مردم از خودروسازان شکایت کنند
نماینده مردم اهواز و دبیر تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس میگوید: مردم به دو شیوه میتوانند حادثه بازنشدن ایربگ خودروها در بهبهان را پیگیری کنند؛ نخست، بحث پیگیری از طریق سیستم قضایی است و شکایتی که مردم می توانند از خودروسازان انجام دهند. دوم از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان است که چندان به آن امیدی نیست اما باز هم مردم می توانند به آنجا شکایت کنند.
مجتبی یوسفی، عضو هیئت رئیسه و نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی درباره ماجرای بازنشدن ایربگ خودروهای تصادف تلخ بهبهان و انتقادات از کیفیت خودروهای داخلی به خبرنگار «فراز » گفت: بنده با توجه به اینکه بنده عضو هیئت رئیسه و دبیر تحقیق و تحفص از خودروسازان هستم صحبت های زیادی درباره اجحافی که به دلیل انحصاری که در صنعت خودرو وجود دارد مطرح کردهام. این نماینده مجلس افزود: قریب به ۵۰ سال است که اینها مدعی هستند که میخواهند خودروساز شوند اما نشدند و نمیشوند در واقع روز به روز کیفیت خودروها کاهش پیدا کرده اما فقط قیمتها افزایش مییابد. این وضعیت در حالی است که ما میتوانیم با همین قیمتها در کشورهای دیگر، یک خودروی متوسط رو به بالا خریداری کنیم البته اگر تناسب حقوق و دستمزد را داشته باشیم نه اینکه به عنوان مثال خودروسازان همین فردا اعلام کنند با فلان قیمت دلار، فلان قیمت خودرو را می توان خرید. اگر حقوق مردم را نسبت به قیمت خودرو و قیمت ارز تناسبی در نظر بگیریم باز هم خودروی متوسط رو به بالای روز دنیا را میتوانند خریداری کنند.
او با اشاره به ماجرای حادثه بازنشدن ایربگ خودروها در بهبهان عنوان کرد: قریب به ۱۲ هزار نفر و یا افراد بیشتر در این جادهها به طور سالانه تلفات می دهیم و در نتیجه مرگ و میری که رخ داده، تعداد زیادی از خانوادهها داغدار شدهاند. همچنین چندبرابر این آمار، تعداد زیادی از افراد دچار مصدومیت یا قطع نخاع و.... می شوند. در بخش قابل توجهی از این حوادث، یقینا یکی از مقصران اصلی، خودروسازان هستند و بخشی هم به کیفیت پایین جاده ها و تعریض جاده ها و استاندارد نبودن جاده ها باز می گردد. بخش دیگری هم از مقصران، راننده ها هستند.
یوسفی اشاره کرد: نمونه حادثهای که در بهبهان رخ داد نشان داد این انحصاری که در خودروسازان وجود دارد با جان و مال مردم جبران می شود. در واقع خودرویی که ایربگ ندارد، سیستم احتراق و سیستم ترمز آن متعلق به ۵ هزار سال پیش است مثل نیسان و پراید که با پاشیدن اسپری رنگ روی سپر و یا با جا به جایی موتور، اسم آن تغییر پیدا می کند و یک شبه دارای دارای ایربگ و ABS می شود قطع به یقین شکلی و ظاهری است و به تعبیری خودروی دکوری به مردم فروخته می شود.
دبیر تحقیق و تفحص از خودروسازان در مجلس بیان کرد: وقتی مجلس تلاش کرد بخش ناچیزی از انحصار خودروسازان را بردارد با مخالفت های بسیاری مواجه شد. هر چند اقدام مجلس چندان تاثیرگذار نبود اما شروعی برای شکستن انحصار واردات خودرو بود. مجتبی یوسفی ادامه داد: ما در مجلس باز هم پیگیر این موضوع هستیم اما این خودروسازان باید بدانند این شرایط دائمی و پایدار نیست. اخیرا بحث هایی را در زمان رأی اعتماد از وزیر صمت و برخی وزرا شنیدیم اکنون شاهدیم که اولین تصمیم آنها تصمیم نادرستی بود که به ضرر مردم و به نفع مافیای خودروسازی بود.

این عضو هیئت رئیسه در پاسخ به این سوال که مردم برای این ماجرا باید به کجا شکایت کنند؟ تصریح کرد: به دو شیوه میتوان پیگیری کرد. نخست، بحث پیگیری از طریق سیستم قضایی است و شکایتی که مردم می توانند از خودروسازان انجام دهند. دوم از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان است که چندان به آن امیدی نیست اما باز هم مردم میتوانند به آنجا شکایت کنند. او ادامه داد: بنده به عنوان مثال خودرویی خریداری کردم اما خودروسازان به تعهداتشان عمل نکردند. بنده هم به سازمان تعزیرات شکایت کردند هر چند بسیار دیر، اما تا حدودی پذیرفتند که باید به تعهداتشان عمل کنند. البته نمیتوان در میان این همه مشغله، مشغله دیگری به مردم اضافه کرد اما در ارتباط با این حادثه، اگر شکایتی صورت گیرد می تواند راهی برای مطالبه گری باشد.
این عضو هیئت رییسه مجلس با تاکید بر بحث واردات خودرو عنوان کرد: این موضوع از موضوعاتی است که حتما باید پیگیری شود. مثلا زمان مشخص کنند چراکه بازار خودرو باید رقابتی شود.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
رویترز: رئیس اطلاعات تبعیدی اسد و پسرعموی میلیاردر او، شورشهای سوریه را از روسیه طراحی میکنند
پوتین قول داد که علیرغم تحریمهای آمریکا، ارسال سوخت به هند «بدون وقفه» ادامه خواهد داشت
«وطن، وطن است»: ونزوئلاییها خود را برای حمله احتمالی آمریکا آماده میکنند
نظرسنجی گالوپ: ۷۹ درصد مردم لبنان خواهان خلع سلاح حزب الله هستند
وزارت خارجه آمریکا: با صراحت درباره لزوم برچیدن «متحدان ایران در عراق» صحبت میکنیم
«اختلاس و کلاهبرداری»؛ فدریکا موگرینی از ریاست کالج اروپا استعفا داد
پوتین: ترامپ برای پایان جنگ اوکراین نیت صادقانه دارد
فرمانده پیشین نیرو هوایی اسرائیل: یا به ایران حمله کنید یا مذاکره را بپذیرید
رئیس جمهوری آلمان: بریتانیا و اتحادیه اروپا باید روابط آسیب دیده از برگزیت را ترمیم کنند
تلگراف: مادورو به ترامپ گفت اگر بگذارید ثروت ۲۰۰ میلیون دلاریم را حفظ کنم از قدرت کنارهگیری میکنم
ارتش اسرائیل اهدافی را در جنوب لبنان پس از هشدار تخلیه بمباران کرد
اوکراین یک جنگنده میگ ۲۹ روسیه را در کریمه منهدم کرد
استعفای موگرینی از ریاست کالج اروپا پس از بازجویی و بازداشت اخیر
واکنش نخست وزیر عراق به مسدودسازی اموال گروههای مقاومت: فرصتطلبان نمیتوانند نسبت به مواضع دولت عراق مزایده برگزار کنند
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید
دیدگاه مطهری درباره فتوای بحثبرانگیز سیستانی
احمد سبحانی سفیر سابق ایران در ونزوئلا در گفتگو با فراز بررسی کرد