جمعه ۱۴ شهريور ۱۴۰۴ 05 September 2025
چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۳
کد خبر: ۷۹۵۵۴

دولت سیزدهم ایران را از صادرکننده بنزین به واردکننده آن تبدیل کرد

از اواخر سال گذشته تاکنون شاهد آن بودیم که مصرف بنزین به یکباره از تولید آن بیشتر شده است که به دلیل ناترازی ایجاد شده، ایران از صادرکننده بنزین در جهان به جرگه واردکنندگان این محصول پیوسته است.

به همین دلیل طی سال‌های گذشته شاهد آن بودیم که برای حل مشکل ناترازی مصرف بنزین در کشورمان اقدامات زیادی صورت گرفته که همه این اقدام‌ها و سیاست‌ها غیرقیمتی بوده است. به طوری که در سال ۱۴۰۰ مصرف بنزین به ۹۱ میلیون لیتر، سال ۱۴۰۱ به ۱۰۴ میلیون لیتر و سال ۱۴۰۲ نیز به ۱۱۱ میلیون لیتر رسید که روند افزایشی مصرف بنزین باعث شد سیاست‌های غیرقیمتی با تمرکز بر مدیریت مصرف سوخت در دستور کار دولت خدمتگزار سیزدهم قرار گیرد.

 متوسط مصرف روزانه بنزین در سال 1403 تا امروز به 121 میلیون لیتر رسیده که رقم بالایی بوده، این در حالی است که در اواخر سال گذشته و اوایل سال‌جاری رکورد مصرف بنزین در کشورمان حدنصاب جدیدی را به ثبت رساند. به طوری که در ابتدای سال‌ جاری جواد اوجی، وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد مصرف بنزین گفت: در روزهای عادی به‌طور میانگین 114 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که این رقم با آغاز مسافرت‌های نوروزی در روزهای 27 و 28 اسفندماه 1402 به 142 میلیون لیتر و در روز 29 اسفندماه 1402 نیز به 152 میلیون لیتر افزایش یافته که رکوردی بی‌سابقه است.


همچنین در زمان تعطیلات ایام نوروز 1403 (یکم تا سیزدهم فروردین) به طور میانگین روزانه 120.8 میلیون لیتر بنزین در کشور توزیع شده است که این حجم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته (یکم تا سیزدهم فروردین 1402) با 113.9 میلیون لیتر، حدود 6.9 میلیون لیتر بیشتر شده یا معادل 6 درصد افزایش یافت.

با این حال به نظر می‌رسد کشورمان طی سال‌های اخیر نیز نتواند تغییر محسوسی در میزان تولید بنزین به وجود بیاورد به طوری که گفته می‌شود هم‌اکنون تحت هیچ شرایطی نمی‌توان از شرکت‌ها و پالایشگاه‌های کشورمان انتظار افزایش تولید بنزین داشت. هر چند که نمی‌توان منکر این مسأله شد که وزارت نفت برای این مهم پروژه‌هایی را برای افزایش کیفی محصولات پالایشگاه‌ها در دستور کار قرار داده که بسیاری از آنها به ورطه اجرا نیز رسیده است. با این حال پرواضح است دلایل ناترازی بنزین را می‌توان در 3 دسته تشریح کرد به طوری که این مسأله ابتدا به عدم ساخت پالایشگاه‌های جدید در کشورمان برمی‌گردد، سپس قیمت اندک بنزین در ایران نسبت به کشورهای همسایه و در پایان می‌توان به عدم استانداردسازی و مدیریت مصرف بنزین اشاره کرد.

منبع:ایران

ارسال نظر
captcha
captcha
پربازدیدترین ویدیوها
  • تازه‌ها
  • پربازدیدها

رئیس هیئت مدیره بانک اقتصادنوین: همه ما باید به اندازه سهم خود، در قبال تحقق برنامه‌های بانک مسئولیت پذیر باشیم

بیانیه سازمان جهانی بهداشت درباره خروج یک بیماری از وضعیت اضطراری

مهراب قاسم‌خانی: بدون آنکه بدانیم چرا، «شب‌های برره» تمام شد

عراقچی: سوءتفاهم پیش‌آمده بین تهران و دوحه برطرف شد

احتمال رگبار و سیلاب؛ آماده‌باش در ۴ استان جنوبی کشور

مهلت ۳۰ روزه‌ای که در خصوص ایران آغاز شده به معنای پایان دیپلماسی نیست

العربیه: دولت لبنان طرح ارتش برای محدود کردن سلاح را تصویب کرد

دومین بانک بزرگ روسیه در تکاپوی تأسیس شعبه در ایران

رایزنی وزیر خارجه ایتالیا و گروسی درباره ایران

وزیر لبنانی: شرط‌های تحمیل شده از خارج در جلسه کابینه مطرح شد

بررسی طرح ارتش برای خلع سلاح حزب‌الله؛ الجزیره: وزیران حزب‌الله و جنبش امل از جلسه کابینه دولت لبنان خارج شدند

ترامپ: آمریکا هند و روسیه را به «عمیق‌ترین و تاریک‌ترین» کشور باخته

تغییرات در کابینه دولت بریتانیا؛ وزیر خارجه انلگیس تغییر می‌کند؟

روایت وزارت خارجه از دیدار عراقچی با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره مکانیسم ماشه در دوحه

پیشنهاد سردبیر
زندگی