صدور «اخطاریه به خلبانان» (NOTAM) در ۲۲ آگوست صادر شده است و محدودیتهای فعلی حریم هوایی به آوریل برمیگردد، زمانی که پاکستان پس از حمله تروریستی در «پاهالگام»، پرواز هواپیماهای هندی بر آسمان پاکستان را ممنوع کرد.
هند در ۳۰ آوریل با اقدامات متقابل به این محدودیت پاسخ داد و از آن زمان تاکنون، هر دو کشور این ممنوعیت را ماهانه تمدید میکنند و مانع استفاده خطوط هوایی از حریم هوایی یکدیگر میشوند.
این بسته شدن حریم هوایی به طور قابل توجهی بر شرکتهای هواپیمایی هند تاثیر گذاشته است، به طوری که حدود ۸۰۰ پرواز هفتگی مجبور به تغییر مسیر در اطراف حریم هوایی پاکستان شدهاند. این اقدام به طولانیتر شدن زمان سفر، افزایش مصرف سوخت و چالشهای لجستیکی اضافی، منجر شده است.
طبق گزارشها، خسارت مالی وارده به ایرلاینرهای هند قابل توجه است. شرکتهای هواپیمایی هندی با بسته شدن حریم هوایی پاکستان در سال ۲۰۱۹، تقریبا ۷۰۰ کرور روپیه ضرر کردند که دلیل اصلی آن افزایش هزینههای سوخت و مشکلات عملیاتی در مسیرهای طولانیتر بود.
«ایر ایندیا» با پروازهای بینالمللی متعددی به سمت غرب و خدمات هوایی بسیار طولانی به آمریکای شمالی بیشترین آسیب را دید. «ایر ایندیا» تخمین زد که بسته شدن مداوم حریم هوایی میتواند سالانه حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای این شرکت هواپیمایی هزینه به همراه داشته باشد.
سایت کالیبر گزارش کرد، سایر شرکتهای هواپیمایی هندی، از جمله «ایندیگو» نیز در سالهای اخیر شبکههای بینالمللی خود را گسترش دادهاند و از ناوگان هواپیماهای باریکپیکر موجود خود برای خدمترسانی به مقاصدی در سراسر اروپا، آسیای میانه، قفقاز و ترکیه استفاده کردهاند. نکته قابل توجه این است که «ایندیگو»، تنها شرکت هواپیمایی هندی است که به این مناطق خاص پرواز ارائه میدهد.
منبع:ایسنا
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
رادمان رسولی مهربانی در پایان نامه: فصل سوم، قسمت پنجم
کشور دوست و برادر جدید
افزایش تعرفه، مطالبه همیشگی اپراتورها؟!
جشنی برای کودکان کار
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش