۶۰ هزار میلیارد تومانی قطعهسازان از خودروسازان طلب دارند
به گزارش فراز، محمدرضا نجفیمنش در یک نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، با بیان اینکه در حال حاضر بدهی خودروسازان به شبکه تأمین قطعات 60 هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: قطعهسازان در شرایط مناسبی قرار ندارند و در همین زمینه روز گذشته جلسهای در محل استانداری تهران برگزار شد که طی آن، خواستار رفع مشکلات صنعت قطعهسازی شدیم.
وی با بیان اینکه خودروسازان توان پرداخت به موقع مطالبات قطعهسازان را ندارند، افزود: در حال حاضر خودروسازان بابت تحویل هر دستگاه خودرو 50 تا 60 میلیون تومان زیان میبینند که با احتساب تولید یک میلیون دستگاه خودرو در سال، این زیان به بیش از 100 هزار میلیارد تومان میرسد. این عدد در واقع رانتی است که توزیع میشود و زیان خودروسازان را به همراه دارد.
نجفیمنش با بیان اینکه ما بلدیم تحریمها را دور بزنیم فقط باید قیمت قطعات و مواد اولیه اصلاح شود، گفت: فردا در سازمان گسترش میز تخصصی داخلیسازی قطعات که مدتی متوقف بود، دوباره برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: ارزبری هر دستگاه خودرو حدود 1500 تا 1700 یورو است و در واقع 37 درصد این ارزبری به مواد اولیه اختصاص دارد که در اختیار خودروسازان نیست.
وی توضیح داد: سهم قطعات الکترونیکی 30 درصد است و 33 درصد نیز به مجموعه قطعات و کالاهای وارداتی اختصاص دارد که برای ایران خودرو 560 یورو و برای سایپا 509 یورو اعلام میشود.
رئیس انجمن قطعهسازان تهران با بیان اینکه برای کاهش 300 یورویی ارزبری تولید هر خودرو و داخلیسازی آن برنامهریزی شده است، گفت: اگر داخلیسازی قطعات به بیش از 90 درصد برسد هیچوقت تحریمها نمیتواند در صنعت داخل تأثیرگذار باشد.
به گفته وی، میزان ارزبری در واردات خودرو به صورت قطعات سیکیدی 6 تا 8 هزار یورو و برای واردات خودروی ساخته شده 10 تا 20 هزار یورو است.
وی کمبود نقدینگی قطعه سازان و دولتی بودن مدیریت صنعت خودروسازی را از جمله مهمترین موانع پیش روی صنعت قطعهسازی عنوان کرد و گفت: در حال حاضر خودروسازان و قطعهسازان خارجی تمایل به همکاری با تولیدکنندگان ایرانی دارند و منتظرند تا وضعیت مذاکرات و تحریمها مشخص شود.
* صنایع نظامی به قطعهسازی وارد نشوند
نجفیمنش در ادامه در مورد وضعیت تولید قطعات خودرو توسط صنایع نظامی نیز گفت: ورود نظامی ها به صنایع غیرنظامی توجیه ندارد و اگر هر کسی کار خودش را انجام دهد، بهتر است. پولی که قرار است به صنعت نظامی داده شود اگر به قطعهسازان پرداخت شود، حتما آنها میتوانند تولید قطعات را در داخل انجام دهند. در صورتی که به نتیجه نرسیدند، صنایع نظامی وارد شوند.
به گفته وی، در حال حاضر قطعهسازان به دلیل مشکلات مالی، کمتر به توسعه تولیداتشان فکر میکنند در حالی که اگر این مشکل برطرف شود پتانسیل زیادی در صنعت قطعهسازی وجود خواهد داشت.
وی با بیان اینکه ارزش بازار قطعات خودرو در سال گذشته 160 هزار میلیارد تومان بود و برای امسال 250 هزار میلیارد تومان برآورد میشود، گفت: 100 هزار میلیارد تومان نیز برای بازار خدمات پس از فروش پیشبینی میشود و در حال حاضر 55 تا 60 درصد قطعات در داخل تولید میشوند.
* خودروسازان حتی با تولید 2 میلیون خودرو هم ضرر می دهند
به گزارش فارس، امیرحسین جلالی نایب رئیس انجمن قطعهسازان تهران نیز در این نشست خبری اظهار داشت: در حال حاضر قطعهسازان با 50 درصد ظرفیت خود فعال هستند که 70 درصد دلیل این مشکل به مسائل داخلی و 30 درصد بقیه به تحریمها و مسائل خارجی مربوط میشود.
وی ادامه داد: صنعت خودروسازی حتی زمانی که حدود 2 میلیون دستگاه خودرو تولید میکرد نیز سودآور نبود که دلیل این موضوع به ساختار مدیریت صنعت خودرو برمیگردد.
وی افزود: مدیریت خودروسازیها به دفعات تغییر میکند و افراد با دیدگاههای مختلف سر کار میآیند که فرصتی برای اجرای دیدگاههای خود ندارند.
جلالی با تأکید بر اینکه صنعت خودروسازی نیازمند یک تغییر بزرگ در ساختار است، افزود: زمانی که یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شد به سهامداران سود 10 هزار تومانی پرداخت شد، حالا چطور انتظار دارند که در شرایط فعلی، صنعتی با کیفیت و سودده داشته باشیم؟
وی افزود: شرکتی مانند مپنا داراییهایش را صرف اتوبوس برقی میکند در حالی که در کشور با کمبود برق روبهرو هستیم. هر بخش باید به مسائل خودش بپردازد و از صنایع باید حمایت درستی صورت گیرد.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
مدارس این استان روز شنبه مجازی شد
رویترز: رئیس اطلاعات تبعیدی اسد و پسرعموی میلیاردر او، شورشهای سوریه را از روسیه طراحی میکنند
پوتین قول داد که علیرغم تحریمهای آمریکا، ارسال سوخت به هند «بدون وقفه» ادامه خواهد داشت
«وطن، وطن است»: ونزوئلاییها خود را برای حمله احتمالی آمریکا آماده میکنند
نظرسنجی گالوپ: ۷۹ درصد مردم لبنان خواهان خلع سلاح حزب الله هستند
وزارت خارجه آمریکا: با صراحت درباره لزوم برچیدن «متحدان ایران در عراق» صحبت میکنیم
«اختلاس و کلاهبرداری»؛ فدریکا موگرینی از ریاست کالج اروپا استعفا داد
پوتین: ترامپ برای پایان جنگ اوکراین نیت صادقانه دارد
فرمانده پیشین نیرو هوایی اسرائیل: یا به ایران حمله کنید یا مذاکره را بپذیرید
رئیس جمهوری آلمان: بریتانیا و اتحادیه اروپا باید روابط آسیب دیده از برگزیت را ترمیم کنند
تلگراف: مادورو به ترامپ گفت اگر بگذارید ثروت ۲۰۰ میلیون دلاریم را حفظ کنم از قدرت کنارهگیری میکنم
ارتش اسرائیل اهدافی را در جنوب لبنان پس از هشدار تخلیه بمباران کرد
اوکراین یک جنگنده میگ ۲۹ روسیه را در کریمه منهدم کرد
استعفای موگرینی از ریاست کالج اروپا پس از بازجویی و بازداشت اخیر
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید
دیدگاه مطهری درباره فتوای بحثبرانگیز سیستانی
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد