جزئیاتی جدید درباره محدوده طرح ترافیک تهران
یکی از موضوعاتی که در سالهای اخیر به مطالبه و انتقاد شهروندان و برخی از مسئولان تبدیل شده بود، ورود آزادانه خودروهای پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش آلودگی هوا بوده است.
شهروندان تهرانی که قصد ورود به محدوده طرح ترافیک را دارند، باید نسبت به رزرو مجوز ورود به این محدوده اقدام کنند؛ این امر از طریق رزرو روزانه، هفتگی یا فصلی انجام میشود. ورود به محدوده کاهش یا همان زوج یا فرد سابق نیز برای هر خودرو، ۲۰ روز در فصل مجاز است و ورود بیش از تعداد تعیینشده مشمول پرداخت هزینه میشود.
فلسفه اصلی ایجاد محدوده طرح ترافیک و طرح کاهش، ایجاد محدودیت برای تعداد خودروهای ورودی به مرکز شهر است؛ اما در صورت ضرورت، شهروندان با پرداخت هزینهای که از آن به عنوان عوارض ورود به محدوده طرح یاد میشود، مبلغی در ازای عارضهای که به دلیل آلوده کردن هوا به شهر وارد میکنند، میپردازند و اجازه ورود به این محدوده را پیدا میکنند.
با این حال، علیرغم اینکه تهرانیها طبق دستورالعملی که مدیریت شهری در این زمینه تعریف کرده موظف به پرداخت هزینه ورود به محدودههای مذکور هستند، خودروهای پلاک شهرستان آزادانه در این محدودهها تردد میکنند.
آلایندگی خودروهای پلاک شهرستان
این در حالی است که براساس مطالعات سیاهه انتشار شهرداری تهران، میزان تولید و انتشار آلایندگی سالانه خودروهای پلاک شهرستانی در شهر تهران در بخش آلایندههای گازی ۷۵ هزار تن و در بخش ذرات معلق ۴۱۵ تن برآورد میشود. این میزان نشان میدهد که این خودروها سهمی معادل ۱۱ درصد از کل انتشار آلایندههای گازی و ۴ درصد در ذرات معلق شهر تهران را دارند و سهم خودروهای پلاک شهرستان (غیر تهران) در ترددهای کل خودروهای عبوری شمارششده در بازه یک ماهه در شهر تهران حدود ۲۸.۷ درصد برآورد شده است.
با توجه به موارد مذکور و از آنجایی که نباید تفاوتی بین خودروهای تهران و شهرستان در پرداخت هزینه یا همان عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک قائل شد، مدیران شهرداری در تلاش برای ایجاد سازوکاری بودند تا شرایط پرداخت این هزینه توسط خودروهای پلاک شهرستان نیز فراهم شود.
بر این اساس، حمید برادران، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران، از آغاز اجرای طرحی جامع به منظور شفافسازی پرداخت عوارض خودروهای پلاک شهرستان در پایتخت خبر داد و گفت: به منظور ساماندهی پلاکهای شهرستان و تسهیل فرآیند تعویض پلاک خودروها، طرحی برای تسویه عوارض خودروها آغاز شده است.
وی افزود: بسیاری از شهروندان قانونمدار عوارض خود را از طریق سامانههای شهرداری، مانند “شهرزاد”، پرداخت کردهاند؛ اما برخی شهروندان بهصورت خوداظهاری اطلاعات خودروهای خود را در سامانه ثبت نکرده و باعث انباشت بدهیهای عوارضی شدهاند.
خبرهای مرتبط
ممنوعیت فروش طرح ترافیک در تهران/ جزئیات
جریمه ۳۵۰ هزار تومانی برای تردد در بزرگراه همت؛ اگر این شرایط را نداشته باشید
تسویه حساب کلیه پلاک ها
برادران در توضیحاتی بیشتر گفت: در چارچوب توافقنامهای که میان سازمان حمل و نقل و ترافیک، شرکت کنترل ترافیک تهران و نیروی انتظامی (فراجا) منعقد شده است، مقرر شده که در درگاه و صف انتقال پلاکها در کل کشور هزینههای عوارض شهرداری نیز همانند مالیات، تخلفات و جرایم رانندگی به محض فک پلاک تسویه و پرداخت شود. حداکثر ظرف هفته آینده این موضوع سراسری شده و امکان فرار از آن وجود نخواهد داشت و همه خودروها برای پلاکها نیاز به تسویه حساب دارند.
مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک تهران همچنین خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ورود غیرمجاز به محدودههای طرح کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک، سیستم اطلاعرسانی لحظهای راهاندازی شده است. به محض ورود خودروهای مذکور به این محدودهها، پیامکی برای رانندگان ارسال میشود تا با اطلاع از وضعیت خود، اقدامات لازم از جمله ثبتنام در سامانه شهرزاد و پرداخت عوارض را انجام دهند و از جریمه جلوگیری کنند. عدم پرداخت عوارض منجر به جریمه مشابه عوارض بزرگراهی خواهد شد.
این اقدام بخشی از تلاشهای شهرداری تهران برای کاهش آلودگی و بهبود وضعیت ترافیک با تأکید بر سرمایهگذاری در حمل و نقل عمومی و برقیسازی ناوگانها است.
منبع:تسنیم
هشدار!
فروش خاک کشور قانونی میشود!
در گفتوگوی فراز با دو نماینده مجلس بررسی شد:
چرا مجلس با طرح تفکیک وزارت راه و شهرسازی مخالفت کرد؟
- تازهها
- پربازدیدها
خبر مهم وزیر کار درباره طرح جدید کالابرگ
وزیر صمت: بسیاری از دغدغههای تجار در حال حل شدن است
جامعههای در حال تغییر؛ ازدواجهای عجیب با هوش مصنوعی!
مایکروسافت بزرگترین مغز مصنوعی جهان را ساخت!
کاهش ۳۰ درصدی عملکرد بانک کشاورزی با مدیریت متقی نیای جوان!
این ۶ نشانه را درباره حافظه جدی بگیرید
تهاتر اف-۳۵ با پیمان ابراهیم
هشدار امآی۵ درباره جاسوسی چین از قانونگذاران انگلیسی
زمستان بیت کوین آغاز شده است | ۳۰ میلیارد دلار در یک هفته به باد رفت
نابرابری حقوقی و پیامدهای خانوادگی؛ «حق طلاق»؛ تبعیض یا انحصار زندگی مشترک در دست مردان؟
اسرائیل اینگونه گوشی موبایل را هک و صاحبش را ترور میکند!
کاهش ۱۵ درصدی نیروی انسانی، عملاً امکانپذیر نیست
۲۹ میلیون گیمر در ایران به طور میانگین، روزانه ۸۳ دقیقه بازی میکنند
معاون پزشکیان: تهران دیگر ظرفیت «توسعه» ندارد
روایت دانشجویان از آنچه در علوم تحقیقات گذشت
از رشت تا علوم و تحقیقات | ویدیوهای عجیبی که این روزها منتشر میشوند
زنوزی کیست و چگونه ثروتمند شد؟!
فرسودگی و خرابی قطارهای مترو/ عضو شورای شهر: ما هم نگرانیم
ویدیو: بمبهای سنگرشکن چگونه عمل میکنند؟
حاج علیاکبر انصاری که بود؟ ثروت پسرانش از کجا آمد؟
کوچکزاده دستکم در ۶ سال اخیر، حتی یکریال مالیات هم نداده است!
میهن: بستنی سهبعدی و حاشیههای تمامنشدنی
قیصر چگونه قیصر شد: داستان آفرینش یک اسطوره
لولیتا بخوان و به ایران حمله کن!
تجاوز سربازان اسراییلی به زنان در بیمارستان الشفا
کشته شدن ۳۰۰ مهاجر افغانی: جعل خبر یا واقعیت؟
اینفوگرافیک؛ ۲۱ جنجال قالیباف در ۱۸ سال
یک بزم کوچک در اسپیناس پالاس...
نگاهی به مواضع معاون جدید پزشکیان
سازمان مدیریت راهبردی انرژی در اختیار طرفداران گرانسازی
بمناسبت سالروز شهادت پدر موشکی ایران
ایران بین دو جنگ | از دستهای خالی تا دفاع با سلاح ایرانی
مورد عجیب میدان انقلاب