علیرضا کاظمی با بیان اینکه «بزرگترین فصل مشترک دولت و ملت، آموزش پرورش است»، تصریح کرد: این وزارتخانه ۱۷ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم دارد و از همین طریق با ۳۰ میلیون ولی دانش آموزان نیز ارتباطی مستقیم و تنگاتنگ دارد، که این جمعیت قابل توجه میتواند پرچم دار یک گفتمان جدید در کشور برای فرهنگ سازی و نهادینه کردن آن در سطح جامعه باشد.
وی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل اصلی بروز ناترازیها مصرف بیش از حد منابع است، اظهار کرد: اگر فرهنگ مصرف انرژی در کشور اصلاح شود از محل صرفه جویی این منابع( در بخش های مختلف آب، برق، گاز، بنزین، نان، برنج و ....) می توانیم ذخیره بسیار خوبی برای اجرای هزاران پروژه زیرساختی را در کشور تامین کنیم.
به گفته وی، هیچ نهاد، سازمان و مجموعهای در کشور این ظرفیت و اثرگذاری را ندارد و در صورت توجه به این مهم و سرمایه گذاری برای بهره برداری موثر از این قابلیت، به خوبی می توان در قالب یک حرکت فرهنگی بلندمدت و هدفمند، بسیاری از چالش ها و مشکلات موجود در کشور را در قالب یک کار فرهنگی ماندگار و اثربخش در عرصه های قانونمداری، نظم و انضباط، با کمترین هزینه حل کرد.
وزیر آموزش و پرورش در خصوص توجه و اهتمام ویژه رییس جمهور به نظام آموزشی کشور که اجرای نهضت عدالت آموزشی محصول همین توجه و رویکرد اساسی است، گفت: رییس دولت چهاردهم یک درک، نگاه و اقدام متفاوتی در مقایسه با روسای جمهور پیشین نسبت به وزارت آموزش و پرورش دارد، هر چند تمامی دولت های گذشته(بعد از انقلاب) خدمات و اقدامات زیادی را در این حوزه انجام داده اند اما دکتر پزشکیان با نگاهی راهبردی به آموزش و پرورش، این وزارتخانه را نقطه آغاز تحول پایدار در کشور میداند.
به گفته کاظمی، آموزش و پرورش و جایگاه معلم همواره مورد توجه دولت ها قرار داشته، اما این تفکر فقط در مرحله گفتمان و نظر بوده و هیچ وقت منجر به یک اقدام موثر با دستاوردی عینی نشده است.
وی تصریح کرد: معلمان و جامعه تعلیم و تربیت کشور همواره از وجود یک شکاف عمیق میان نظر(گفتمان) و عمل رنج برده است و برهمین اساس می توان گفت که دکتر پزشکیان تنها رئیس جمهوری هستند که با باوری عمیق، اعتقادی راسخ و محکم و عمل به این باور، اهتمامی جدی به موضوع آموزش و پرورش و حل چالش های آن دارد.
کاظمی اظهار کرد: نخستین جلسه رسمی دولت پس از پایان جنگ ۱۲ روزه تحمیلی، به دستور رییس جمهور با موضوع آموزش و پرورش و عدالت آموزشی برگزار شد، برگزاری جلسه با محور عدالت آموزشی در شرایط خاص آن روزهای کشور، نشان دهنده نوع نگاه و اهتمام ویژه دکتر پزشکیان برای ایجاد تحول ساختاری در نظام تعلیم و تربیت است.
وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: اعتقاد و باور رییس جمهور به این حوزه جدای از نهضت بزرگ عدالت آموزشی و ساخت و توسعه مدارس در نقاط مختلف کشور، در بخش های دیگر این وزارتخانه نمود عینی وبارزی دارد که به عنوان مثال، ۱۴۰۳ بهترین سال فعالیت وزارت آموزش و پرورش در حوزه مالی و اعتباری بود.
کاظمی تصریح کرد: برای نخستین بار در طول ۴۶ سال گذشته، سال ۱۴۰۳ را بدون کوچکترین بدهی به معلمان به پایان رساندیم به نحوی که تمامی حق و حقوق و مطالبات معلمان در طول سال به طور کامل پرداخت شد که دستیابی به این موفقیت برای اولین بار در چهار دهه گذشته، نشانه حمایت و توجه ویژه رییس جمهور و مجموعه دولت به تعالی آموزش و پرورش و ارتقای جایگاه معلم است.
کاظمی گفت: در راستای اجرای این نهضت ملی و مردمی بزرگ، تاکنون هفت هزار و ۳۶۴ پروژه در قالب نظام مسایل آموزشی کشور برای سال جاری طراحی و تعریف شده که البته هر هفته، به تعداد پروژههای اجرایی این نهضت براساس نظام مسائل آموزشی افزوده میشود.
وی افزود: این نهضت و پروژه های تعریف شده آن، اجزای متفاوتی دارد که از آن جمله می توان به ساخت و بهسازی مدارس، ایجاد و توسعه فضاها و امکانات ورزشی، تخریب ساختمان های غیراستاندارد و جایگزینی مدارس نوساز و مجهز، حذف مدارس سنگی و کانکسی در سطح کشور به ویژه مناطق محروم، بهینه سازی سامانه های سرمایشی و گرمایشی مدارس(برچیده شدن کامل بخاری و لوازم نفت سوز) اشاره کرد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: امسال و در بخش توسعه زیرساخت، فضا و امکانات ورزشی، ۲۸۰۰ پروژه ساخت و توسعه فضای ورزشی در مدارس سراسر کشور تعریف و اجرایی شده است، ضمن اینکه در خصوص حذف مدارس سنگی و کانکسی نیز عملیات ساخت حدود ۲ هزار مدرسه جدید در مناطق محروم و کم برخوردار کشور آغاز شده که با ساخت و جایگزینی آنها، تا پایان سال، هزار مدرسه سنگی و حدود هزار مدرسه کانکسی در کشور حذف می شود.
وی تصریح کرد: پیرو دستور و تاکید ویژه رییس جمهور برای اجرای کامل پروژه های نهضت عدالت آموزشی تا دستیابی به اهداف موردنظر، یک سازماندهی مشخصی انجام و برای هر کدام از پروژه ها یک تیم اجرایی تشکیل و برای هر تیم هم یک مسئول انتخاب شده، ضمن اینکه فرآیند اجرا و پیشرفت پروژه ها به صورت دقیق تعریف شده است، در مجموع باید بگویم که از تمامی ظرفیت های موجود در کشور، مسئولیتهای اجتماعی توان و مشارکت مردم ، دانش آموزان و مدیران و معلمان برای اجرای نهضت استفاده کرده ایم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه روند اجرای پروژه های نهضت عدالت آموزشی در سطح کشور با دقت و به صورت روزانه رصد و گزارش گیری می شود، تاکید کرد: در این خصوص هر هفته نشستی با حضور معاونان و مدیران ستاد وزارتخانه و حضور آنلاین(ارتباط تصویری و برخط) مدیران کل استان ها برگزار و گزارش دقیق روند اجرا و پیشرفت پروژه ها و مشکلات احتمالی ارائه و بررسی می شود.
کاظمی گفت: همچنین یک اتاق وضعیت هم در ستاد وزارتخانه برای پروژه ها تشکیل شده که به صورت آنلاین و لحظهای تمامی پروژهها به تفکیک و با جزییات رصد و گزارش ها به صورت روزانه تهیه و ارائه می شود.
کاظمی افزود: در این طرح جدای از نوسازی مدارس، ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت نیز مورد توجه قرار دارد و در راستای ارتقای کیفی آموزش، چندین برنامه به عنوان جوهره اصلی طرح شهید عجمیان تهیه و تدوین شده است.
وی اظهار کرد: رنگ آمیزی کلاس، نقاشی دیوار با استفاده از اشعار ملی و حماسی، نقشه و هویت ایرانی، محوطه سازی، آسفالت محوطه، ایزوگام سقف و تعویض دستگیره در و پنجره ها از جمله کارهای طرح شهید عجمیان در بهسازی فضاهای آموزشی است که با مشارکت فعال مربیان، معلمان و مدیران، دانش آموزان و اولیا اجرا می شود.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از تمامی ظرفیت های موجود کشور در بخش های مردمی، دولتی و خصوصی برای اجرای نهضت عدالت آموزشی استفاده می کنیم، گفت: در این خصوص باید یادی کنیم از سردار رشید اسلام سردار سلامی فرمانده فقید سپاه پاسداران، که مشتاقانه و بدون کمترین ادعا و چشم داشتی سهم بزرگی از اجرای پروژه را عهده دار شدند.
کاظمی گفت: برای همکاری و استفاده از توان سپاه پاسداران در اجرای پروژه ها به دیدار سردار سلامی رفتیم و با ارائه گزارشی از فرایند پروژه و اهداف آن، خواستار همکار یو مشارکت مجموعه سپاه شدیم ، سردار شهید با تاکید بر اینکه از کمک به دولت و به خصوص آموزش و پرورش دریغ ندارم و هر چه بخواهید انجام خواهیم داد، احداث هفت هزار مدرسه در کشور توسط سپاه را برعهده گرفته و همانجا در نامه درخواست ما ، دستور احداث این تعداد مدرسه را کتبا صادر کردند.
وی افزود: براساس توافق حاصله قرار شد مدارس ظرف سه سال احداث شود، ۲۰۰۰ مدرسه در سال جاری، ۲۵۰۰ مدرسه سال آینده بعد و ۲۵۰۰ مدرسه هم در سال سوم توسط سپاه احداث خواهد شد که برهمین اساس زنگ جهاد مدرسه سازی برای آغاز عملیات اجرایی پروژه در مرحله اول(۵۰۰ مدرسه) به زودی نواخته خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: چند روز پیش تفاهم نامههایی با ۵ شرکت بزرگ صنعتی کرمان به امضا رسید که این دستگاهها به همراه وزرای مربوطه پای کار آمدهاند تا ۸۵۰ کلاس درس و ۶ هنرستان بزرگ مقیاس را در مناطق محروم کشور احداث کنند.
کاظمی ادامه داد: همچنین بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت و بنیاد علوی هم پای کار آمده و احداث هزار مدرسه برای جایگزینی مدارس کانکسی و حدود هزار مدرسه جایگزین مدارس سنگی را در مناطق محروم را متعهد شدند که عملیات ساخت آنها نیز آغاز شده است.
وزیر آموزش و پرورش به مشارکت فعال و ارزشمند خیرین مدرسه ساز اشاره کرد و گفت: نباید از همراهی و مشارکت ارزشمند و قابل توجه خیرین در عرصه ساخت و ساز مدارس کشور غافل شویم، سال گذشته مجمع حدود ۱۸.۶ هزار میلیارد تومان برای ساخت مدارس مشارکت(سرمایهگذاری) کردند و امسال هم رقم بسیار قابل توجهی را در نظر گرفته اند که قطعا دوستان مجمع خیرین اطلاع رسانی خواهند کرد.
کاظمی همچنین به موضوع جذب معلم و رفع کمبود آموزگار در نظام آموزشی هم اشاره کرد و گفت: در سال تحصیلی جدید مشکل کمبود معلم را نداریم، با توجه به استخدام نیروهای جدید از شرایط بحرانی موجود عبور خواهیم کرد که البته یک اتفاق بزرگ در عدالت آموزشی به حساب خواهد آمد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با اشاره به اینکه سال تحصیلی آینده آغاز یک تحول عظیم در عرصه تعلیم و تربیت خواهد بود، افزود: موضوع ارتقای کیفیت تعلیم و تربیت (در راستای نهضت عدالت آموزشی) به عنوان یکی دیگر از برنامه های تحولی در آموزش و پرورش، مبتنی بر سه مؤلفه اصلی شامل احداث فضاهای فیزیکی و توسعه زیرساختها و تامین تجهیزات است که همزمان در هر سه حوزه برنامه ریزی و کارها آغاز شده است.
وی با بیان اینکه برای همه این موارد سامانه های مشخص و مجزا طراحی و راه اندازی شده است، گفت: یکی دیگر از اقدامات تحولی در آموزش و پرورش توانمندسازی و کارآمدی معلمان و مدیران برای ایجاد تحول در آموزش و کلاس درس است که این موضوع در بخش تحول در کلاس درس، توانمندسازی معلمان و توانمندسازی مدیران اجرایی شده است.
وزیر آموزش و پرورش در ابتدای این گفت وگویی مفصل ضمن گرامیداشت ۱۷ مرداد و یاد و خاطره شهدای رسانه و تبریک روز خبرنگار، گفت: خبرنگاران پرچمداران ایجاد امید و روایتهای درست از اتفاقات جامعه و حلقه اتصال و پل ارتباطی میان دولت و ملت هستند؛ دستگاههای اجرایی ما باید قدر این بخش حیاتی و راهبردی را به خوبی بداند.
منبع:ایرنا
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
در گفتوگو با سیدهادی میرعلمی مطرح شد
یارانه سوخت هواپیما؛ چاهی بیانتها از جیب فقرا به کام ثروتمندان
اعترافات جاسوس ایران در تل آویو
جشنی برای کودکان کار
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش