
شرکت کروز در رایگیری نهایی که با حضور ۵۱.۷۹ درصد سهامداران رسمیت داشت، توانست سه کرسی از پنج کرسی هیات مدیره ایران خودرو را به دست آورد و به این ترتیب مدیریت این خودروساز را به دست بگیرد. اما این تغییر به کشمکش پایان نداد و شروع ماجرای دیگری بود که روز بعد، یعنی پنجشنبه در ایرانخودرو رخ داد.
پس از برگزاری مجمع عادی ۹ ساعته به صورت فوقالعاده صاحبان سهام ایرانخودرو بر معرفی اعضای جدید هیات مدیره، مدیرعامل این گروه صنعتی نیز انتخاب شد. بر این اساس پس از کشمکشهای بسیار در جلسه مجمع عمومی پنج شرکت شامل صبا انرژی، شرکت سرمایهگذاری گنجینه ایرانیان، شرکت بهینهساز بهمن، شرکت اعتبار آفرین و شرکت سرمایهگذاری ملی ایران به عنوان اعضای اصلی هیئت مدیره جدید معرفی شدند. سه شرکت از این پنج شرکت در واقع متعلق به شرکت کروز هستند و به این ترتیب کروز، بزرگترین تامین کننده قطعات خودروسازان اکنون سهامدار عمده ایرانخودرو است. هیات مدیره جدید به سرعت مدیرعامل ایرانخودرو را نیز تغییر داد و عادل پیرمحمدی را به عنوان مدیرعامل جدید انتخاب کرد.
گفته شده که پیرمحمدی، مدیرعامل جدید این گروه صنعتی نیز دانشآموخته رشته مهندسی مکانیک و دارای دکتری مدیریت کسب و کار است و ۲۵ سال سابقه در حوزه خودروسازی دارد.
پس از برگزاری مجمع عمومی، علیمردان عظیمی مدیرعامل پیشین ایرانخودرو در نامههای جداگانه به سازمان اطلاعات سپاه، معاون دادستانی کل کشور، رییس سازمان بورس و سازمان بازرسی کل کشور مدعی تخلفات در مجمع عمومی و نتایج آن شد. او از سازمان بورس هم خواست که صورت جلسه مربوط به مجمع ایران خودرو را تایید نکند تا نتایج این مجمع وجاهت قانونی نیابد. با این حال سازمان بورس اعلام کرد که نماینده این سازمان در مجمع عمومی حضور داشته و هیچ مشکلی در روند برگزاری و نتایج آن مشاهده نکرده است. این سازمان در نامه به عظیمی اعلام کرد که نظارت بورس مطابق با مقررات انجام شده است.
پس از برگزاری مجمع نمایندگان نزدیک به جریان پایداری و مخالف واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخش غیردولتی، مدعی غیرقانونی بودن مجمع شدند. حسینعلی حاجیدلیگانی نایب رییس کمیسیون اصل نودم مجلس مدعی شد که برگزاری مجمع برخلاف دستور قضایی بوده است. این در حالی است که هیات تجدید نظر شورای رقابت هنوز رای خود را به شکل رسمی اعلام نکرده و مشخص نیست که حاجی دلیگانی برچه اساس به این رای استناد میکند. حتی خبرگزاری فارس نیز از قول رییس هیات تجدید نظر شورای رقابت نوشت که حکم هیات تجدید نظر در مورد واگذاری سهام ایران خودرو هنوز به طور رسمی ابلاغ نشده است. پیش از این، اما حاجیدلیگانی، علی خضریان و چند نماینده دیگر مخالف دولت مدعی از صدور رای هیات تجدید نظر بر علیه کروز شده بودند. حتی خضریان مدعی امضای نامهای با ۱۴۰ امضا علیه واگذاری ایرانخودرو شد که علی کشوری، سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس آن را تکذیب کرد.
روز پنجشنبه، دومین پرده از جدال رودرروی مدیران پیشین و جدید ایرانخودرو رخ داد. وقتی که مدیران جدید راهی ساختمان مدیریت شدند، اما عظیمی، درها را به روی آنها قفل کرد. پس از این کار به حضور پلیس در صحنه کشید و حتی صورت جلسهای نیز در فضای مجازی منتشر شد که حاکی از شکایت مدیران جدید از عظیمی به اتهام «تصرف عدوانی» و «مزاحمت و ممانعت از حق» داشت. پس از این، ناگهان عظیمی سر از صداوسیما در آورد و از این اقدام خود دفاع کرد و مدعی شد که براساس قانون عمل کرده است. او همچنین اقدامات خود را شرح داد. حضور او در صداوسیما باعث شد تا برخی از نزدیک بودن این رسانه به جریان پایداری سخن بگویند و به قائم مقامی وحید جلیلی، برادر سعید جلیلی در این نهاد اشاره کنند. به همین دلیل برخی مدعی شدند عظیمی نزدیک به جریان پایداری بوده است. همچنین حدود ۶ ماه قبل، فایل صوتی از جلسه مدیران ایرانخودرو منتشر شد که عظیمی در واکنش به عدم صدور مجوز خودرو پژو پارس از سوی سازمان استاندارد گفته بود که «اگر پارس تا امروز آدم کشته بگذارید ۶ ماه دیگه هم بکشد».
سرانجام روز شنبه، عظیمی با انتشار پیامی مبسوط، از مدیرعاملی ایرانخودرو خداحافظی کرد و این اقدام را «به جهت جلوگیری از بروز وقفه در امور جاری شرکت و متاثر نشدن روند تولید خودرو» و البته تبعیت از اعلام سازمان بورس مبنی بر بیاشکال بودن مجمع عمومی ایرانخودرو دانست. البته او در پیام خود بار دیگر مدعی غیرقانونی بودن سهامداری کروز و تغییر مدیریت ایرانخودرو شد و اظهار امیدواری کرد که این موضوع از سوی نهادی نظارتی و ذیربط پیگیری شود.
پیش از این فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت و عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد از کاهش تصدیگری دولت حمایت کرده بودند. حمایتی که به نوعی دفاع ضمنی از واگذاری ایران خودرو به بخش غیردولتی قلمداد شد. با این همه به نظر میرسد که کشمکش بر سر مدیریت ایرانخودرو همچنان ادامه داشته و نظر نهایی و رسمی هیات تجدید نظر شورای رقابت نیز هنوز اعلام نشده است. این هیات پس از شکایت ایران خودرو از کروز یک بار به سود ایرانخودرو و بار دیگر به سود کروز رای داد. اکنون با توجه به حمایت دولت از واگذاری ایران خودرو باید دید که این خودروساز که زیان انباشته ۱۲۷هزار میلیاردی دارد، به چه سمتوسویی خواهد رفت. به نظر میرسد نمایندگان نزدیک به جریان پایداری و مخالفت دولت نیز مخالفت با این واگذاری و تغییر مدیریت را ادامه خواهند داد.
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
توضیخات رضا سپهوند، نماینده خرمآباد در مورد لوایح مالی
تاثیر استخراج رمزارز بر ناترازی برق
گزارشی از هزینهکرد متفاوت شرکت داروسازی «کاسپین تأمین»
جشنی برای کودکان کار
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی