شنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۳ 27 July 2024
يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۱
کد خبر: ۷۴۰۹۹
در گفت‌وگو با «بهروز مروتی»، رئیس کمپین معلولان بررسی شد

قطع مستمری ۹۰هزار نفر در سازمان هدفمندی یارانه‌ها

شانه‌هایی که بار دیگر برای معلولین خالی شدند؛ حمایت از معلولان و افراد کم‌توان یکی از وظایف دولت‌ها است. به همین منظور اواخر سال ۹۶، قانون حمایت از افراد دارای معلولیت به تصویب رسید. با این وجود بار‌ها شاهد بی‌مسئولیتی و بی‌تدبیری مسئولین نسبت به این قشر بوده‌ایم. نوع دیگر این بی‌مسئولیتی این‌بار در راستای قطع مستمری، تعدادی زیادی از مددجویان سازمان بهزیستی! این در حالی است که همچنان امکانات مورد نیاز آن‌ها فراهم نشده و در اختیارشان قرار نگرفته است. به گفته رئیس کمپین معلولان آن‌ها حتی سال‌هاست در انتظار دریافت حق پرستاری‌اند و این‌بار جلوه‌ی دیگر بی‌توجهی به آن‌ها در قطع مستمری دیده می‌شود.
فاطمه احمدی
نویسنده
فاطمه احمدی

روزنامه اینترنتی «فراز» در این‌باره با «بهروز مروتی»، رئیس کمپین معلولان گفت‌وگو کرده است.

 

مستمری معلولان قطع شد؟

مروتی می‌گوید: «بر اساس بند ۲ تبصره هشت قانون بودجه ۱۴۰۳ از امسال واریز مستمری مددجویان نهاد‌های حمایتی، کمیته امداد و سازمان بهزیستی به عهده سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها است در صورتی که قبل‌تر این موضوع بر عهده سازمان بهزیستی و کمیته امداد بود که فهرست افراد را وارد می‌کردند و به حساب آن‌ها واریز می‌شد. اما در این دو ماهی که وظیفه واریز مستمری به عهده سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها است شرایط عوض شده‌است.  ماه گذشته مستمری نزدیک به ۹۰ هزار نفر از معلولان و مددجویان سازمان بهزیستی قطع شد. بعد از پیگیری متوجه شدیم که سازمان هدفمند سازی یارانه‌ها به نوعی قصد دخالت در امور مستمری را دارد».

او ادامه می‌دهد: «به‌جای این‌که به سازمان بهزیستی و کمیته امداد اعتماد کرده و با توجه به حساب و لیست‌های آن‌ها، بدون کم‌وکسری مستمری را واریز کنند، به برخی از حساب‌ها را که از نظر خودشان دارای ابهام بوده را واریز نکرده‌اند. برای مثال در این لیست‌ها افرادی هستند که به سن قانونی نرسیده‌اند؛ برای آن‌ها نمی‌شود حساب بانکی باز کرد و پول به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. سرپرست خانوار نه معلولیت دارد و نه مددجو است، به همین دلیل برایشان در این حساب‌ها ابهام به‌وجود آمده است. به‌جای این‌که قبل از واریزی همه را بررسی کنند و از بهزیستی نظر بخواهند تا بدانند داستان این حساب‌ها چیست، بدون اطلاع مستمری را قطع کردند».

 

عهدی که به آن وفا نشد

رئیس کمپین معلولان با اشاره به این‌که بعد از این موضوع بهزیستی وارد ماجرا شد، می‌گوید: «اخیرا بعد از کشمکش‌های بسیار، جلسه‌ای در دیوان محاسبات اداری با حضور رئیس بهزیستی، رئیس دیوان و رئیس اداره سلامت و رفاه اجتماعی سازمان برنامه و بودجه برگزار و توافقی صورت گرفت. بعد از این جلسه قولی دادند که مستمری کسانی که در فروردین پرداخت نشده است پرداخت می‌شود. به‌ نظر می‌رسید که بخش اعظم این مشکل حل شده است. به معنی این‌که در اردیبهشت برای خیلی از افرادی که مستمری برایشان واریز نشده بود دو نوبت پرداخت شد. اما همچنان در فروردین افرادی مستمری فروردین را دریافت نکرده‌اند».

بهروز مروتی ادامه می‌دهد: «مبالغ مستمری از ۹۹۳ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۱۲۳هزار تومان بوده که با توجه به آمار و تخمینی که زده‌ایم، برای خیلی از افراد هنوز این پول واریز نشده است. اطلاعی از این‌که دقیقا برای چه تعداد پرداخت شده نداریم، اما یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مجموع مستمری‌بگیر سازمان بهزیستی‌ است. از این عدد یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر افراد دارای معلولیت‌اند. ما حدودا نام۹۰ هزار نفر را اعلام کرده‌ایم که ممکن است از این عدد نیز بیشتر باشد. به‌گفته خودشان مستمری حدود ۱۳ هزار نفر قطع شده که با احتساب بُعد خانوار، حدود ۹۰ هزار نفر می‌شوند».

 

وقتی هیچ‌کس، هیچ‌وقت پاسخگو نیست

او با بیان این‌که تصور ما بر این بود بعد از جلسه با قولی که داده‌اند و حتی مستمری فروردین برخی از افراد واریز شد مشکل حل شده است، می‌گوید: «اما با یک هفته تاخیراعلام کردند که مستمری مددجویان نهاد‌های حمایتی ۲۰ام هر ماه پرداخت می‌شود. مستمری مددجویان کمیته امداد بدون هیچ دردسری پرداخت شد و اشکالی در آن دیده نشد اما وقتی برای مددجویان سازمان بهزیستی با یک هفته تاخیر پرداخت شد با سیل عظیم گزارش‌ها مبنی بر عدم واریز مستمری مواجه شدیم. در کانال‌های همین حوزه که مربوط به مددجویان کمیته امداد و سازمان بهزیستی است یک نظرسنجی گذاشتند که ما نیز آن‌را پوشش دادیم. حدود ده هزار نفر در آن نظرسنجی شرکت کردند که از این تعداد حدود دو هزار نفر گفتند که مستمری برای ما واریز نشده و این عدد هم خیلی بالا است».

رئیس کمپین معلولان ادامه می‌دهد: «بهزیستی هم چیزی به‌ما نمی‌گوید. ما فکر می‌کنیم که اتفاقات جدیدی قرار است رخ دهد. با وجود این‌که این مبالغ ناچیز و تحقیرکننده است، همین معیشت بخور و نمیر را نه‌ تنها به خطر می‌اندازند بلکه از آن طرف برای همه خانواده‌ها و مددجویان اضطراب و نگرانی به‌وجود آمده است که در ماه بعد چه‌کسانی مشمول حذف این مستمری می‌شوند. هیچ‌کس هم پاسخی نمی‌دهد. با سازمان هدفمندسازی تماس گرفتیم گفتند که ما همه لیست‌ها را به بانک رفاه داده‌ایم. بانک رفاه گفت مستمری تمام لیستی که به‌ما داده بودند را واریز کردیم. در این بین سه شبانه روز است که معلولان و مددجویان در حال دست‌وپا زدن برای این هستند که چرا مستمری آن‌ها قطع شده و هیچ‌کس هیچ جوابی نمی‌دهد».

 

۱۵۰هزار نفر پشت‌نوبتی حق پرستاری‌اند!

او در پایان با بیان این‌که موضوع دیگر موضوع انتظار دریافت حق پرستاری است، می‌گوید: «۱۵۰ هزار نفرسال‌هاست منتظراند . دولت بودجه چرخه حمایتی قرار گفتن این افراد را پرداخت نمی‌کند. با هر خدمات پرستاری و نگهداری تماس بگیرید برای پرستاری شبانه‌روزی یک معلول دست کم بیست تا ۳۰ میلیون تومان می‌گیرند. سازمان بهزیستی دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان می‌دهد که آن هم ۱۵۰هزار نفر پشت نوبتی هستند. این مبلغ برای جانبازان ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که تصویب شده و برای آن‌ها پرداخت می‌شود. اما برای معلولان نه تنها طبق هر سال به آن اضافه نشده بلکه واریز هم نشده است. ما از سازمان بودجه و بهزیستی درخواست کردیم که این عدد‌ها را با سه مولفه تورم، حداقل حقوق دستمزد و نفع خدمات در منزل شرکت‌های خدماتی محاسبه و یک عدد معقولی بدهند».

با وجود این‌که هربار خبر تازه‌ای در رابطه با این قشر به گوشمان می‌رسد اما باز آن‌ها در تلاش‌اند تا حق خود را بگیرند. این حقوق در معیشت‌شان تغییری ایجاد نخواهد کرد و تنها کمکی کوچک در راستای تحمل وضعیت‌شان است که هر بار از آن‌ها دریغ می‌شود.

ارسال نظر
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

علی لاریجانی در یک قدمی دبیری شورای عالی امنیت ملی

آقای کیانیان! بگذاریم پزشکیان خودش باشد!

جایی برای پیرمردها هست؟!

بابک زنجانی؛ از بسیجی اقتصادی تا همیار طلبکار!

علی اکبر صالحی بیشترین شانس را دارد؛ تنها کسی که موفق به کسب مجوز مذاکره با امریکا شده

چرا روسای جمهور آمریکا ترور می‌شوند؟| چه کسانی کشته و چه کسانی جان سالم به‌در بردند؟

یزد در مسیر کابل شدن؟!

نسخه تاریخی برای درمان ایران؛ این کهن‌درخت، راهی جز اصلاحات ندارد

‏سناریوهای ۱۵ تیر

اینفوگرافیک؛ همه مخالفان پزشکیان

اینفوگرافیک؛ آن‌ها که به پزشکیان گفتند آری

پیام مهم سیدمحمد خاتمی: در انتخابات گذشته رأی ندادم و با اکثریت همصدا شدم| اینک اما فرصتی پیش آمده که امیدوارم روزنه‌ای باشد به فضایی که در آن صدای اکثریت شنیده شود| به دکتر پزشکیان رای خواهم داد

بازی زیرپوستی پورمحمدی؛ مرد مرموز مناظرات، فرشته نجات قالیباف و عامل اجماع جبهه انقلاب 

ما در زمان قاجار خیلی بدبخت بودیم؟!

پیشنهاد سردبیر
زندگی