانند مسئولیت اجرای چنین قانونی را بپذیرند که برخلاف اصل ۱۵۸ قانون اساسی وظیفه آنان بوده که آن را تهیه کنند. مگر ممکن است قضات به اتهاماتی رسیدگی و مجازات کنند که وجدان شخصی خودشان و جامعه آن را نمی‌پذیرد؟! اگرنه چرا باید چنین کنند؟ برای دریافت حقوق؟ این خلاف عدالت و وجدان است.

این رویکرد از آنجا ناشی می‌شود که مفهوم استقلال قوا نزد حکومت متفاوت از مفهوم واقعی استقلال قواست. استقلال قوا به معنای سه جزیره کاملاً مستقل که هر کدام خارج از هماهنگی و عدالت کار کنند نیست. مجلس می‌تواند لوایح دولت و دستگاه قضایی را رد کند و یا در حد متعارف و محدود اصلاح و تصویب کند، نمی‌تواند لوایح آنان را چنان تغییر دهد که اصولاً متن نهایی از اولی قابل بازشناسایی نباشد و جالب اینکه مسئولیت اجرای امر یا قانونی محال را هم به دوش دولت و قوه قضائیه بیندازند. اگر این قانون را پس بگیرند و براساس عدالت رفتار کنند، بهتر است.

 

 

 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

اعزام ۲ بالگرد برای اطفای حریق جنگلهای چالوس

زمان بازی استقلال در جام حذفی تغییر کرد

ماجرای اعتراض و درگیری مسافران پرواز در بندرعباس چه بود؟

رئیس سازمان انرژی اتمی: هر روز تهدید می‌شویم که «اگر دست به اقدامی بزنید، دوباره حمله می‌کنیم» | آنچه ما تجربه کردیم برای دیگر کشورها هنوز رخ نداده

گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه مصر با «عراقچی» و «گروسی» درباره پرونده هسته‌ای ایران

حمایت یوسف پزشکیان از انتصاب چهره معتمد جریان جلیلی - پایداری در دولت | رئیس سازمان بهینه‌سازی با فشار یا توصیه‌ منصوب نشده است

تامین زمین برای ساخت ۱.۷ میلیون مسکن ملی در کشور 

هزینه هر کارمند بانک ایران زمین، ماهانه ۱۴۵ میلیون تومان | پرداخت ۳۳ میلیارد تومان حق مشاوره فقط در ۶ ماه!

عراقچی: به لحاظ نیروی دفاعی قوی‌تر از قبل ۲۳ خرداد هستیم | درخواست برای مذاکره با ایران دوباره آغاز شده | اگر با مردم ایران با زبان احترام و کرامت صحبت شود، مذاکرات موفقیت‌آمیز خواهد بود

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها؛ یکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴

وقتی جمع کثیری از دانشجویان علوم پایه رشته پزشکی را سر کلاس‌ها می‌دیدم، واقعا دلهره پیدا کردم

چمران: باید در تهران ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم، اما ۲ هزار عدد داریم

معاون عراقچی: اگر روزی مذاکره‌ای با آمریکا اتفاق بیفتد، قطعاً یک «مذاکره مسلح» است

۱۶ سد مهم در کشور کمتر از ۱۰ درصد آب دارند

پیشنهاد سردبیر
زندگی