يکشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۴ 16 November 2025
سه‌شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
کد خبر: ۹۱۴۵۱
معاون سازمان بهزیستی:

هر ساعت ۲ تا ۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت می‌کنند

هر ساعت ۲ تا ۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی فوت می‌کنند
 معاون سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور گفت: طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۲.۸ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید. در افزایش آمار تصادفات، سه عامل نیروی انسانی، جاده‌های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودرو‌ها در این زمینه تاثیرگذارند. روزانه حدود ۵۵ نفر و هر ساعت ۲ تا ۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می‌دهند.

جریمه تخلفات رانندگی از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۳۰ درصد افزایش می‌یابد و نرخ جدید مهم‌ترین تخلفات حادثه ساز اعلام شد.

سید حسن موسوی چلک با اعلام پیوستن به پویش نه به تصادفات گفت: یکی از ویژگی‌های جامعه امروزی بهره گیری بیشتر از صنایع و تکنولوژی‌ها است که در این میان صنعت خودرو جایگاه ویژه‌ای دارد. در همین زمینه یکی از نگرانی‌های که در سال‌های اخیر در کشور ایجاد شده است آمار بالای تصادفات رانندگی و فوتی‌های ناشی از آن است. طبق اعلام پزشکی قانونی، در سال گذشته تعداد تلفات حوادث رانندگی با رشد ۲.۸ درصدی به ۲۰ هزار و ۴۵ نفر رسید. در افزایش آمار تصادفات سه عامل نیروی انسانی، جاده‌های ناایمن و کیفیت پایین ایمنی خودرو‌ها دراین زمینه تاثیرگذارند، علیرغم این که در سال‌های گذشته روند فوتی‌ها از حدود ۲۷ هزار  به حدود ۱۶ هزار نفر کاهش پیدا کرده بود ولی در سال گذشته افزایش مرگ و میر را داشتیم  که روزانه حدود ۵۵ نفر و هر ساعت ۲ تا ۳ نفر بر اثر تصادفات رانندگی در ایران جان خود را از دست می‌دهند.

وی افزود: برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهند که سه پنجم علت اصلی تصادفات نیروی انسانی (عامل رفتاری) است. حال که علیرغم اقدامات و تلاش‌های ارزنده پلیس در این زمینه موفق به کاهش چشمگیر کشته‌شدگان نشدیم و نتوانستیم برای داشتن جاده‌های ایمن و خودرو‌های با کیفیت خواسته‌هایمان را عملیاتی کنیم؛ لذا می‌توان با راه اندازی پویش‌های مختلف از جمله پویش نه به تصادف هشدار‌ها را به عامل انسانی بدهیم چراکه معتقدیم پیامد‌های فوتی‌ها در قالب زنان سرپرست خانوار، فرزندان بی سرپرست و … و معلولیت‌های ناشی از تصادفات منجربه بزرگتر شدن سازمان‌های اجتماعی ایران برای ارائه خدمات می‌شود که بارمالی زیادی را بر دوش دولت می‌گذارد و از همه مهمتر نیروی انسانی به عنوان مهمترین منبع توسعه کشور را ازچرخه فعالیت خارج می‌کند. در این میان آسیب پذیری کودکان و نوجوانان و جوانان که آینده سازان کشور هستند برای ما بسیار گران خواهد بود.

موسوی چلک گفت: ما نمی‌توانیم بنشینیم و بعد از تصادفات به فکر ارائه خدمت به بازماندگان این حوادث باشیم. با این باورکه «پیشگیری بهتر از درمان است» برای نوروز سال ۱۴۰۴ با این پویش همراه می‌شوم. بدون شک در چنین شرایطی علاوه بر تدوین ضوابط و مقررات قانونی می‌بایست نسبت به اخلاق رانندگی اخلاق حرفه‌ای در رانندگی هم توجه ویژه کرد. موضوعی که نشان می‌دهد علاوه بر رعایت قوانین و مقررات رانندگی می‌بایست به باید‌ها و نباید‌های اخلاقی که جنبه قانونی هم ندارند، توجه شود؛ لذا هم رعایت قوانین و مقررات و هم اصول اخلاق در رانندگی به عنوان اصول اخلاق حرفه‌ای در رانندگی قلمداد می‌شوند. در واقع وجدان اخلاقی مردم می‌تواند مهمترین مولفه در توجه به این قوانین، مقررات و اصول اخلاق باشد که می‌تواند در ارتقای کیفی رانندگی و کاهش تصادفات و پیام‌های منفی ناشی از آن کمک شایان کند.

منبع:ایسنا

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

خداحافظی قریب‌الوقوع عارف از معاون اولی | مومنی و جهانگیری گزینه‌هایی جایگزینی عارف | شانس مومنی بیشتر است | جانشین احتمالی مومنی در وزارت کشور کیست؟

زاکانی، حوض مدور تئاتر شهر را با خاک یکسان کرد

مسیح مهاجری درباره تاسیس اندیشکده برای مرحوم رئیسی: مردم از قدیس‌پروری‌ها با هزینه بیت‌المال استقبال نمی‌کنند | عطر آنست که خود ببوید نه آنکه عطار بگوید

احساسات در بازار رمزارزها وخیم شد

پازل گمشده در دومینوی رکوردهای طلای جهانی

آغاز پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذرماه از امروز

خروج ۴۷۰ هزار اتباع غیرمجاز در ۵۰ روز؛ ۳هزار کلاس درس خالی شد

این خودروهای داخلی میلیاردی قیمت خوردند +جدول

وزیر خارجه ترکیه: آنکارا در صورت لزوم، نیروی نظامی به غزه اعزام می‌کند

سد‌های تهران فقط تا آخر آبان آب دارند | از قطرات پایانی سدها استفاده می‌کنیم

انتصاب معتمد جریان جلیلی - پایداری در دولت چهاردهم؛ روزنامه اصلاح‌طلب: نخبگان طرفدار پزشکیان در کنج عزلت به سر می‌برند

مشتریان با این خودروها خداحافظی کردند +جدول

سفارت روسیه در واشنگتن: پنجره‌ای برای عادی‌سازی روابط با آمریکا باز شده

تصمیم‌گیری برای اصلاح قیمت بنزین ناگزیر است، فرقی ندارد دولت پزشکیان باشد یا دولتی دیگر

پیشنهاد سردبیر
زندگی