حمیدرضا گودرزی عضو کمیسیون عمران در این زمینه به فراز گفت که تکفیک وزارتخانه در شرایط کنونی تصمیم درستی نیست. از سوی دیگر، اما رحمتالله نوروزی نایب رییس کمیسیون اجتماعی از استدلال موافقان و دشواریهای مدیریت وزارت راه و شهرسازی به دلیل بزرگبودن آن با فراز صحبت کرد.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی در این زمینه به فراز گفت: «با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی وزارتخانه بزرگی است، عدهای معتقد بودند که سرکار خانم دکتر صادق و [وزرای قبل]همینطور، توان قاطع مدیریت وزارتخانه مذکور دارند. اما نمایندگان باز هم فرصت دادند که وزارت راه بتواند کار خود را پیش ببرد. خانم دکتر صادق نیروهای قوی در راس وزارتخانه بگذارد که بتوانند در حوزه مسکن، راه و زیرساختها که اهمیت بسیار دارد کار کنند.»
نوروزی با اشاره به ضرورت توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی به ویژه راهآهن ادامه داد: «از قبل تا به حال در توسعه زیرساختهای این حوزه به ویژه راهآهن کوتاهی شده است. در این حوزه مشکلات داریم که تحریمهای ظالمانه نیز بر آنها افزوده است. گسترش راهآهن تاثیر بسیار زیادی در حوزه حملونقل کشور و به تبع آن اقتصاد خواهد داشت.»
عقبماندگی ایران در شبکه و ناوگان ریلی در حالی است که کشورهای توسعهیافته توجه بسیاری به این حوزه داشتهاند. این موضوع دلایلی متعددی دارد که میتوان به برخی از آنها اشاره کرد. نکته نخست اینجاست که سفر با قطار در این کشورها چه برای تفریح و چه برای کسب و کار، جایگزینی به صرفه برای پرواز است. در برخی از این کشورها حتی برای سالمندان و دانشجوها نیز تخفیفهای برای پرواز درنظرگرفته میشود. در بین کشورهای اتحادیه اروپا نیز به دلیل ارتباط سراسری بسیاری از سفرهای توریستی با قطار انجام میشود. چراکه با قطار از شهرهای بیشتر و مناظر بیشتری میتوان استفاده کرد. سفر با قطار حتی برای حفظ محیطزیست نیز بهتر است و نسبت به وسایل نقلیه و هواپیما انرژی کمتری مصرف میکند.
بیشتر بخوانید:
چرا بلیط قطار کم شده؟ | عقب ماندگی عجیب ایران در حملونقل ریلی
حمیدرضا گودرزی، عضو کمیسیون عمران، اما مخالف تفکیک وزارتخانه در شرایط کنونی است. او به فراز گفت: «به نظر من میخواستند به شکل احساسی و در شرایطی که مشکلات بسیار داریم وزارتخانه راه و شهرسازی را جدا کنند. جداکردن وزارتخانه شاید به صلاح باشد، اما آیا در شرایط کنونی اولویت کشور است؟ باید شرایط را بشناسیم و در شرایط کنونی این اقدام دردی را دوا نمیکند.» گودرزی با اشاره به مخالفت احتمالی برخی نمایندگان با وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «حتی فکر میکنم موضوع شخص خانم مالواجرد است. البته مجلس عاقلانه با موضوع برخورد کرد و فقط ۱۰۶ نفر به این طرح رای دادند. البته شاید آنها هم دلسوز هستند، ما نمیدانیم. متاسفانه یک نصفه روز وقت مجلس گرفته شد. حالا ببینید چه زمانی به دنبال استیضاح خانم مالواجرد بروند.»
گودرزی در ادامه تاکید کرد که محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی در کمیسیون عمران گفته که نمیتواند هزینه وام مسکن را تامین کند: «مسکن ساختن پول لازم دارد. آقای فرزین در کمیسیون عمران گفت که من وام ۸۵۰ هزار نفر را به زور تامین میکنم. وقتی اعتبار نیست چطور این آدم [وزیر راه]میخواهد موفق عمل کند؟ بدون اعتبار چطور باید ۴ میلیون مسکن بسازد؟ آیا کسی دوست ندارد برای مردم مسکن بسازد؟ همه خواستار این هستیم.»
طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی پیش از این در دولت سیزدهم مطرح شده بود. در آن مقطع نیز دولت وقت برای اجرای این طرح از مجلس یازدهم شش ماه زمان خواست، اما در نهایت طرح تفکیک به نتیجه نرسید. البته وزارت راه و شهرسازی تنها وزارتخانهای نیست که بحث تفکیک آن مطرح است. وزارت صنعت، معدن و تجارت که به اختصار وزارت «صمت» خوانده میشود نیز همواره محل بحثهایی در این زمینه بوده است. به ویژه که دولت حسن روحانی تلاش زیادی برای تفکیک این وزارت خانه به دو وزارت صنعت و معدن و وزارت بازرگانی کرد. این تلاشها، اما با مخالفت مجلس روبهرو شد. بیشتر ادغامهای کنونی در دولت محمود احمدینژاد رخ داد که تمایل زیادی به ادغام یا از میان بردن نهادها و سازمانهای مختلف داشت.
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟