تعرفه ۱۷۱ درصدی واردات، کابوس مافیای خودروهای چینی میشود
به گزارش فراز، مصوبه اصلاحات تعرفهی واردات خودرو که به تصویب هیأت وزیران دولت رسیده، بحث داغ این روزهای محافل خودرویی است. افزایش تعرفه واردات تا ۱۷۱ درصد و رفع ممنوعیت واردات خودروهای با حجم موتور ۳هزار سیسی به بالا، مهمترین نکته مصوبه اخیر دولت است که تاثیرات چشمگیری در بازار خودرو خواهد داشت. شکستن قیمت خودورهای وارداتی موجود در بازار شاید یکی از مهمترین این تاثیرها باشد. پیامدی شاید علیرغم همه فوایدش، خبر خوبی برای مونتاژکارهای چینی در کشور نباشد.
شاید همه ما ورود خودروهای چینی به بازار کشور را به خاطر داشته باشیم. خودروهایی که از نمونههای برتر جهان نسخهبرداری شده بودند و با قیمتی بسیار پایینتر، به مصرفکننده فروخته میشد. آپشنهای بیشتر نسبت به خودروهای داخلی و قیمت کمتر نسبت به خودروهای وارداتی، پای خودورهای چینی را به بازار خودرو کشور باز کرد و کمپانیهای واردکننده این خودروها نیز فرصت مناسبی برای عرض اندام پیدا کردند. این اما، آغاز مسیر بود. رقابت چینیسازها و واردکنندگان خودروهای درجه ۲ و ۳ چینی با بازار خودروهای تولید داخل، به قدری بالا گرفت که این کمپانیها را نیز به سرطان انحصار مبتلا کرد.
تا همین چند سال گذشته، خرید خودروهای چینی در مقایسه با خودورهای گرانقیمت خارجی و خودروهای بیکیفیت داخلی آنقدر معقول به نظر میرسید که قیمت این خودورها در بازار، از قیمت تمام شده در کمپانی ارزانتر بود. تقاضای خرید خودروهای چینی، پس از محصولات ایرانخودر و سایپا، رتبه سوم بازار را به خود اختصاص داده بود و همین، کار وارکنندههای این خودروهای را روی غلتک انداخته بود. سایت «ساعت ۲۴» با استناد به آمارهای رسمی گمرک چین نوشت که در سال ۲۰۱۴، ایران بزرگترین واردکننده اتومبیلهای چینی بوده و واردکنندگان، هر سال هزار میلیارد تومان از فروش این خودروها به جیب زده بودند. در سالهایی که واردات کالای خارجی ممنوع بود، خودروهای چینی علاوه بر واردات، مونتاژ نیز میشدند. همین رانت و انحصار در بازار خودرو، ورق را برگرداند.
دیگر خبری از ارزانی نبود و خودروهای چینی، تا ۴ برابر ارزش خود در کشورهای همسایه به فروش میرسید. واردات بسیاری از خودورهای بهروز جهان در حالی به بهانه «ممنوعیت واردات کالای لوکس» ممنوع بود که محصولات مونتاژی درجه ۲ و ۳ چینی، خود به کالایی لوکس تبدیل شده بودند. برای مثال، خودروی تیگو۸ پرو، در حالی در دیماه ۹۶ به قیمت یک میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان رونمایی شد که همزمان به قیمت ۶۹هزار ریال عربستان، معادل حدود ۵۵۰میلیون تومان در عربستان عرضه میشد. اختلاف فاحش قیمت عرضه نسبت به کشورهای منطقه و عدم برخوردهای نظارتی، رانت واردات و بازیگری دولت در شرکتهای مونتاژکار، به مرور زمان، حرف و حدیثهایی را مبنی بر بازیگری «مافیای خودروی چینی» در ایران برانگیخت.
چرا فرضیهی مافیای خودروهای چینی هر روز بیشتر قدرت گرفت؟ پاسخ ساده است؛ کافی است تکههای پازل را کنار یکدیگر بچینید. شبکهای که با عرضه خودورهای ارزان، خود را رقیب تولیدکنندههای داخلی معرفی کرد و به مرور، چنان قدرتی گرفت که زورش به تمام کارشناسان، ناظران، منتقدان و حتی قانون چربید. در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت تیگو ۸ پرو، در بازار کشور حدود ۲ میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان و در کشور امارات-البته با آپشنهایی کاملتر و موتور دستنخورده- حدود ۷۶هزار درهم معادل یک میلیارد تومان است. در موردی مشابه، خودرو جک اس۳ در بازار ایران یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان و در امارات، ۴۷ درهم معادل ۶۴۰میلیون تومان است. این اختلاف فاحش قیمت در مورد دیگر خودروهای چینی نیز صادق است.
به شرط اجرایی شدن مصوبه اخیر دولت و آزادسازی واردات خودرو، یک دستگاه سورنتو هیبرید مدل ۲۰۲۲، با احتساب سود بازرگانی ۱۶درصد، به قیمت یک میلیارد و ۸۸۰میلیون تومان به دست خریدار ایرانی خواهد رسید. یا تویوتا کرولا ۲۰۲۳، با قیمت پایه ۹۸۵ میلیون تومان به ایران وارد خواهد شد. این اتفاق قطعا، خرید محصولات چینی را به انتخاب آخر مشتریهای بازار خودرو تبدیل میکند و همین، مونتاژکارهای چینی در ایران، خبر خوبی نیست. صاحبان محصولات چینی که با ۴ برابر قیمت کشورها دیگر در ایران به فروش میرسند، شرکتهایی که در سالهای اخیر به انحصار عجیبی در بازار رسیده و قدرت تاثیر بر تصمیمهای کلان حوزه خودرو را به دست آوردهاند، چقدر راضی به تحقق مصوبه دولت خواهند بود؟
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
لاوروف: روسیه و آمریکا درباره حل بحران اوکراین به توافق رسیدهاند
عقبنشینی ناگهانی دلار در معاملات امروز؛ دلار آزاد به کانال پیشین بازگشت
قوه قضائیه: اجرای حکم ۷ نفر از محکومان پرونده فساد چای دبش که متواری هستند، در دستور کار قرار گرفت
قیمت طلا و سکه ۱۹ آذر ۱۴۰۴: ریزش یک کانالی سکه و دو کانالی طلا در نیمهروز
قتل در نزدیکی ارگ کریمخان؛ قاتل دستگیر شد
ظفرقندی: تخصیص ارز دارو در حال انجام است
رفع مشکل تخصیص ارز نهادههای دامی با دستور سران قوا در حال پیگیری است
زلنسکی: در صورت تأمین شرایط امنیتی، انتخابات ریاست جمهوری ظرف ۹۰ روز برگزار میشود
ماجرای خبرساز شدن دوباره اختراع۴۳۰ ساله در این کشور اروپایی چیست؟
سال پرریسک بانک سینا؛ ۴۵۰۰ میلیارد وام کلان بازپرداخت نشده!
ادعای سایت ازبکستانی درباره جدایی ماشاریپوف از استقلال
روزنامه شهرداری خطاب به دولت پزشکیان: این کار اسمش صداقت نیست!
این محکومان فساد چرا به ریش مردم میخندند؟
قیمت مسکن تا پایان سال ۱۴۰۴ به چه سمتی میرود؟
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
مقصود فراستخواه استاد جامعهشناسی در گفتوگو با فراز
حجاب بیش از آنکه مساله دینی باشد، مساله قدرت است l هنوز فرصت آشتی وجود دارد
گفتگوی فراز با امانالله قرایی مقدم، جامعهشناس
ماراتن کیش: حکومت با مساله حجاب چه کند؟!
تفسیر سیاسی روز
معامله ترامپ با پوتین: ونزوئلا را بده، اوکراین را بگیر!
پشت سر امامان دولتی نماز نخوانید