به گفته یکی از رانندهها، تعداد خودروهای پشتمرز مانده ۴ هزار و ۵۰۰ و تعداد خودروهایی که در گمرک ایران ترخیص نشده هزار و ۵۰۰ خودرو است. بنابراین در مجموع ۶ هزار خودرو که این رانندهها خریدهاند اما اجازه ورود به کشور را پیدا نکرده است. میگویند که این خودرو ارزشی بیش از ۴۰ هزار یورو داشته است و حتی برخی برای ثبت سفارش تا یک میلیارد تومان هم پول دادهاند. اما حالا همه پول آنها دستکم بیش از یک سال است که بین زمین و هوا معلق مانده است. چون مشخص نیست که این خودروها چه سرنوشتی پیدا میکنند. به گفته خودشان در این مدت آنها مطالبه خود را از نهادهای مختلف مطرح کردهاند اما همچنان به نتیجه مشخصی نرسیده است. یکی از رانندهها میگوید گروههایی که خودرو چینی وارد میکنند اجازه واردشدن این ۶ هزار خودرو که به گفته خودشان «اروپایی» است را نمیدهند.
سال ۹۷، پس از خروج آمریکا از توافق هستهای، واردات کالاهای بسیاری ممنوع شد که خودرو یکی از آنها بود. این ممنوعیت به دلیل کمبود ارز برای واردات تعیین شده بود. سه سال بعد اما، یعنی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ مجلس واردات خودرو را در قالب مصوبهای تصویب کرد و در قانون بودجه ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نیز اجازه واردات خودرو را داد. حتی در این مصوبه اجازه واردات خودرو کارکرده با شرایط خاصی نیز داده شده بود. با این همه این مصوبه هنوز اجرایی نشده و واردات خودرو در عمل به واردات خودروهای چینی از سوی چند شرکت بزرگ تقلیل پیدا کرده است. در این میان مشکلاتی اعم از تخصیص ارز، تحریم و عدم همکاری شرکتهای خارجی و مشکلاتی در ثبت سفارشها نیز وجود داشته که باعث شده مصوبه واردات خودروی نو و کارکرده عملا اجرایی نشود.
بیشتر بخوانید:
سرنوشت واردات خودرو چه شد؟ | ذینفعان وارد نشدن خودرو چه کسانی هستند؟
در قانون بودجه ۱۴۰۴ نیز میان مجلس و شورای نگهبان و مجمع تشخیص بر سر واردات خودرو اختلاف نظر وجود داشت. نمایندگان اغلب حامی واردات خودرو، کاهش تعرفه واردات به ۶۰ درصد و تخصیص دستکم ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار برای واردات بودند. به گفته نمایندگان دولت برای واردات خودرو مدعی کمبود ارز است که بیش از ۸ میلیارد دلار ارز برای واردات قطعات خودروسازهای داخلی تخصیص داده است. خودروسازهایی که نارضایتی عمومی از کیفیت آنها بسیار بالاست و بسیاری بازار انحصاری داخلی را یکی از دلایل افت کیفیت و افزایش خودروهای این خودروسازان میدانند.
در چنین شرایطی مجلس کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد و وتخصیص ارز برای واردات را در بودجه ۱۴۰۴ تصویب کرد. حتی براساس مصوبه مجلس هر شخص ایرانی میتواند با ارز شخصی اقدام به واردکردن خودرو کند. اما مجمع تشخیص مصحلت نظام به مصوبه مجلس ایراد گرفت و تخصیص ارز را کاهش داد. اقدامی که با واکنش سران قوا مواجه و به گفته رییس مجلس با مصوبه سران قوا دوباره ارز واردات به ۳ میلیارد دلار افزایش یافت. با این همه، در نهایت این دولت است که باید این مصوبات را در قالب آییننامه اجرایی ابلاغ کند. دولت همچنان بر تعرفه ۱۰۰ درصدی واردات و کاهش ارز برای واردات خودرو تاکید دارد و به همین دلیل به نظر میرسد مصوبات مجلس در قانون بودجه درباره واردات خودرو، در سال ۱۴۰۴ نیز به سرنوشت مصوبات سه سال قبل دچار شود.
بیشتر بخوانید:
سرنوشت واردات خودرو چه میشود؟
در این میان با وجود تمام چالشهایی که درباره واردات خودرو وجود دارد، باید دید مطالبه رانندههای کامیون و ۶ هزار خودرویی که آنها مدعی پشت مرز ماندن آنها هستند، به کجا میرسد.
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
جشنی برای کودکان کار
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش