خبرگزاری دولت: تغییر قیمت بنزین در دستور کار دولت چهاردهم قرار ندارد
سرانه مصرف بنزین در ایران چهار لیتر در روز است که با توجه به متوسط جهانی که ۳ لیتر در روز محاسبه می شود، عدد بالایی است؛ این روند در سال های اخیر رو به افزایش بوده به طوری که گفته می شود در چهار سال گذشته مصرف بنزین ۱۰ درصد رشد داشته و پیش بینی می شود با ادامه این روند تا سال ۱۴۰۷ مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر برسد.
روند افزایشی مصرف بنزین در کشور عوامل مختلفی دارد که قاچاق سوخت، فناوری قدیمی به کار رفته در خودروها و مصرف بالای سوخت در آنها و نیز متنوع نبودن سبد سوخت وسایل حمل و نقل در کشور از جمله آنها به شمار می رود.
به همین سبب کارشناسان انرژی راهکارهای متنوعی را برای مقابله با افزایش مصرف بنزین در کشور پیشنهاد می کنند که از افزایش قیمت سوخت برای جلوگیری از قاچاق گرفته تا تنوع سبد سوخت وسایل نقلیه و ارتقای فناوری در شرکت های خودروساز را در بر می گیرد.
با توجه به اینکه تغییر قیمت بنزین در دستور کار دولت چهاردهم قرار ندارد و ارتقای فناوری در شرکت های خودروسازی برای کاهش مصرف سوخت نیز امری زمانبر است، به نظر می رسد یکی از راهکارهایی که می تواند منجر به کاهش مصرف بنزین در کشور شود طرح توسعه استفاده از سوخت سی.ان.جی است.
آغاز طوفانی سی ان جی در ایران
طرح ورود سوخت سی ان جی به سبد سوخت کشور از سال ۱۳۷۹ کلید خورد و در سال ۱۳۸۱ نخستین جایگاه توزیع گاز فشرده در تهران راهاندازی شد؛ از آنجا که در آن زمان هم این سوخت با هدف کاهش وابستگی حمل و نقل کشور به بنزین در اولویت دولت قرار گرفته بود، به سرعت در کشور توسعه یافت و در بسیاری از شهرها و راههای مواصلاتی کشور جایگاههای آن دایر شدند و حتی کارخانه تولید مخزن سی ان جی نیز در کشور راه اندازی شد و برنامه دوگانه سوز شدن خودروها بویژه خودروهای عمومی و تاکسی ها در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.
روند صنعت سی ان جی به گونهای ادامه یافت که اکنون ۲۴۳۵ جایگاه عرضه سی ان جی، ۴.۵ میلیون خودروی دوگانه سوز، ۱۲ شرکت تامین کننده تجهیزات جایگاهی، ۶ شرکت تأمین کننده تجهیزات خودرویی، ۶ شرکت تولید مخازن سی ان جی، ۲۹۳ شرکت بهره بردار جایگاه و ۶۳ شرکت تعمیر و نگهداشت جایگاه در کشور موجود است.
در ۹ ماهه امسال حدود سه هزار تبدیل خودروها به دوگانه سوز انجام شده است
آمارهای منتشره اخیر نشان می دهد که مصوبه سال ۱۳۹۸ شورای اقتصاد برای توسعه دوگانه سوز شدن خودروها سبب شد تا در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۸۰ هزار تبدیل، در سال ۱۴۰۰ افزون بر ۱۰۳ هزار تبدیل، در سال ۱۴۰۲ بیش از ۶۰ هزار تبدیل و از ابتدای سال ۱۴۰۳ افزون بر سه هزار تبدیل انجام شود.
این آمار بدان معناست که اگرچه در سالهای ابتدایی طرح اجرای آن با شدت و جدیت دنبال شد، اما در سالهای بعد روند کندی به خود گرفت و میرفت تا کمکم از خاطرهها محو شود اما به نظر می رسد بروز ناترازیهای جدی در سبد سوختی کشور دولت چهاردهم را به سمت استفاده مجدد از سوخت سی ان جی سوق داده است.
متنوعسازی سبد سوخت در برنامه وزارت نفت
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی به تازگی از برنامهریزی وزارت نفت برای متنوعسازی سبد سوخت خودروها و توسعه صنعت سی ان جی خبر داده و گفته است: چالشهای متعددی بر سر راه جایگاهداران سیانجی وجود دارد که وزارت نفت تلاش میکند با رفع این چالشها و اصلاح مدل کسبوکار، افزون بر حفظ منافع ذینفعان و تضمین اقتصاد جایگاهداران، مسیر توسعه صنعت سیانجی را هموار کند.
محمدصادق عظیمیفر خاطرنشان کرد: چالشها و موانع متنوعی در زمینه توسعه صنعت سیانجی وجود دارد که مواردی نظیر قیمت سی ان جی و بهینه نبودن سهمیه تخصیصیافته به ناوگان خودرویی سبب شده است تا از منظر اقتصاد رفتاری، توسعه این صنعت با کندی روبهرو شود.
برنامه وزارت نفت متنوعسازی سبد سوخت خودروها و توسعه صنعت سی ان جی است
به گفته وی، نبود سهولت دسترسی به جایگاهها بهویژه در کلانشهرها، متوقفشدن فرایند تبدیل، تولید و نوسازی ناوگان دوگانهسوز از عوامل دیگری است که سبب کاهش مصرف سیانجی در کشور شده است.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تاکید کرد: متنوعسازی سبد سوخت با استفاده از سیانجی یکی از برنامههای اولویتدار در حوزه مدیریت مصرف است که در این باره در یک ماه گذشته مطالعه مفصلی بهمنظور احصای وضع موجود، همچنین عارضهیابی آن انجام شده و برنامه توسعهای افق کوتاهمدت تا بلندمدت آن نیز تدوین شده است.
هدف: متنوع سازی سبد سوختی کشور
چندی پیش هم مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران گفت: متنوع سازی سبد سوختی کشور از جمله برنامههایی است که در دولت چهاردهم به جد پیگیری می شود.
کرامت ویس کرمی در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه حجم مصرف بنزین زیاد است، به دنبال آن هستیم تا متنوع سازی سبد سوختی کشور را عملیاتی کنیم؛ در این زمینه باید به سوخت سیانجی بیشتر توجه کنیم و سهم آن را در سبد سوخت بالا ببریم.
مصرف سیانجی طی ۱.۵ سال گذشته از ۲۳ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است
ویس کرمی ادامه داد: البته برای آن زیرساخت و ظرفیت خوب وجود دارد، اما شرایطی ایجاد شده که اکنون مصرف سیانجی در کشور پایین است به همین دلیل به دنبال این هستیم که افزایش مصرف را در ناوگان داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به ظرفیت بسیار مطلوب سوخت سیانجی در کشور خاطرنشان کرد: امکان عرضه روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب سیانجی در کشور وجود دارد با این حال، مصرف سیانجی طی یک سال و نیم گذشته از ۲۳ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب کاهش یافته است. برای رفع این مساله باید ناوگان خودرویی دوگانهسوز توسعه یابد.
ویسکرمی افزود: در حوزه تبدیل خودروهای عمومی با اولویت وانتبارها بر مبنای مصوبه شورای اقتصاد، قراردادی با هشت شرکت امضا و ۴۰۰ کارگاه در سطح کشور به منظور تبدیل خودروهای تکسوز عمومی به خودروهای دوگانهسوز تجهیز و حدود ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو تکسوز به خودرودوگانه سوز تبدیل شد که هماکنون این طرح بهدلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران متوقف شده است.
وی با بیان اینکه سامانه ثبتنام تبدیل خودروهای عمومی تکسوز به دوگانهسوز بهزودی باز میشود، گفت: مطابق با مصوبه شورای اقتصاد در مجموع ۹۶۰ هزار دستگاه خودرو با ثبتنام در این سامانه به خودرو دوگانهسوز تبدیل میشوند و تا یک ماه آینده نیز قراردادهای لازم با شرکتهای خودروساز امضا میشود.
آغاز مجدد تبدیل رایگان خودروهای عمومی به دوگانه سوز
مدیر طرح سی ان جی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران از آغاز ثبتنام طرح تبدیل رایگان خودروهای عمومی بنزینسوز به دوگانهسوز در استان سیستان و بلوچستان خبر داد.
سعید رحمان سالاری افزود: همگام با راهاندازی جایگاههای سیانجی در استان سیستان و بلوچستان، طرح تبدیل رایگان خودروهای بنزینسوز به سیانجی که مدتها بهدلیل تأمین نشدن منابع مالی متوقف شده بود، بار دیگر در سراسر کشور آغاز شده است.
توسعه استفاده از سوخت سی.ان.جی راهکاری موثر در کاهش مصرف بنزین خواهد بود.
منبع:ایرنا
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
سقوط مرگبار کامیون در گودال پنهان جاده مخصوص
اولین دوره تربیت مربی عفاف و حجاب در قم آغاز شد
مصوبه هیاترئیسه فدراسیون فوتبال: هیچکدام از مقامهای ایرانی در قرعهکشی جام جهانی شرکت نخواهند کرد
آتشسوزی اخیر ۱۰ هکتار از جنگل الیت چالوس را نابود کرد
محسن رضایی: مدتی پس از پیروزی در فاو، ریگان، مکفارلین را مخفیانه به فرودگاه مهرآباد فرستاد
چین، قطع کامل دسترسی به استارلینک با هزاران پهپاد را شبیهسازی کرد
لاریجانی: جنگ ۱۲ روزه از سالها قبل برنامهریزی شده بود
نرخ سوم بنزین منجر به افزایش کرایه تاکسی میشود؟
شمخانی: دریا، اگر روزی ضرورت حکم کند، میدانِ تصمیم است
تغییر چندباره محل قتل یک وکیل دادگستری؛ ماجرا چیست؟
درآمد باشگاه پرسپولیس تا پایان آبانماه چقدر بود؟
توضیحات پلیس درباره شنیده شدن صدای شلیک در افسریه
نداجا به هرگونه تجاوز و تعرض احتمالی پاسخ پشیمانکننده خواهد داد
احتمال آشکارسازی موقعیت مکانی کانالهای تلگرامی بعد از ایکس؟
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
بیوفایی حامیان سابق به رییس
مراسم ختم احمدینژاد!
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران