سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ 21 October 2025
شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۷۴۹۲۵

این درس به دروس مدرسه و دانشگاه اضافه می‌شود؟

این درس به دروس مدرسه و دانشگاه اضافه می‌شود؟
قائم مقام وزیر میراث فرهنگی کشور افزودن دروس «میراث فرهنگی» و «آشنایی با میراث فرهنگی» را به ساختار دروس آموزش و پرورش و وزارت علوم، پیشنهاد کرد.

 قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیشنهاد کرد دروس «میراث فرهنگی» و «آشنایی با میراث فرهنگی» را به ساختار دروس آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیشنهاد کرد.

افزایش سواد میراثی یکی از مهمترین مباحث در حوزه میراث فرهنگی است که با آغاز دولت سیزدهم همواره مورد تاکید وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بوده است، موضوعی که می‌تواند نگاه جامعه را میراث فرهنگی،تاریخی و تمدنی تغییر دهد، علاقه و اشتیاق عمومی در آشنایی با هویت تاریخی را تقویت کند و از همه مهمتر عزم و اراده ملی در قالب یک نهضت ملی برای حفاظت از میراث فرهنگی ایجاد کند.

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد ملت‌های که در زمینه حفظ و حراست و پاسداشت از میراث فرهنگی خود موفق هستند، از یک برنامه‌ریزی آموزشی از سطوح کودکی نوجوانی از مدرسه تا دانشگاه بهره‌مند شده‌اند، در همین چارچوب اکنون وزارت میراث فرهنگی به شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده است: دروس «میراث فرهنگی» و «آشنایی با میراث فرهنگی» به ساختار دروس آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار داده شود.

میراث فرهنگی رکن تحکیم پیوندهای فرهنگی جامعه

علی دارابی قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در نامه‌ای به حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد کرده است درس «میراث فرهنگی» به ساختار دروس آموزش و پرورش و برنامه‌ریزی برای اختصاص ساعاتی از آموزش در موزه‌ها و مکان های تاریخی-فرهنگی افزوده شود.

وی همچنین بررسی و برنامه‌ریزی برای افزودن واحد درسی «آشنایی با میراث فرهنگی» را در فهرست دروس عمومی مقاطع کارشناسی دانشگاه‌ها خواستار شده و واحد درسی «شناخت میراث فرهنگی (با گرایش مربوط به رشته)» را برای دروس پایه رشته‌های علوم انسانی و هنر در مقاطع کارشناسی پیشنهاد کرده است.

دارابی در این نامه، اهمیت شناخت و معرفی ارزش‌های فرهنگی ملموس و ناملموس در حوزه آموزش‌های رسمی کشور را یادآور شده و آورده است: میراث فرهنگی به عنوان مهمترین رکن تحکیم پیوندهای فرهنگی جامعه و منبع غنی خرد، دانش و تجارب زیست سرزمینی؛ حوزه‌ای است که در صورت شناخت، معرفی و به‌کارگیری شایسته به ویژه در عرصه‌های آموزشی می‌توانند تکیه‌گاه و زمینه‌ای مؤثر در مسیر تعالی و رشد کشور باشد.

قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور در پایان نامه یادشده تاکید کرده است: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آمادگی کامل دارد در «برنامه‌ریزی محتوایی دروس و برنامه ها»، «تألیف منابع آموزشی»، «برنامه‌ریزی برای تأمین مدرسان» و «فراهم کردن زمینه حضور دانش‌آموزان و دانشجویان در موزه‌ها و اماکن تاریخی» در قالب برنامه‌ها و دروس آموزشی میراث فرهنگی، کمال همکاری را با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به انجام رساند.

منبع:ایرنا

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

حضرتی: تلاش دشمن برای تضعیف و تجزیه ایران شکست خورد

آخرین وضعیت پرونده کرسنت | رئیس قوه قضائیه: در خصوص این قرارداد دو دیدگاه متفاوت وجود دارد

سخنگوی دولت: قرار نیست دولت هیچ سکویی را در لیست فیلترینگ نگه دارد

سنای آمریکا تحریم روسیه را به طور موفقت تعلیق کرد

عارف: نباید برای خوشایند مسئولان داده‌ها دستکاری شود

شاخص بازار بورس؛ سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴

معاون ترامپ در سفر دوروزه وارد اسرائیل شد

قیمت دلار، یورو و سایر ارزها؛ سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴

واکنش سخنگوی دولت به اظهارات اخیر دبیر ستاد امر به معروف استان تهران در زمینه تشکیل اتاق وضعیت حجاب و به‌کارگیری ۸۰ هزار نفر آمر به معروف در تهران: هیچ بودجه‌ای برای کار ویژه‌ای این‌چنینی، اختصاص نیافته | شورای عالی امنیت ملی عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری کلان و امنیتی کشور است

توافق آمریکا و اسرائیل بر سر نمونه آزمایشی مقابله با تونل‌ها در رفح

نظر نبیه‌بری درباره مذاکرات پیشنهادی آمریکا برای مذاکرات مستقیم میان لبنان و اسرائیل

جزئیات دست‌درازی آقای سوپراستار به دختر ۲۰ساله؛ دست و پایم را بست و به من تجاوز کرد

قیمت طلا و سکه در بازار؛ سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴

چمران: تاکسی‌های پلاک شهرستان نمی‌توانند در تهران کار کنند

پیشنهاد سردبیر
زندگی