تمیز اما کمی مضطرب: سفیرِ شما زن است!
چه ماشین تمیزی داری! پاسخ میدهد: «آره هرشب خودم ماشین رو تمیز میکنم. تازه اومدم تو این کار. قبلا کارمند بودم. اما چون کسی رو تهران نداریم که از بچههام مراقبت کنه میام تاکسی اینترنتی. فقط وقتهایی که مدرسه هستن میتونم کار کنم. اگر همسرم خونه باشه، بعضی شبها هم مسیرهای نزدیک رو سرویس میبرم.»
فقط درخواست مسافرهای خانم برای شما میاد؟
آنطور که «اسنپ»، یکی از تاکسیهای اینترنتی فعال در کشور، اعلام کرده است، تعداد کاربران راننده زن از در پنچ سال یعنی از ۹۸ تا ۱۴۰۲، ۶ برابر شده است. ظهر جمعه درخواست تاکسی اینترنتی میدهم؛ فاصله تا مقصد کمتر از ۱۵ دقیقه است. سفیر که در راه است زودتر از انتظار به مقصد میرسد. در خودرو که باز میشود، ساندویچ را در پلاستیک میگذارد و مسیریاب را روشن میکند. مسیریاب از او میخواهد وارد کوچهای شود که بسیار تنگ است و ماشینهای پارک شده در دوطرف آن، ورود به کوچه را ناممکن کردهاند. «از این کوچه باید برویم؟ این مسیریاب هم همیشه آدم رو از این مسیرها میاره. فکر کنم آپدیت نیست و مسیرهای جدید رو نمیشناسه.» به سختی وارد کوچه میشود، اما بدنه خودروی او با خودروی کنار زخمی میشود، نمیدانم متوجه این برخورد میشود یا نه. از او میپرسم: «فقط درخواست مسافرهای خانم برای شما میاد؟ چون من مخصوص بانوان نزدم.» پاسخ میدهد: «نه فرقی نمیکنه. فقط بعضی وقتها مسافرا، سفر رو لغو میکنن و دوست ندارند راننده خانم باشد.»
اولین تاکسی اینترنتی در سال ۹۳ در ایران شروع به کار کرد و در سال ۹۶ سرویس ویژهای برای زنان ایجاد شد که در آن سرویس راننده و مسافر حتما خانم بودند، اما مدتی است که این سرویس دیگر به صورت جداگانه فعالیت ندارد. طبق آخرین آماری که یکی از تاکسیهای اینترنتی منتشر کرده، تعداد کاربران فعال زن در اسنپ به ۲۳۳ هزار و ۲۱۴ نفر رسیده است. معافیت از پرداخت کمیسیون سفرهای رانندگان زن سرپرست خانوار یکی از روشهایی است که یکی از این پلتفرمها اجرا میکند. از ۵ شهریور تا ۱۰ آذر سال جاری، چهار هزار و ۶۱۷ زن سرپرست خانوار در این طرح ثبتنام کردهاند تا از پرداخت کمیسیون معاف شوند.
چند سفر دیگه برم میام خونه
ظهر است و باران به کمک ترافیک تهران آمده است تا رانندگی را به عذابی غیرقابل تحمل تبدیل کند. ۲۰ دقیقهای منتطر میمانم تا درخواست سفر پذیرفته شود. راننده خانمی سفر را قبول میکند و در راه است. تا مقصد راهی نیست، اما ۳۵ دقیقه باید در راه باشیم. «اگر سردتونه بخاری رو روشن کنم. همین الان خاموش کردم.» پاسخ میدهم: «نه نه لباسم گرم است.» ترافیک کلافهاش کرده است و انگار مسیریاب شلوغترین مسیرها را انتخاب میکند. تلفن همراه او زنگ میخورد: «ناهار رو گازه. درسات رو بخون تا بیام ... چندتا سفر دیگه برم میام خونه.» از او میپرسم که چگونه کار میکند: «من همیشه مسیرهای نزدیک رو قبول میکنم، واقعا رانندگی تو تهران خیلی سخت شده. چند وقت پیش یه سفر از شرق تهران به غرب قبول کردم، وسط راه اینقدر ترافیک بود که از مسافرم خواهش کردم ماشین دیگری بگیره. زدم کنار و مدتی در ماشین استراحت کردم تا ترافیک کم بشه.» از سختی کارش میگوید: «هنوز خیلی جا نیافتاده که راننده تاکسی اینترنتی زن باشه. بعضی وقتا به مقصد که میرسم مسافر سفر رو لغو میکنه. اما بعضیها هم خیلی خوب برخورد میکنن مخصوصا خانمها. من چند ماهه که راننده شدم. درآمد همسرم بد نیست، اما خرجها خیلی زیاده. حداقل با این کار میتونم بهش کمک کنم.»
نزدیک عید است و کارمندان منتظر عیدی و سنوات زحمت یکساله خود. اما رانندگان تاکسیهای اینترنتی حتی بیمه ندارند. به تازگی هیئت وزیران آییننامه اجرایی مربوط به بیمه تأمین اجتماعی رانندگان پلتفرمهای حملونقل را تصویب کرد. هدف این مصوبه حمایت از رانندگانی است که بهصورت مستقل در حوزه حملونقل بار و مسافر فعالیت میکنند. بر اساس این مصوبه، رانندگان فعال در سکوهای مجازی حملونقل بار و مسافر از جمله تاکسیهای اینترنتی، بهعنوان شاغلین مستقل تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار خواهند گرفت. در حالت، رانندگان میتوانند از مزایای بیمه بازنشستگی، درمان و سایر خدمات بیمهای استفاده کنند.
مسیر قدری طولانی و این سفر جز راننده و مسافر، همسفر دیگری دارد؛ دختر بچهای که هنوز ۵ سالهش نشده است. عروسکش را بغل کرده و خوابیده است. مادرش قبل از اینکه به مقصد برسد تماس گرفت: «دخترم هم تو ماشینه اشکالی نداره؟» میدانم که در قوانین تاکسیهای اینترنتی «داشتن همراه در خودرو هنگام سفر برای کاربر راننده مجاز نیست.»، اما ساعت ده شب است و تا مقصد ۴۰ دقیقهای در راهیم.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
شهادت دو نیروی سپاه، حین آموزش سلاحِ نیروهای پاسدار جوان
ارتش پاکستان به خاطر تهدید هند در آمادگی کامل قرار گرفت
قطر: ورود «نتانیاهو» به سوریه تهدیدی جدی برای امنیت منطقه است
پوتین: نیروهای اوکراینی باید فرصت داشته باشند، تسلیم شوند
یارانه ۳۰۰ هزار تومانی واریز شد
یارانه نقدی کافی نیست؛ هشدار تحلیلگر اقتصادی نسبت به فشار معیشتی بر مردم
عباس عراقچی: در نامه ترامپ دو گزینه بود؛ جنگ و خونریزی یا مذاکره مستقیم
قطعنامه شورای حکام علیه ایران در تضاد با ادعای دیپلماسی است | نفس صدور این قطعنامه یعنی مخالفت با راهحل دیپلماتیک و اتکا به ابزار فشار و تحریم
وزارت خارجه فرانسه: تروئیکای اروپا به دنبال فعال شدن مسیر دیپلماسی با ایران است
بحران آب تهران چقدر جدی است؟
شرایط جداسازی یارانه اعضای خانوار تغییر کرد
ماجرای فرمان اجرایی جدید ترامپ چیست؟
پزشکیان: در جنگ دوازده روزه، برخی کشورهای به ظاهر دوست باید به ما کمک میکردند؛ اما نکردند
قیمت دلار، یورو و سایر ارزها؛ پنجشنبه ۲۹ آبان ۱۴۰۴
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
بیوفایی حامیان سابق به رییس
مراسم ختم احمدینژاد!
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران