به گزارش فراز، الجزیره نوشت: بر اساس آمار منتشرشده در تاریخ ۸ اکتبر، ایرباس از زمان ورود مدل A۳۲۰ به خدمت در سال ۱۹۸۸ تاکنون ۱۲٬۲۵۷ فروند از این هواپیما تحویل داده است، در حالی که مجموع تحویلهای بوئینگ ۷۳۷ از زمان آغاز تولید آن در سال ۱۹۶۸ تاکنون ۱۲٬۲۵۴ فروند بوده است.
بوئینگ در سالهای اخیر با مشکلات بزرگی روبهرو شد؛ از جمله دو سانحه مرگبار برای هواپیماهای ۷۳۷ مکس ۸ در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ که در آن ۳۴۶ نفر جان باختند و باعث شد تحویل این مدل در سراسر جهان برای بیش از ۲۰ ماه متوقف شود.
این حوادث تأثیری ماندگار بر شهرت جهانی بوئینگ گذاشتند.
همچنین، اداره فدرال هوانوردی آمریکا (FAA) در مارس ۲۰۲۴ سقفی برای تولید بوئینگ تعیین کرد و آن را به ۳۸ فروند در ماه محدود نمود، پس از آنکه حادثهای دیگر برای مدل مکس ۹ رخ داد.
در مقابل، بوئینگ برنامه دارد تا پایان سال ۲۰۲۵ تولید خود را به ۴۲ فروند در ماه افزایش دهد تا اعتماد بازار را بازیابد. از سوی دیگر، ایرباس نیز با مشکلاتی در تأمین موتور برای مدلهای A۳۲۰neo مواجه شده که موجب تأخیرهای جزئی در تحویل هواپیماها شده است.
به گفته تحلیلگران – بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه – این برتری ایرباس نشانگر تغییری ساختاری در توازن رقابت صنعت هوافضا است؛ زیرا ایرباس از ثبات خطوط تولید خود بهرهمند شده، در حالی که رقیب آمریکاییاش با دشواریهای فزاینده روبهرو است، بهویژه در شرایطی که تقاضای جهانی برای هواپیماهای میانبرد پس از بهبود صنعت سفرهای هوایی، بهطور چشمگیری افزایش یافته است.
هشدار!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
روی پنهان قانون تشدید مجازات جاسوسی