شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ 08 November 2025
شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۷۵

سیاست جدید تخصیص ارز به خودروسازان اعلام شد

سیاست جدید تخصیص ارز به خودروسازان اعلام شد
به گفته دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه، در پی مذاکرات وزیر صنعت، معدن و تجارت با رئیس کل بانک مرکزی، مقرر شده تسهیلات ۴۰ همتی که پیش‌تر برای حمایت از خودروسازان در نظر گرفته شده بود، به‌صورت مستقیم به قطعه‌سازان و زنجیره تولید پرداخت شود. همچنین طبق تصمیم جدید، اولویت تامین ارز به خودروهایی اختصاص می‌یابد که عمق ساخت داخل بالاتری دارند.

به گزارش روزنامه اینترنتی فراز، مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان و زیان انباشه صنعت خودرو، یکی از مهترین چالش‌هایی است که صنعت خودرو کشور امروز به آن گرفتار شده؛ به طوریکه مطالبات معوق زنجیره تامین از خودروسازان کشور در حال حاضر ۱۶۰ همت است که حتی  ۴۰ هزار میلیارد تومان آن از سررسید گذشته و هنوز تعیین تکلیف نشده است.

از سوی دیگر نیز، عدم تمدید مجوز بانک مرکزی در خصوص معافیت دو خودروساز از سیاست‌های خاص نظارتی و تخصیص منابع نتوانسته آنگونه که باید زنجیره‌ تولید خودرو را از ابزارهای تامین مالی بهره‌مند کند و مجوز بانک مرکزی در خصوص معافیت دو خودروساز بزرگ داخلی از سیاست‌های خاص نظارتی هرساله تمدید و این دو خودروساز را از شمول ذینفع واحد به شرکت‌های همگروه خود معاف می‌کرد که قرار بود در جلسه هفته گذشته (ششم آبان ماه) هیئت عالی بانک مرکزی این مصوبه تصویب شود تا منابعی که بر اساس افزایش نرخ تورم هر ساله باید به تولید اختصاص داده شود تامین و تولید داخلی متوقف نشود.

به نوشته ایسنا، حال گویا جلسه هفته گذشته هیئت عالی بانک مرکزی و همچنین جلسه وزیر صمت با رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه نشست هفتگی هیئت دولت، به توافقاتی منجر شده که نتیجه آن می‌تواند در کاهش زیاد انباشه و مطالبات قطعه‌سازان از خودروسازان به ویژه دو خودروساز بزرگ داخلی، نقش مهمی داشته باشد.

در این رابطه آرش محبی‌نژاد - دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان خودرو -  گفت: مطابق شنیده‌ها در جلسه هفته گذشته هیئت عالی بانک مرکزی، در مرحله نخست مقرر شده تا محدودیت‌های نظارتی بانک مرکزی و نظام بانکی در خصوص دو خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو و سایپا مطابق روال سابق، تعلیق شود تا این دو شرکت بزرگ بتوانند فعالیت مالی و بانکی خود را انجام دهند.

وی افزود: در ابتدا باید این محدودیت برداشته می‌شد تا خودروسازان بتوانند تسهیلات دریافت کنند، بنابراین این گام نخست و پیش نیاز تصویب تسهیلاتی بوده که بر اساس آن مقرر شده بود تا به دو خودروساز داخلی هر کدام ۲۰ همت تسهیلات اعطا شود.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه تصریح کرد:در ادامه این موضوع، وزیر صمت در حاشیه جلسه هیئت دولت به توافقاتی با رئیس کل بانک مرکزی رسید به طوریکه، بانک مرکزی موافقت کرده است که ۴۰ همت تسهیلات مذکور به شرط واریز مستقیم به قطعه‌سازان به جای خودروسازان، اعطا شود و به عبارتی پول و منابع مالی این تسهیلات را زنجیره تولید خودروسازی (قطعه سازان) دریافت می‌کند، اما تسهیلات بر عهده خودروسازان خواهد بود.

محبی نژاد در پایان خاطرنشان کرد: طبق تصمیمات مطرح‌شده، اولویت تخصیص ارز به خودروهایی داده خواهد شد که عمق ساخت داخل بیشتری دارند و در مقابل، مونتاژکاران سهم کمتری از ارز دریافت می‌کنند. به این ترتیب، قطعه‌سازان داخلی در اولویت نخست تامین ارز قرار خواهند گرفت تا زنجیره تولید و تامین داخلی با کمترین چالش ممکن به فعالیت خود ادامه دهد.

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

مرگ یک رفتگر دیگر در تهران بر اثر تصادف | چهار رفتگر دیگر هم نهم آبان‌ماه در اتوبان‌های تهران جان باختند

پدر دانشجوی اهوازی درباره خودسوزی فرزندش درخصوص تخریب واحد اغذیه‌فروشی: یکی از مأموران شهرداری گفت، بسوزان ببینم چطوری می‌سوزی!

پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به سوالی درباره توافق دولت برای رفع فیلتر تلگرام

وثیقه ۲۰۰ میلیارد تومانی آقای سوپراستار؟ | وکیل پژمان جمشیدی: در چندین سال وکالت خودم، چنین وثیقه‌ای تا به حال ندیده‌ام!

اقدام عجیب و خارج از عرف سیاسی الحلبوسی در انتخابات

بازداشت یکی از مدیران سازمان‌های شهرداری کرمانشاه

توانیر: ۱۳ میلیون ایرانی در حوزه استخراج غیرمجاز رمز ارز فعالیت می‌کنند

شاخص بازار بورس؛ شنبه ۱۷ آبان‌ ۱۴۰۴

الهام علی‌اف: برنامه "بازگشت بزرگ" در حال اجرا است

اردوغان ضمن تبریک به «الهام علی‌اف»: پیروزی باکو در قره‌باغ موازنه ژئوپلتیک اروپا و آسیا را تغییر داد

برنامه دولت برای کاهش نرخ تورم در کشور

وزیر نیرو: شاید مجبور شویم بعضی شب‌ها فشار آب را صفر کنیم

سخنگوی دولت: سیاست ارز ترجیحی همچنان ادامه دارد

نخستین قطار ترانزیتی روسیه وارد بندر خشک ریلی تهران شد

پیشنهاد سردبیر
زندگی