تا وقتی قدرت ذینفعان از بین نرود، صنعت خودروسازی اصلاح نمیشود
به گزارش روزنامه اینترنتی فراز؛ روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: این نخستین بار نیست که یک رئیسجمهور مستقیماً به عملکرد خودروسازان اعتراض میکند؛ پیش از این نیز رئیس دولت سیزدهم در اسفند ۱۴۰۰ طی بازدید از ایرانخودرو هشت دستور ویژه از جمله ممنوعیت استفاده از قطعات بیکیفیت صادر کرده بود.
با وجود ورود جدی دو رئیسجمهور، امیدِ تغییری در وضعیت تولید خودرو دیده نمیشود. در سالهای اخیر همواره با استناد به حفظ اشتغال و حمایت از تولید داخلی، در مسیر واردات خودرو محدودیت ایجاد شده است. پرسش اساسی این است که چرا خودروسازان با وجود هشدارهای سیاسی و اجرایی، همچنان مسیر قبلی خود را ادامه میدهند؟ پاسخ را میتوان در نقش ذینفعان رانتی و ذینفعان معیشتی جستوجو کرد.
ذینفعان رانتی گروههایی هستند که از ارتباط نزدیک با سیاستگذاران امتیازهای ویژه میگیرند و از تغییر سیاستها زیان میبینند. خودروسازان در ایران یکی از بزرگترین این گروهها محسوب میشوند و سالهاست با عنوان حمایت از تولید ملی و اشتغال، بخش قابل توجهی از منابع را جذب میکنند. براساس آمار بانک مرکزی، صنایع حمل و نقل و خودرو از ابتدای سال تا ۲۶ آبان مجموعاً ۵.۵ میلیارد دلار ارز دریافت کردهاند؛ یعنی ۱۵ درصد از کل ارز تخصیصی کشور.
این صنعت درحالی با زیان انباشته ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی (طبق گفته دبیر انجمن صنایع همگن) و بحران نقدینگی مواجه است که وزارت صمت نیز از پرداخت ۴۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به خودروسازان و قطعهسازان خبر میدهد. چنین اعدادی نشان میدهد که خودروسازان حتی بدون اصلاح ساختار، همچنان قادرند منابع جدید جذب کنند. در کنار ذینفعان رانتی، گروه بزرگی از ذینفعان معیشتی قرار دارند؛ افرادی که معیشتشان مستقیم یا غیرمستقیم به صنعت خودرو وابسته است. سال گذشته ۵۵ هزار و ۵۷۷ نفر در ایرانخودرو و ۴۳ هزار و ۵۱۶ نفر در سایپا مشغول بودهاند؛ در مجموع حدود ۹۹ هزار نفر. با احتساب زنجیره تأمین، نمایندگیها و خدمات پس از فروش، این رقم به ۸۰۰ هزار نفر میرسد. این گروه بزرگ، سپر دفاعی صنعت خودرو شدهاند، زیرا هر اصلاح ساختاری را تهدیدی برای امنیت شغلی خود تلقی میکنند.
در دهههای اخیر، خودروسازان بارها با تکیه بر همین ذینفعان معیشتی توانستهاند طرحهایی را به نام حمایت از تولید داخلی پیش ببرند که در عمل جز توزیع رانت نتیجهای نداشته است. این ساختار پیچیده، همراه با توانایی تأثیرگذاری بر روند سیاستگذاری، باعث شده اصلاحات واقعی در صنعت خودرو بارها متوقف شود و زیان انباشته همچنان افزایش یابد.
واقعیت این است که هشدار سیاسی، دستور اجرایی یا تهدید به قطع امتیازات تا زمانی که شبکه منافع پیرامون صنعت خودرو دستنخورده باقی بماند، اثر محسوسی نخواهد داشت. اصلاح این صنعت نه با تذکرهای تکراری، بلکه با کاهش قدرت ذینفعان، شفافسازی منافع و حذف امتیازات غیررقابتی امکانپذیر است.
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
علی ربیعی: راه حل مسائل باید از حوزه فرهنگ و ارتباطات اجتماعی شکل بگیرد
ترامپ: رئیس فدرال رزرو بعدی را انتخاب کردم
قیمت دلار، یورو و سایر ارزها؛ چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴
محبوبیت ترامپ به پایینترین حد از زمان ورود مجدد او به کاخ سفید رسید
قیمت طلا و سکه در بازار؛ چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴
راهحل فوری عبور از بحران آب اجرای مفاد سند ملی امنیت غذایی است
خودروهای حامل اتباع غیرمجاز «بمب متحرک» در جادهها
تا وقتی قدرت ذینفعان از بین نرود، صنعت خودروسازی اصلاح نمیشود
کمال خرازی: نمیدانیم نطنز و فردو چقدر آسیب دیدهاند | فتوای رهبری درمورد سلاحهای هستهای قابل تغییر نیست
توضیحات رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم درباره تعطیلی دوروزه مدارس در این استان
حمید ابوطالبی خطاب به پزشکیان: انتقال کانالهای میانجیگری از عمان و قطر به عربستان، بهترین تصمیم راهبردی در شرایط کنونی است
فرزند کاظم صدیقی درگذشت
زرشک ایرانی به کدام کشورها صادر میشود؟
آتشسوزی مهیب در جنوب ژاپن؛ بیش از ۱۷۰ ساختمان درگیر شدند
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
بیوفایی حامیان سابق به رییس
مراسم ختم احمدینژاد!
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران