شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ 15 November 2025
شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۱۰۶۳۹۰

شرکتهای هواپیمایی درباره گران کردن بلیت هواپیما: خرج‌مان زیاد است

شرکتهای هواپیمایی درباره گران کردن بلیت هواپیما: خرج‌مان زیاد است
در روزهای اخیر شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند قیمت بلیت را به‌علت افزایش نرخ ارز 24درصد گران خواهند کرد. این موضوع با اعتراض سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مواجه شده است.

 

به گزارش روزنامه اینترنتی فراز؛ روزنامه همشهری نوشت:سازمان حمایت می‌گوید شرکت‌های هواپیمایی از هرگونه افزایش قیمت بلیت منع شده‌اند و باید مجوز بگیرند. این در حالی است که شرکت‌های هواپیمایی می‌گویند براساس حکمی که دیوان عدالت اداری در سال گذشته داد، این شرکت‌ها می‌توانند قیمت بلیت را خودشان تعیین کنند و دولت حق مداخله در قیمت‌گذاری ندارد.

انجمن شرکت‌های هواپیمایی شرایط اقتصادی و مسائل امنیتی کشور در 6 ماه اول سال را که منجر به کاهش ۱۹درصدی مسافران نسبت به سال گذشته شده، فعال شدن مکانیسم ماشه و تشدید تحریم‌ها که امکان تامین قطعات و موتور هواپیما را با هزینه‌های بیشتری همراه کرده و نیز افزایش نرخ ارز را ازجمله دلایل افزایش قیمت بلیت اعلام کرده است.

با این حال نگاهی به سایت‌های فروش بلیت نشان می‌دهد قیمت مسیرهای پرتردد بالا رفته است.

به همین دلیل در میزگرد تلویزیون همشهری با حضور وبه بررسی علت گرانی بلیت هواپیما پرداختیم.

 واسطه‌ها بلیت را گران‌ می‌کنند
مازیار شهمیری، عضو هیأت رئیسه انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران  می گوید: یکی از علل گرانی بلیت هواپیما در ایران شبکه توزیع ناعادلانه است، یعنی حتی اگر شرکت‌های هواپیمایی قیمت‌های مصوب را رعایت کنند اما عملا بلیت با قیمت بسیار بالاتر به‌دست مردم می‌رسد چراکه چند واسطه بین شرکت هواپیمایی و مسافران ایجاد شده است.  اکنون در ایران اتفاقی که افتاده این است که بلیت‌های هر پرواز با اینکه باید سیستمی به فروش برود، به چند شرکت به‌طور چارتر داده می‌شود و مسافران هم مجبورند از واسطه‌هایی که چارتر کرده‌اند بلیت را با بهای گران‌تر بخرند. شرکت‌های هواپیمایی با فروش چارتری در گرانی بلیت دخیل هستند.  قبلا سازمان هواپیمایی کشوری بلیت‌های سیستمی را تعریف کرده بود که قیمت مشخص داشتند. پس از آن پروازهای موسوم به چارتری ایجاد شد که موجب مشکلات شدیدی شده‌اند. امروزه بلیت همان پروازهای سیستمی هم به شیوه چارتر به فروش می‌رود و بیشترین شکایت مردم هم از این نوع فروش بلیت است. 
 

گرانی بلیت ضروری است
علیرضا منظری مدیریک شرکت‌ هواپیمایی معتقد است: هزینه تمام‌شده برای یک ساعت پرواز در ایران شامل خدمات پروازی، بنزین، کترینگ، رفت‌وآمد در فضا، فرودگاه و سایر هزینه‌های جاری به‌طور متوسط 2.5تا 3میلیون تومان درمی‌آید.هزینه‌های بخش فنی هواپیما به ارز وابسته است، چون قطعات هواپیما وارداتی است. 25تا 30درصد کل هزینه‌های یک شرکت هواپیمایی هزینه‌های فنی و نگهداری است. مشکل دیگر سن بالای هواپیماهای ایران است که هزینه نگهداری آنها را بالا نگه داشته است. به‌علت هزینه‌های بالا، شرکت‌های هواپیمایی داخلی پولی برای سرمایه‌گذاری ندارند و تمام آن را صرف هزینه‌های جاری می‌کنند. پروازهای چارتری در همه کشورها وجود دارد و منظور از آن فروش گروهی بلیت‌های یک پرواز است. شرکت‌های هواپیمایی در ایران به‌علت کمبود نقدینگی که دارند مجبور می‌شوند بلیت‌هایشان را به‌طور چارتری پیش‌فروش کنند و مثلا ظرفیت پرواز خود را برای 6‌ماه به چارترکننده می‌فروشند. 

 

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

هواشناسی به ۱۷ استان کشور هشدار داد

سیگنال مغرضانه طالبان به ایران و پاکستان با ساخت سد جدید

واشنگتن پست: آمریکا آماده حمله احتمالی به ونزوئلاست

اقدام بی‌سابقه طالبان: تمام مبادلات تجاری با پاکستان را متوقف می‌کنیم

آمریکا و سه کشور اروپایی می‌خواهند آنچه را در نیویورک به دست نیاوردند، در وین تحمیل کنند

وزیر نیرو: انتقال آب خلیج‌فارس به تهران به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست، اما هنگامی که موضوع جان انسان‌ها باشد، هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد

خروج ۹۰۰ میلیون دلار سرمایه از بازار بیت‌کوین

«شیر» تنها در مدارس ۴ استان توزیع شد

قیمت طلای جهانی؛ شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴

قائم‌پناه: تصمیم دولت توقف مازوت‌سوزی بود و هست؛ اما در اوج ناترازی پاییز، در حد امکان ناچار شدیم راهِ کم‌هزینه‌تر برای مردم و زیرساخت را انتخاب کنیم

هشدار ایران به آمریکا و تروئیکای اروپا: تصویب قطعنامه اشتباه بزرگ دیگری پس از مکانیسم ماشه است

واکنش ایران به ادعای غیرمسئولانه و ناموجه دولت کانادا در قبال ایران

ویتکاف به دنبال دیدار خاص با یک فلسطینی

ترامپ: سعودی‌ها می‌خواهند تعداد زیادی جنگنده اف ۳۵ بخرند

پیشنهاد سردبیر
زندگی