علیرضا زاکانی در حاشیه آیین آغاز اجرای سومین دوره من شهردارم امروز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بودجهریزی طرحهای شهری یکی از موضوعاتی است که در قالب مدیریت مشارکتی با شهروندان پیگیری میشود و شهروندان در پیشنهاد پروژههای شهر تهران نقش داشته و نظارت میکنند. مدیریت مشارکتی در بخش مردمی از سال ۱۴۰۱ شروع شد و در آن سال، ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند و ۱۴۶۲ طرح با بودجه حدود چهار همت (هزار میلیارد تومان) را انتخاب کردند.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اقبال خوبی برای اجرای طرحها صورت گرفت و کارها به سرانجام رسید. عموم مردم پای کار آمدند و یک میلیون و ۳۵۲ هزار نفر شرکت و ۲۹۵۵ طرح را انتخاب کردند که در حوزه مناطق بالای ۹۸ درصد از پروژهها به بهرهبرداری رسید و انشاءالله در پایان سال به اتمام میرسد و خصوصیت من شهردارم ۲ این بود که مردم خودشان طرح پیشنهاد دادند و برای امسال نیز حدود ۱۲ همت بودجه برای سومین دوره طرح پیش بینی شده است.
علیرضا زاکانی درخصوص طرح HOV در بزرگراه همت نیز گفت: این طرح پولی نیست و یک تلفیق از BRT و قابلیتهای بیش از آن است.
شهردار تهران با بیان اینکه ۱۸ درصد از بین ۳۱۰۰ پروژه در تهران با خلاقیت و نوآوری خود مردم پیشنهاد شده است، گفت: این رویکرد در حال تکمیل است و اساتید دانشگاه در همه جهات در این حوزه در حال کار هستند. این ایده در عرصه جهانی میان کشورهای مختلف به عنوان ایده اول در مسکو انتخاب شد. کشورهای دیگر مثل سنگاپور هم علاقهمندی خودشان را نشان دادند تا در این پروژه شرکت کنند و در سایر کشورها توسعه پیدا کند. امیدوارم در طرح من شهردارم ۳ اقبال و مشارکت بیشتری داشته باشیم. صمن اینکه مردم فقط در انتخاب پروژهها سهم ندارند؛ بلکه در بازخواست مدیریت شهری هم شرکت میکنند و ما باید به مردم پاسخگو باشیم.
وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره بودجه سال آینده شهرداری تهران عنوان کرد: بودجه امسال ۱۵۱ همت بود که در حال حاضر میخواهیم یک متمم به شورای شهر ببریم. یعنی ما توانستیم از سقف بودجه موردنظر عبور کنیم و به آماده کردن متمم برسیم. ۴۰ تا ۵۰ همت عدد این متمم است که در کل بودجه بین ۱۸۰ تا ۲۰۰ همت تنظیم میشود.
زاکانی اضافه کرد: در بودجه سال آینده شهرداری تهران اولویتهای شهر هم مثل گذشته است اما سلسله اولویتهای جدیدی اضافه میشود. مثلا در سال آینده در خصوص پایدار کردن شهر در حوزه نوسازی بافتهای فرسوده تلاش جدی خواهیم داشت. عملکردمان در کشور هم نشان میدهد جلوتر از بقیه هستیم و شاید رتبه اول باشیم اما این ما را قانع نمیکند و باید بتوانیم گرهها را برطرف کنیم. در سال آینده نوید عبور از مخاطرات ترافیکی، آلودگی هوا و ناپایداری شهر را میدهیم.
وی در خصوص طرح HOV در بزرگراه همت نیز گفت: این طرح پولی نیست و یک تلفیق از BRT و قابلیتهای بیش از آن است. ما سه قابلیت را با هم پیادهسازی میکنیم. اول بزرگراه همت را از ظرفیت حمل و نقل عمومی بهرهمند میکنیم و بزرگراههای شمالی - جنوبی را به عنوان یک رینگ حمل و نقلی پیوند میدهیم که این مزایای بسیار مناسبی دارد. دومین هدف هم استفاده از شاتل تاکسی در سلسله خطوط مشخص است که ابتدا و انتهایش خارج از محور همت است؛ اما بخش عمده آن درون این مسیر است که برای آن سرمایهگذاری لازم انجام شده است تا گره گشایی اساسی اتفاق بیفتد.
زاکانی درباره سومین هدف و قابلیت طرح HOV اظهار کرد: با شکلگیری نظارت تصویری، خودروهایی که تک سرنشین نیستند میتوانند از آن خط ویژه عبور کنند و نیاز به پرداخت هزینهای ندارند. همین کار را در بخشی از خطوط دیگر پیاده خواهیم کرد تا بتوانیم ظرفیتهای شهری را با حوزه فناوری تلفیق کنیم.
شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگر درباره آخرین وضعیت اتوبوسهای برقی گفت: اتوبوسها برقی وارد شده و گمرک مجوزهای لازم را صادر کرد. مجوز ورود تراموا، تاکسیها و اتوبوسها صادر شده است و واگنها نیز در بهمن ماه وارد میشوند و موضوعی که در حال حاضر پیگیر هستیم ترامواست تا دو رام تراموا را وارد کنیم و کارهای زیرساختی انجام شود.
منبع:ایسنا
ویدیو:
گفتوگو با سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس
دکتر فرهاد تیمورزاده در «کما»
در دارالخلافه با بهزاد یعقوبی
مرز حریم خصوصی و عرصه عمومی کجاست؟