چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ 14 May 2025
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۰:۰۰
کد خبر: ۹۳۲۸۲
ایران ایر چگونه زمین‌گیر شد
ایران‌ایر، که روزی نماد غرور ملی بر فراز آسمان ایران بود، امروز با ۴۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی، سومین ابربدهکار بانکی کشور شده است؛ داستان صعود و سقوط این برند ملی، روایتی از افتخار، تحریم و بی‌تدبیری است.

 در ۵ اسفند ۱۳۴۰ با ادغام دو شرکت پیشرو و مزین به لوگویی الهام‌گرفته از تخت جمشید تاسیس شد. ایران‌ایر در دهه ۵۰ با پرواز‌های مستقیم به نیویورک، ناوگانی مدرن و ایمن‌ترین رتبه جهانی در اوج بود. اما تحریم‌ها، لغو قرارداد‌های ایرباس و بوئینگ پس از برجام، فرسودگی ناوگان با میانگین سنی ۲۳ سال، و سیاست‌های اشتباه داخلی—ازجمله یارانه‌های سنگین سوخت بدون بازتاب در قیمت بلیت—آهسته آهسته این برند را به زمین زدند. حالا با تنها ۳۱ هواپیمای فعال، بدهی عظیم و سود خالص ناچیز ۱۲ میلیارد تومانی، ایران‌ایر برای تسویه بدهی‌های خود با روند فعلی به ۳۵۰۰ سال زمان نیاز دارد! شاید مذاکرات جدید با آمریکا بارقه‌ای از امید باشد، اما بدون اصلاحات عمیق، نوسازی ناوگان و شفافیت مالی، ایران‌ایر دیگر تنها یک خاطره خواهد بود؛ خاطره‌ای از جسارت در اوج و بی‌تدبیری در سقوط.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها
پیشنهاد سردبیر
زندگی