رئیس پلیس راهور تهران بزرگ گفت: در صورت قطعی برق در تقاطع ها، توان و ظرفیت پلیس راهور برای کنترل این محل ها باید ۴ برابر شود که این مسئله قطعا امکانپذیر نیست.
مجید صباغزاده، مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری درباره وضعیت روشنایی جادههای کشور اظهار داشت: در هیچ یک از استانداردهای بینالمللی و همچنین استانداردهای داخلی، روشنایی راه الزامی نیست و در هیچ کجای دنیا در مشخصات فنی گفته نشده که روشنایی آزادراه یا بزرگراهی الزامی باشد.
وی ادامه داد: البته در سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای درباره روشنایی راهها اولویت بندی ایجاد شده و اگر منابع مالی وجود داشته باشد، گردنههای مهگیر و تونلها در اولویت روشنایی هستند. در تونلها به واسطه تغییر وضعیت چشم راننده در نور خارج و داخل تونل وجود دارد و اینکه از محیط پر نور وارد محیط تاریک می شود و همچنین برعکس این وضعیت، نیاز است که محیط تونل روشنایی داشته باشد. در گردنهها و نقاط مهگیر، در زمستانها و در شرایطی که مه غلیظی وجود دارد، روشنایی میتواند موثر باشد اما به صورت کلی در هیچ استانداردی روشنایی الزام نیست.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت: در شب هم در اکثر از جادهها خط کشی مسیر نمای بهتری برای رانندگان ایجاد و مسیر حرکت را مشخص میکند، حال سوال این است که آیا کسی که در یک جاده روستایی عبور میکند با فردی که آزادراه تردد دارد از نظر ارزش انسانی تفاوتی دارد؟ اگر قرار باشد در آزادراهها روشنایی وجود داشته باشد که راننده بتواند جاده را ببیند قاعدتا باید راه روستایی هم برای رانندگان روشن باشد.
صباغزاده تاکید کرد: برای دیده شدن در شب خط کشی را با استفاده از گلاسبید که دانههای شیشهای هستند که در شب بازتاب نور دارند، انجام میدهیم و وقتی در شب راننده در جاده حرکت میکند، بازتابی که از برخورد نور خودرو به گلاسبید در داخل خطکشیها برمیگردد مسیر را برای رانندگان مشخص میکند.
وی افزود: درباره اینکه در کل کشور در طول جادهها باید روشنایی ایجاد شود،هیچ استانداردی وجود ندارد و نه تنها در ایران این استاندارد وجود ندارد بلکه در تمام دنیا و در آزادراههایی اروپایی هم با سرعت نامحدود الزاما همه جادهها روشن نیستند. نهایت سرعت در آزادراههای ایران 120 کیلومتر در ساعت است اما در کشورهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری گفت: چراغ تمام خودروها زاویه نور و زوایه پراکنش نور دارد که این زوایه نور مطابق با شرایط جاده طراحی شده است و این دو استاندارد نور خودرو و خط کشی با هم همانگ هستند و مسیر حرکت را برای راننده مشخص میکنند. نوری که چراغ خودرو ساطع میشود امکان دیدن خط را به راننده می دهد و بازگشت نور از خط کشیها مشخص کننده مسیر است.
صباغزاده درباره قطعی برق جادهها برای صرفهحویی در مصرف برق اظهار داشت: هر سال با این موضع مواجه هستیم که وقتی مصرف برق در کشور از حدی افزایش پیدا میکند، به اجبار مصرف برق از محل دیگر را کاهش میدهند تا بتوانند برق مراکز اولویت دار را تامین کنند.
وی تاکید کرد: در قطعی برق معمولا این گونه است که در فضای برون شهری چراغها را یک در میان خاموش میکنند تا محیط دچار خاموشی مطلق نشود. محیط یا باید بدون روشنایی باشد اما اگر قرار باشد که محیط روشن باشد نباید این روشنایی مقطعی باشد و راننده دائم از محیط تاریک وارد محیط روشن شود چراکه باعث خستگی چشم راننده خواهد شد. سیاست ما در وزارت راه و شهرسازی هم استفاده از لامپهای کم مصرف LED است که بتوانیم مصرف برق را کاهش دهیم. اما اولویت ما برای روشنایی همان نقاط مهخیر، تونلها و نقاط حادثهخیر هستند که تقاطع عبور پیاده هم دارد و ممکن است در شب عابر پیاده دیده نشود.
مدیرکل دفتر نگهداری علائم، تجهیزات و توسعه ایمنی راه سازمان راهداری درباره استفاده از پنلهای خورشیدی برای روشنایی جادهها گفت: از پنلهای خورشیدی هم برای روشنایی جادهها استفاده شده اما در این باره هم با محدودیتهایی مواجه هستیم چراکه باتری این پنلهای خورشیدی معمولا عمر محدودی دارد و بعد از مدتی جوابگو نیستند یا هزینه نگهداری آنها بالاتر است. اما در مناطقی که شبکه برق وجود ندارد از سیستم سولار یا خورشیدی استفاده میکنیم.
منبع:ایلنا
ویدیو:
گفتوگو با سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟