
در پی حملات اخیر نیروهای مسلح یمن (قوات صنعاء) به کشتیهای تجاری در شمال دریای سرخ، تحلیلگران امنیت دریایی از گسترش منطقه خطر برای کشتیهایی که در فهرست تحریمهای این نیروها قرار دارند، خبر دادهاند؛ مسئلهای که فشار مضاعفی را بر مسیرهای دریایی مرتبط با اسرائیل و متحدانش وارد کرده است.
به گزارش وبسایت یمن ایکو و به نقل از شرکت مشاوره امنیت دریایی بریتانیایی "درایاد گلوبال"، حمله سهشنبه هفته گذشته به کشتی «MSC Aby» در نزدیکی سواحل عربستان و نیز حمله اخیر به نفتکش «Scarlet Ray»، که نیروهای یمنی مسئولیت آن را برعهده گرفتند، نشان میدهد که عملیات این نیروها دیگر صرفاً به جنوب دریای سرخ و تنگه بابالمندب محدود نمیشود، بلکه تا بخشهای شمالی این آبراه استراتژیک نیز گسترش یافته است.
این شرکت مشاوره امنیتی در گزارشی اعلام کرد: «منطقه شمالی دریای سرخ تا پیش از این بهعنوان مسیر دریایی با خطر کمتر نسبت به گذرگاههای جنوبی شناخته میشد. اما حملات اخیر نشان میدهد که چنین ارزیابیای دیگر معتبر نیست. اکنون کشتیهای متعلق به اسرائیل، ایالات متحده و انگلیس تقریباً به طور کامل از عبور امن در دریای سرخ محروم شدهاند.»
در گزارش همچنین تأکید شده که بدون توقف حملات اسرائیل به نوار غزه، هیچ چشماندازی برای بازگشت ثبات به مسیرهای کشتیرانی در دریای سرخ متصور نیست.
افزایش هزینههای حمل و نقل و بیمه نیز از دیگر پیامدهای این ناامنی دریایی برای شرکتهای بینالمللی عنوان شده است.
در همین راستا، لارس جنسن، مدیرعامل شرکت مشاوره دریایی «وسپوچی مریتایم»، در یادداشتی در پلتفرم لینکدین، به حمله به کشتی «MSC Aby» پرداخت و نوشت: «این کشتی نه به سمت جنوب دریای سرخ و نه به خلیج عدن در حرکت بود، مناطقی که معمولاً در معرض تهدید نیروهای یمنی قرار دارند. نکته نگرانکننده اینجاست که نفتکش Scarlet Ray نیز در نقطهای حتی شمالیتر از حملات معمول هدف قرار گرفت؛ بهطوری که اکنون کشتیهایی که از سمت شمال وارد بندر جده میشوند نیز در معرض خطر قرار گرفتهاند.»
براساس دادههای سامانههای ردیابی دریایی، بسیاری از کشتیهایی که گمان میرود در لیست اهداف نیروهای یمنی باشند، همچنان از طریق شمال دریای سرخ به بنادر سعودی همچون جده و ینبع سفر میکنند و سپس از طریق کانال سوئز بازمیگردند. این موضوع نشاندهنده این است که مالکان و اپراتورهای این کشتیها تا پیش از این، شمال دریای سرخ را منطقهای امن تصور میکردند؛ با این حال، حملات اخیر این باور را به شدت زیر سؤال برده است.
از سوی دیگر، مرکز اطلاعات نیروهای دریایی بینالمللی در منطقه نیز در یادداشتی حمله به نفتکش «Scarlet Ray» در نزدیکی سواحل ینبع را «شمالیترین حمله تاکنون» توصیف کرده و آن را یادآور توانایی نیروهای یمنی در هدف قرار دادن کشتیها در «عمق دریای سرخ و خلیج عدن» دانسته است.
روزنامه تخصصی حملونقل دریایی لویدز لیست انگلیس نیز در تحلیلی نوشت که این حمله بر «افزایش خطرات در شمال دریای سرخ» تأکید میکند؛ منطقهای که پیشتر بهعنوان کمخطر در نظر گرفته میشد، اما اکنون در مرکز توجه و تهدید قرار گرفته است».
تحولات اخیر نشان میدهد که نیروهای مسلح یمن توانستهاند با گسترش محدوده عملیاتی خود، معادلات امنیت دریایی را در یکی از مهمترین گذرگاههای تجاری جهان تغییر دهند. این تغییرات بیش از همه متوجه کشتیهای متعلق به اسرائیل و شرکای غربی آن است که اکنون با گزینههای بسیار محدودتری برای عبور امن از دریای سرخ مواجه شدهاند. به نظر میرسد تا زمانی که سیاستهای تهاجمی علیه غزه ادامه دارد، امنیت دریایی در این منطقه نیز در وضعیت شکنندهای باقی خواهد ماند.
هشدار!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران
مورد عجیب میدان انقلاب