نرخ پالایش نفت چین در ماه میلادی گذشته، به ۱۴.۸۵ میلیون بشکه در روز رسید که در مقایسه با ژوئیه سال ۲۰۲۴، افزایش ۸.۹ درصدی داشت، اما در عین حال، نسبت به ژوئن سال ۲۰۲۵، کاهش ۲ درصدی نشان داد. با این حال، نرخ استفاده از ظرفیت پالایشگاههای چین هم بر مبنای سالانه و هم بر مبنای ماهانه افزایش یافته است و این امر، تصور بهبود تقاضا را تقویت میکند.
چین از مارس امسال در حال افزایش ذخایر نفت خام خود بوده است و اگرچه این کشور آمار ذخایرش را رسما فاش نمیکند، رویترز میزان این ذخایر را برای هفت ماه اول سال جاری، حدود ۹۸۰ هزار بشکه در روز محاسبه کرده است.
همین ذخیرهسازی نفت بود که واردات نفت خام چین را در اوایل امسال افزایش داد و این برداشت گمراهکننده مطرح شد که رشد واردات، ناشی از بهبود چشمانداز تقاضای این کشور بوده است.
چین بزرگترین محرک تقاضا برای نفت در جهان بوده است. با این حال، این وضعیت، با هجوم خودروهای برقی مقرون به صرفه و یارانههای سخاوتمندانه دولتی با هدف تحریک تقاضا برای این خودروها، تغییر کرده است. کامیونهای الانجی نیز تقاضا برای نفت را در چین کاهش دادهاند و به گفته برخی از تحلیلگران، اکنون کامیونهای برقی در حال پیوستن به قاتلان تقاضا برای نفت در بزرگترین واردکننده جهان هستند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، اکنون، تحلیلگران انتظار دارند که رشد تقاضای چین برای قبل از سال 2030 به اوج خود خواهد رسید و این کشور جای خود را به هند به عنوان محرک اصلی تقاضا برای نفت خام میدهد. علاوه بر خودروهای برقی، تحلیلگران نرخ رشد کندتر اقتصاد چین، کاهش جمعیت و ثابت ماندن مالکیت خودرو در بزرگترین بازار خودروهای برقی جهان را از جمله عوامل دیگر تاثیرگذار بر این اتفاق میدانند.
منبع:ایسنا
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
در گفت وگوی محمد منظرپور با مازیار خسروی بررسی شد
در گفتوگو با سیدهادی میرعلمی مطرح شد
یارانه سوخت هواپیما؛ چاهی بیانتها از جیب فقرا به کام ثروتمندان
جشنی برای کودکان کار
جزیره به روایت یکی از قدیمیترین ساکنانش