درآمد دلاری، روزی ۱ ساعت کار، ماهی ۱۶ میلیون تومان درآمد، اگر میخواهی ترید کنی، کلیک کن...
جستجو در صفحات و سایتهای اینترنتی و سر زدن به بعضی سایتهای پربازدید و خبری، بهشدت آزارنده شده است؛ همینکه روی یک لینک بزنید و بخواهید متن آنرا بخوانید، چند قاب تبلیغی بالا میآید و حواستان را پرت میکند. بستن این قابها کار سادهای نیست، علامت ضربدر یا واژه «بستن» را جایی گذاشتهاند که به راحتی دیده نشود یا وقتی روی آن میزنید، به جای اینکه از شر آن قاب مزاحم خلاص شوید، صفحهی جدیدی باز میشود و به سایت تبلیغدهنده میرود.
شرایط رد صفحات بعضی سایتها خیلی بدتر است، تبلیغات در صفحه پخش شدهاند و برای خواندن یک متن ۴۰۰-۳۰۰ کلمهای تعداد زیادی قاب چشمکزن و متحرک تمرکز را کم میکند و تازگی ویدئوها تبلیغاتی هم به مزاحمتهای قبلی اضافه شدهاند.
این شرایط مختص ایران نیست و تبلیغات پاپآپ، تبلیغات کلیکی، تبلیغات بنری و... مشکل کاربران اینترنت در همهی کشورهاست که اتفاقا با کمی تاخیر به ایران رسید. در حالیکه نمیتوان از این وضعیت و تعداد روزافزون نجات پیدا کرد و برعکس هر روز فناوری و تکنولوژی دیجیال، شیوههای نوینی برای تبلیغات پیدا و اضافه میکنند؛ نمیتوان به محتوای بعضی از این صفحات و قابهای چشمکزن و متحرک بیتوجه بود.
میخوای کمر دردت برای همیشه خوب شه؟ در منزل از شر کمردرد خلاص شوید، سریعترین درمان ضعیفی چشم، آستیگمات و پیرچشمی! درمان قطعی سفیدی مو، درمان قطعی سفیدی ریش و مو...
اینها فقط بخشی از تبلیغات و ادعاهای دروغین در حوزهی سلامت و درمان است که روی سایتهای پربازدید ایرانی دیده میشود.
اگر روی این قابها و لینکها کلیک کنید، به سایت یا صفحهای نمیرسید که اطلاعات مشخص داشته باشد. به صفحهای هدایت میشوید که از شما میخواهد اسم و شماره تلفن خود را وارد کنید تا برای مشاوره رایگان با شما تماس گرفته شود. فروشندگان و بازاریابان این مجموعهها کاملا پیگیر هستند و حتی شبها و پس از ساعت ۹ هم تماس میگیرند تا کالای خود را بفروشند.
غیر از اینکه هیچ نشانی و شماره تلفن مشخصی از این نوع فروشگاهها وجود ندارد، تبلیغات آنها کاملا بر پایهی دروغ است و هر کالا و محصولی بفروشند، نوعی کلاهبرداری است و مهمتر اینکه میتواند سلامت افراد را به خطر بیاندازد.
بهعنوان مثال برای فروش قطرهی چشمی ویوتی نوشته شده است: دیگر عینک نزن! درمان پیرچشمی، آستیگمات و ضعیفی چشم! سه مشکل کاملا متفاوت که هر کدام به عینک و عدسی ویژه نیاز دارند و هیچ کدام با قطره نه درمان میشوند و تغییر میکنند.
دکتر امیر اسهرلوس -دربارهی این قطره میگوید: سالها در مورد قطره ویوتی با ترکیب ۱.۲۵ درصد پیلوکارپین هیدروکلرید تحقیق شده و این محصول برای اصلاح پیرچشمی بیفایده بوده است. فرقی نمیکند وارداتی یا نوع داخلی باشد. قطره پیرچشمی ویوتی مصداق بارز تجارت به بهانۀ درمان است و نهتنها هیچگونه اثر درمانی ندارد، حتی نمیتواند به صورت موقتی هم دید فرد را بهبود دهد، بلکه که عوارض زیادی هم دارد. بنابراین تهیه و استفاده از این قطره را مطلقا به بیماران پیشنهاد نمیکنیم.
از بین رفتن رنگدانههای مو، دلیل اصیل سفید شدن تارهای مو چه بهصورت ژنتیکی و در جوانی یا بر اثر افزایش سن است و این عارضه نیز بر اساس نظر پزشکان هیچ درمانی ندارد. در بعضی موارد استرس، مصرف داروها، مشکلات هورمونی، کمبود ویتامین و مواد آلی و .... میتواند باعث سفیدی موها شود که تشخیص آن فقط با آزمایش و نظر پزشک است و برای بهبود هر کدام درمان متفاوتی دارد.
اما تبیغات دروغین کلیکی و پاپآپ به افراد میگوید که میتوانند سفیدی مو (از هر نوعی) را با یک محصول رفع کنند، در حالیکه تمامی شامپوها و اسپریهایی که به عنوان تیرهکننده یا داروی سفیدی مو تبلیغ میشوند، حاوی رنگهای شیمیایی هستند که بر اثر شستشو از بین خواهند رفت. همچنین این رنگها و مواد شیمیایی میتواند عوارض پوستی و مشکلات دیگری برای مصرفکنندگان به دنبال داشته باشد.
تقریبا تمامی تبلیغاتی که در حوزهی سلامت، با ادعاهای دروغین همراه هستند و غیر از کلاهبرداری از افراد میتوانند به سلامتی آنها نیز آسیب جدی بزنند؛ با این حال هیچ نظارتی روی آگهی دهندهها و محتوای آگهیها نیست.
شرکتهای بزرگی که سرویس تبلیغات کلیکی و بنری و سایر تبلیغات دیجیتال را به مشتریان خود میدهند، هیچ مجوز یا گواهی از آگهی دهنده نمیخواهند و حتی میتوان با هویت جعلی خدمات آنها را خریداری کرد و محصولات تقلبی را در بستر اینترنت فروخت.
اگر با هر کدام از مجموعههایی مانند یکتانت، تپسل، صباویژن و... تماس بگیرید و تقاضای اگهی کنید، فقط کافی است کد ملی و تصویری از کارت ملی را برای آنها بفرستید و هزینه را واریز کنید تا آگهی شما فعال شود. تنها محدودیت برای آگهی سایتهای فروش طلا یا بعضی سایتهای فروشگاهی است که باید اینماد داشته باشند و برای فروش یک محصول خاص، به آن هم نیازی ندارید.
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟