صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده
پس از یک سال و نیم بررسی هفته قبل بالاخره هیأت دولت آییننامه واردات خودروهای کارکرده را تصویب کرد و از این پس هر ایرانی میتواند با رعایت ضوابطی که در این آییننامه تعیین شده خودروی مورد نظر را از سایر کشورها وارد کشور کند.
طبق آییننامه واردات خودروهای کارکرده واردات خودرو صرفا برای مصارف شخصی مجاز است و واردکننده حق ندارد تا ۵سال خودروی مورد نظر را بفروشد. همچنین سن خودرو نباید بیشتر از ۵سال باشد و باید از کشورهایی مانند ژاپن، کرهجنوبی یا اتحادیه اروپا وارد شود. خودروهای وارداتی همچنین باید استاندارد آلایندگی یورو ۵داشته باشند و وضعیت ایمنی خودرو نیز باید به تأیید سازمان ملی استاندارد برسد.
اما نکته مهم در واردات خودروهای کارکرده تعرفه گمرکی این خودروهاست. در آییننامه خودروهای کارکرده تعرفه مجزایی برای این خودروها درنظرگرفته نشده و احتمالا تعرفه واردات خودروهای دست دوم همان تعرفه آییننامه خودروهای وارداتی است.
آنطور که بررسیها نشان میدهد چنانچه این تعرفه برای خودروهای کارکرده نیز لحاظ شود صرف با واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی و خودروهای هیبریدی است که تعرفه کمتری دارند.

بهطورمثال تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتوری کمتر از ۱۵۰۰سیسی ۵۵درصد است و یک حساب سرانگشتی نشان میدهد چنانچه فردی قصد وارد کردن یک خودروی ۱۰هزار دلاری داشته باشد احتمالا هزینه نهایی این خودرو رقمی در حدود یک میلیارد تومان خواهد بود.
اما درمورد خودروهای هیبریدی باتوجه به تعرفه پایینتر این خودرو هزینه نهایی خودرو بسیارکمتر از خودروهای بنزینی است و متقاضیان احتمالا میتوانند خودروهای ۱۰هزار دلاری هیبریدی را با ارقامی در حدود ۷۰۰میلیون تومان با نرخ دلار آزاد وارد کشور کنند.
صفر تا صد واردات خودروهای کارکرده | هزینه واردات خودروی دست دوم چقدر است؟
علاوه بر مسایل فنی که مردم در واردات خودروهای کارکرده باید مدنظر داشته باشند یکسری قوانین اداری و گمرکی که مشمول هزینههای واردات میشود نیز باید از سوی وارد کنندهها درنظر گرفته شود.
بخش عمده این هزینهها شامل عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده و نرخ سود بازرگانی است. همچنین طبق آییننامه واردات خودرو که احتمالا مشمول خودروهای کارکرده نیز هست ۴درصد مالیات علی الحساب، عوارض خاص واردات خودرو و هزینه استاندارد نیز باید از سوی وارد کنندهها پرداخت شود.
هزینهها و عوارض گمرکی خودروهای وارداتی برای خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی ۵۵درصد، خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سیسی ۷۵درصد و از ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سیسی ۹۵درصد است.
همچنین هزینهها و عوارض گمرک خودروهای هیبریدی برای خودروهای معادل ۱۵۰۰سیسی ۵درصد، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰سیسی ۲۵درصد، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سیسی ۲۵درصد است.
براساس آییننامه خودروهای کار کرده حقوق ورودی خودروهای سواری طبق اصلاحیه تبصره۶ قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو دریافت میشود. طبق این قانون حقوق ورودی خودروهای سواری ۲۵درصد ارزش سیف (CIF) است.
ارزش سیف (CIF) نیز جمع کل کرایه از مبدا تا گمرک، بیمه بین راهی و قیمت کالا در مبدا است. به بیان بهتر سیف شامل هزینههای بیمه، حمل ونقل بار و قیمت خودرو در مبدا است که ۲۵درصد جمع این مبلغ از واردکننده دریافت میشود. به این مبلغ یک نرخ سود بازرگانی نیز اضافه میشود که قرار است این نرخ بعدا اعلام شود.
یکی دیگر از شروط واردات خودرو ارائه یک گواهی اسقاط خودرو است. برای این کار هم باید عوارض و هزینههایی پرداخت شود. یکی از این هزینهها، عوارض راهنمایی و رانندگی معادل ۱۰درصد ارزش گمرکی خودرو و هزینه نقل و انتقال دارایی معادل ۳درصد از ارزش گمرکی است. عوارض شهرداری نیز برای دریافت گواهی اسقاط خودرو بسته به نوع خودرو باید پرداخت شود.
منبع:همشهری آنلاین
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
اعلام جرم علیه نماینده سابق مجلس درخصوص ادعایی درباره پزشکیان
منبع آمریکایی: اوکراینیها با توافق صلح موافقت کردهاند
کواکبیان: عراقچی گفت من را مظلوم گیر آوردهاید، در حالی که ما به وظیفهمان عمل میکنیم
دادگاه بیرحم اجتماع: نظریه مقایسه و اثر نورافکن | چرا در عکس دستهجمعی، خودمان را زشتتر میبینیم؟
حقوق ۱۴۰۵ کارکنان دولت چطور محاسبه میشود؟
نرخ ۵۰۰۰ تومانی بنزین از نیمه دوم آذر ماه اجرایی میشود
جدال علم و شبهعلم؛ امواج و پارازیتها باران را عقیم میکنند؟
صادر نشدن ویزای آمریکا برای تاج و ۲۰ عضو دیگر از فهرست فدراسیون
عراقچی: تحریم کنندگان جمهوری اسلامی ایران باید به خاطر «جنایت علیه بشریت» بازخواست شوند
مرگ لاکپشت محبوب و سالخوردهترین ساکن باغوحش «سندیگو» در ۱۴۱ سالگی +عکس
جزئیات مصوبه گران شدن بنزین | چه کسانی بنزین ۵ هزار تومانی میگیرند؟
گزارشها درباره آنفولانزای جدید نگران کننده نیست
آتشسوزی در یک پاساژ دو طبقه در فلکه دوم صادقیه
مهار کامل آتشسوزی در جنگلهای الیت؛ نیروها در حال لکهگیری هستند
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
بیوفایی حامیان سابق به رییس
مراسم ختم احمدینژاد!
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران